Besiktningsbefrielse

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Besiktningsbefrielse

Inläggav Thomas Almen » 23 maj 2017, 20:41

Det vet jag faktiskt inte. Mina kompisar kör diverse egna ärenden med sina klenoder. Åge Klund har t.o.m "löyve" på 141:an, men då betalar han nog full skatt på den.
Thomas Almen

Inläggav Z 1578 » 23 maj 2017, 20:46

Jag kanske har fel, har för mig att jag läst det någonstans tidigare.
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 23 maj 2017, 21:51

Kan kolla upp det.
Thomas Almen

Inläggav Noxcania » 23 maj 2017, 23:30

& om man e så tjurskallig att man vill ha gammal lastbil & använda den som just lastbil før att man helt enkelt tycker mest om de & inte behøver sitta inbäddad i plast, e då alla så'na møjligheter strypta?
Undrar om man kommer få bøter før att man använder 50- & 60-tals personbil på vintern åxå då...?
Noxcania

Inläggav Z 1578 » 24 maj 2017, 03:17

Noxcania skrev:& om man e så tjurskallig att man vill ha gammal lastbil & använda den som just lastbil før att man helt enkelt tycker mest om de & inte behøver sitta inbäddad i plast, e då alla så'na møjligheter strypta?
Undrar om man kommer få bøter før att man använder 50- & 60-tals personbil på vintern åxå då...?

Finessen med att ha ett veteranregister eller vad man ska kalla det är att fordon som finns i den kategorin inte ska få brukas i yrkesmässig verksamhet. Om jag tex bedriver åkerirörelse och betalar skatt, vägavgift och har erfoderliga försäkringar så vill jag inte att du kommer med en skatte och besiktningsbefriad bil och konkurrerar med mig om samma uppdrag om du inte betalar skatt osv för din bil, det borde även vara fortsatt krav på årlig besiktning för fordon som ska gå yrkesmässigt.

Att man däremot måste kunna köra hem ett lass grus eller ta med sig en traktor på flaket när man är ute och finåker tycker jag är självklart. Nu verkar det ju inte finnas planer på varken begränsningar i användandet eller ett särskilt veteranregister så där finns så klart en risk att friheten missbrukas. Eftersom gränsen nu blir flytande så dröjer det ju inte många år innan hyfsat moderna bilar blir undantagna från besiktning.
Andreas
Z 1578

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2017, 15:38

Vill nämna att en diskussion (Per o jag) har förevarit med Sveriges Åkeriföretag (SÅ) om hur de ser på de s k svartåkarna med veteranlastbilar. Ingången för uppfattningen sker genom deras medlemmar, åkarna. SÅs uppfattning var för ett par år sedan att svartåkaromfattningen var mycket liten och inte innebar något konkurrenshot. Ytterst vill nog de flesta inte sitta yrkesmässigt i en mer än trettio år gammal lastbil, även om nu en bil från 1987 är hyfsat modern. De allra flesta kommuner, kanske även statliga myndigheter har också krav på EU-certifierade avgasnormer så en veteranbil är utesluten i den verksamheten. Hotet från svartåkarna mot åkerinäringen är nog mera mentalt än verkligt, bland alla andra hot som finns, då ex. de ev. transporter som utförs ändå inte skulle gå till åkare, de skulle lösas på annat sätt om last inte blev tillåtet.

Den olagliga inrikestrafiken med utländska åkare inom landet ser däremot ut att vara ett stort ett problem ur konkurrenssynpunkt, även om det enbart rör en viss del av hela åkeribranschen så är det allvarligt. Ev. bekymmer med veteranlastbilar är nog enbart en viskning i jämförelse.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2017, 16:21

Ang. besiktningsperioder ett utdrag i den text undertecknad skrev som underlag till den skrivelse ÅHS via SÅ (som gjorde en viss bearbetning av dokument) gick in med till departementet:

"En veteranlastbil är dyr att äga och underhålla och är många gånger rena klenoder i mycket gott skick. Andra veteranslastbilsägare, organisationer, besökare till olika träffar m m fungerar också som en slags internkontroll i vilket skick bilarna befinner sig. Det förekommer inga trafikfarliga rishögar i veteranlastbilssammanhang."

Yrkandet i skrivelsen men sedan kom en tid efteråt ett förslag från Transportstyrelsen.

Att ÅHS beslutar att till SÅ överlämna en begäran om att ett förslag till en enkel lagändring enligt detta PM lämnas in till Regeringskansliet och berört departement om att besiktningsintervallet för alla lastbilar äldre än 30 år kontrollbesiktas var 24 månad i stället. Bör även gälla olika former av tunga släp-/påhängsvagnar som inte används kommersiellt.

Dagsläget är väl inte ännu helt klart med varken besiktningsperioder eller den frågan som diskuterades med en egen fordonsklass för tunga veteransläp (som i exemplet rallybilar) för skattebefrielse. Oturligt nog slutade den berörde handläggaren på Transportstyrelsen.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Säters El-kvarn » 24 maj 2017, 17:12

Anders Ason skrev:Oturligt nog slutade den berörde handläggaren på Transportstyrelsen.

