av S-V L44 » 28 sep 2017, 17:04
Det rör sig således om delar till en traktormotor, en motor som för övrigt aldrig förekom i någon lastbil.
Så här skrivs det på Wikipedia om T43 :
” Volvo T 41-43 var en traktor som tillverkades 1943-1950 av Volvo i Göteborg. Modellen kom till genom ett samarbete med Bolinder-Munktell och den var delvis identisk med Bolinder-Munktell BM 20. Den största skillnaden var motorn, där Volvo använde olika varianter av sin egen A 4-motor. Det var en fyrcylindrig fyrtaktsmotor utvecklad ur den sexcylindriga lastbilsmotorn Volvo FA. Den första versionen av traktorn var T 41 med gengasdriven motor. Efter andra världskrigets slut 1945 lanserades T 42 med fotogendrift. Året efter kom den slutliga versionen, T 43, med hesselmanmotor för råolja (dåtidens namn för dieselolja). Totalt tillverkades 2 500 av dessa modellen fram till 1950. ……”
Vidare skrivs det beträffande T43-motorns tekniska data följande :
• Beteckning: Volvo A 4 H
• Typ: Fyrcylindrig fyrtakts hesselmanmotor
• Bränsle: Råolja (diesel)
• Cylindervolym: 4,48 l
• Max effekt: 48 hk
Den motor som A4H bygger på var den sexcylindriga FA som satt i Volvo LV290-serien åren 1937-1940, dvs. modellen som populärt kallades Långnosen.
Jag har utarbetat en Excellista på hittills runt 400 Långnosar (av de knappt 3300 tillverkade) som jag kan maila dig (men då behöver jag din mailadress antingen om du skriver den här i forumet eller via PM) så kan du själv ta kontakt med några av ägarna till de överlevande bilarna och höra dig för. Min lista upptar bara drygt trettio bilar med FA-motor och endast två bilar med FAH-motor (Hesselmanvarianten), så de var/är inte helt vanliga.
Det finns åtminstone sex än idag "överlevande" bilar med FA-motor (varav en som jag vet har en defekt motor), men inga med FAH-motorer.
Om spridarna är desamma som de du söker vet jag inte.
// Kjell N