hjälp med 4x4 på volvo viking

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

hjälp med 4x4 på volvo viking

Inläggav volvo240flak » 17 nov 2008, 20:04

hejsan jag har en VOLVO TL 388X7 som det så fint heter, annars kan man säga en vanlig arme viking från 1956.
jag holler på med ett "bergnings" protjekt att få hem den från den plats där den befinner sig, men det går inte utan 4x4 ikopplad, då bromsarna fram nästintill sitter fast, och det inte går att renovera grejorna på platts.

nu är det så att dem spakar jag har i hytten är /vinche/ vexel/ å en till vilken är det? ( problemet är att just denna spak har gott av / är borta) är det hög och låg? eller är det en sånn kallat *splittlåda*? för enligt beskrivningen på instrumenpanelen ska det vara en hög/låg spak. men det går ett stag från spaken till fördelningslådan?

jag är tyvär vilsen i denna fråga, och hoppas att nån kan förklara för mig hur jag får i 4x4 / eller om det ska vara konstant 4x4? och i detta fallet så skulle nånting va trasigt i sånna fall?

jag är öppen för alla svar å tipps jag kan få!

Bild
Användarvisningsbild
volvo240flak

Re: hjälp med 4x4 på volvo viking

Inläggav volvo240flak » 18 nov 2008, 19:35

jaghar fått ett tips om att, när man lägger i låg så kopplas framhjulsdriften i automatiskt. :wink:
Användarvisningsbild
volvo240flak

Återgå till Allmänt Veteransnack