Får man fråga vem det var?
Säters El-kvarn

Inläggav Thomas Almen » 24 maj 2017, 17:38

Mjae,att svartåkandet inte skulle vara ett hot mot åkerinäringen är förmodligen en sanning med modifikation. Varje sommar kryper det fram nån Gräv-Nisse med skattebefriat åkdon som innan säsongen är över hunnit frakta åtskilliga ton grus t.ex. Under min tveksamma karriär som grusåkare kunde man sitta hemma och se slika banditer köra dagarna i ända, medan jag fick söka försörjning med ljus och lykta. Å det var ändå i lilla avlägsna Jämtland. Såg en hel del liknande äventyrare i Hufvudstadens utkanter när jag körde där. Så nog finns det mörksens makter även inom vår bransch. Ställ upp villkor för att objektet ska godkännas som veteran, (bör gälla även släp), utfärda särskilda plåtar, så borde problemet åtminstone minska. Personligen skulle jag säkert överleva en årlig besiktning, men vartannat är väl ändå inget ohemult krav? Värsta scenariot är att en olycka inträffar p.g.a utebliven kontroll. Då skulle vi ligga riktigt pyrt till sen.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 24 maj 2017, 19:37

Säters El-kvarn skrev:
Anders Ason skrev:Oturligt nog slutade den berörde handläggaren på Transportstyrelsen.

Ska leta i pappershögarna. Återkommer.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 24 maj 2017, 23:06

Jag åker de fordon jag vill vare sej de ska kosta & betalas mycke eller lite & om de betyder att jag ska betala skatt så ålrajt - de e de värt før mej.
& jag blir smått sur när jag ser moderna lastbilar i friskt skick till fis-priser bara før att dom inte klassar in i miljø-ideologin, så hur många kommer ens att kunna ha svartåkarrørelse me en bil dom knappt får ta ut utanfør parkeringsplatsen?
Før øvrigt e ju allt så hårt kollat nu så att man skulle kunna få in stålar på å ratta nå'n gammal 60-70-talare utan att de skulle märkas... sku'nte tro de.
MEN: ...om jag skulle vilja regga en "veteran" normalt & betala full skatt & så vidare & använda den så e de MIN ensak!
Noxcania

Inläggav herrstina- » 24 maj 2017, 23:15

Det är inte bara inom åkerinäringen man fuskar med skattebefriade fordon, det finns gott om brädgårdar, maskinstationer, entreprenadfirmor och andra verksamheter som sett fördelen med att slippa betala skatt och vägavgifter.
Det är upp till var och en vilken typ av fordon man väljer att använda, men om man använder fordonet kommersiellt eller för dagligt bruk om det är fråga om en personbil, då bör man rimligen betala de skatter och avgifter som gäller för alla andra i samma situation.

Fordon som erhållit veteranstatus får per automatik även lägre försäkringspremie i de flesta fallen, det är inte rimligt att bilen som används som dagligt transportmedel, eller för att leverera virke till konsumenter, eller transportera en grävmaskin mellan arbetsplatserna åtnjuter samma premiereducering som mitt hobbyfordon som uteslutande används för att puttra runt på diverse rallyn och nöjesturer.

Det är en dramatisk skillnad i slitage på en bil som används av entusiaster som vårdar sin pärla med ömhet och kärlek jämfört med den som används som bruksfordon. Rimligen borde alltså även besiktningsrutinerna variera beroende på hur fordonet används.

Det här hade med enkelhet kunnat kontrolleras om ett veteranregister inrättats.

Ett alldeles lysande exempel på hur det borde fungera var vår saligen hädangångne vän "KinaJanne" som tyckte att en Vabis 141 var det ultimata fordonet, han använde bilen i sin verksamhet, anmälde till myndigheten och betalade skatt och avgifter därefter.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 24 maj 2017, 23:31

Det är väl just grupperna Stina nämner som använder såna fordon. Som sällan eller aldrig behöver fundera över kundernas miljökrav. Dessutom är folk så jävla snåla så dom blundar för konsekvenserna av att leja en sån firma. Har man inte råd med riktiga grejer har man förmodligen inte råd med försäkringar och liknande heller.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 02 jun 2017, 11:38

Anders Ason skrev:
Säters El-kvarn skrev:

Ska leta i pappershögarna. Återkommer.

Mats Hjälm var namnet. Hittade det i min e-post.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav PatrikD11 » 04 jun 2017, 12:12

Per Thomson skrev:Kanske de har kompletterat texten för i punkt 4 står följande:

BesiktningPunkt4.jpg

Pontus gjorde mig uppmärksam på detta.

Å nu står det så här:

Besiktningsbefrielse för personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar och släpvagnar som dras av dessa (oavsett totalvikt) som är äldre än 50 år.

/ Patrik
Användarvisningsbild
PatrikD11

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack