Tiden före våra timmerbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tiden före våra timmerbilar

Inläggav Thomas Almen » 28 okt 2008, 21:17

Så sent som andra hälften av 70-talet var jag med om denna lossningsmetod uppe i Bybrug, norr om Steinkjer i Norge. Utan att vara säker tror jag dom gjorde så ända in på 80-talet.En kollega berättade att traktorföraren hjälpte honom med att utlösa bankarna, men dom hakade i på nåt vis, så lasset släppte inte. När dom står o grunnar vad dom ska hitta på för lösning, släpper banken, flyger i en båge över lasset, och slår ner emellan dom. Det här var på vintern, och han uppskattade istjockleken på virkesplan till 15 cm. Det gick banken rakt igenom, och ner i jorden. Dom hade centimetrarna på sin sida, hade dom stått en halvmeter åt endera hället så hade dom blivit träffade. Men har även hört om dom som träffades när staken kom i retur över lasset. Sorteringen av flottvirket gjordes väl vid stora "skiljen", vet att ett stort fanns vid Sandslån i Ådalen. Sista åren var det mest kvinnor som skötte sorteringen, det var endast dom som tillräckligt snabbt kunde registrera sort, kvalitet, mottagare och leverantör. Undrar om inte det är musèum där nu. Bra matservering är det där i alla fall.
Thomas Almen

Inläggav BURTRÄSKARN » 01 nov 2008, 00:49

Ja den här lossningsmetoden var inte direkt riskfri.Jag har hört talas om två dödsfall häromkring.Om jag förstått det rätt så var det ganska vanligt att att lasset "HAKADE FAST" till följd att man gick runt och tittade, och så slapp alltihop.Vid lossning på havs eller sjöisar så brukade dom sidtippa så mycket som möjligt men det hände ändå att lasset låg kvar.då brukade dom vara där och peta med baklastare med timmergrip.Ibland så slapp hela banken och följde med ner i vattnet,och enligt en gammal åkare så kostade det en liter trestjärning konjak att få igen den,som betalning till flottläggarna.Det började senare(vet inte när)komma någonting som hette timmerknuff,och det var en hydraulcylinder med fjäder som lades under traven och sprättade iväg lasset.Det finns säkert någon av er här som vet mer om detta.Dom flesta av alla historier man hört börjar man snart att glömma,och dom som berättade dom,finns inte längre att fråga,tyvärr :D Jag tror att knuffen börjde användas när man började med 2 och 3-axligt släp alltså någongång på 6o-talet
Användarvisningsbild
BURTRÄSKARN

Inläggav Stellan » 08 nov 2008, 22:26

Två diabilder från tiden efterr flottningen, en ganska maffig kran med en en ny och modern lastbil :wink:

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack