Filmtime - Big rig

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Filmtime - Big rig

Inläggav Anders Ason » 09 nov 2008, 12:13

Inlägg av Bo Norvinge fre nov 07, 2008 18:07
    "För er vars hjärta bankar för USA-truckar vill jag nämna att det imorgon, lördagen den 8:e november på TV4 Fakta klockan 23.15 visas ett 2 timmar långt program.
    Big rig

Alltså...
    Imorgon kväll, lördag kvart över elva på TV4 fakta.
    Två timmars dokumentär om chaufförer i USA.
    OBS! modernt program. 2000-tal.
    Med vänlig hälsning
    Bo Norvinge"

__________________________________________________________________________________________
    Inlägget ovan är från en annan tråd

Ja då satt man uppe i natt och såg denna ca tvåtimmars film om amerikanska truckers av i dag.
    Förarna bestod av alla katgorier, män i olika åldrar, invandrare från Italien, färgade, kvinnor (inte ovanligt) o s v. Dessvärre verkade det lastbilmärke som var mer representerat än andra vad gällde trubbel - Volov/White! men det var förmodligen bara en ren tillfällighet?

Paradox: det var mycke snack om "frihet" i jobbet medan det i själva verket framgick att det var ett elände med myndigheter, begränsningar, poliser, höga bränslepriser o allt annat. Är det då någon skillnad mot de förhållanden vi har hemma och under åren?

Förutom att datorerna gjort sitt intåg (en bil fick tillbaka sin sevostyrning efter att en dator resetats!) ser det i stort sett lika dant ut i "all evighet". Känner igen tuggen från farsans tid och från yrkesverksamma åkare av i dag.

Hursomhelst var det intressant att få lite inblick i detta långtradar- och långtradida yrke och filmen bidrar nog inte direkt till att locka nya förare inom skrået.

En sak som framgick av en förargissning som framfördes var att samhället skulle haverera totalt om alla ställde sina bilar mer än tre dagar! Ligger både mycket sanning och dramatik i detta påstående och det gäller sannolikt även för vårt land.

Får ni tillfälle att se filmen så gör gärna det!

(kanske någon annan av er här på forumet såg filmen?)

bigrig..jpg
          bigrig..jpg (27.46 KiB) Visad 6338 gånger
    Hälsningar Anders Ason
    Anders Ason

Re: Filmtime - Big rig

Inläggav Henrik K » 09 nov 2008, 16:24

Såg den. var intresant
    Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
    Henrik K

Inläggav Bo Norvinge » 09 nov 2008, 20:37

Tycker att dokumentären gav en realistisk bild av chaufförslivet. Många gånger kan det vara lite väl romantiserat.

Denna dokumentär liknade i stort en dokumentär från slutet av 70-talet som visats i Sverige vid några tillfällen.
    Roll on big mama.
    Denna var ungefär lika lång och gav en verklighetstrogen bild av livet som chaufför på andra sidan Atlanten. Visserligen las i denna dokumentär mycket vikt på musiken.
    Med vänlig hälsning
    Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
    Användarvisningsbild
    Bo Norvinge

Inläggav Tobbe Holmsjö » 13 nov 2008, 21:46

Hejsan på er missade tyvärr denna dokumentär vet någon om det blir repris?såfall när ! mvh Tobbe holmsjö
    Tobbe Holmsjö

Inläggav Per Thomson » 14 nov 2008, 00:10

Jag missade också att se den.
    Om någon har spelat in den på antingen DVD eller VHS så skulle jag kunna åta mig att kopiera till den som är intresserad förutsatt att jag får den skickad till mig.
    Hälsningar
    Per Thomson
    Användarvisningsbild
    Per Thomson
    Site Admin

Återgå till Allmänt Veteransnack