Är det som en split eller som jag använt den ,som på en traktor hög och lågväxel

Ursäkta en dålig fråga!

Är det någon på forumet som har en f85,och kanske någon bild på den?
För övrigt går det bra och har varit ute några svängar,kul,kul,kul.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
herrstina- skrev:Så här är det: Volvo använde under många år en tvåväxlad differential som manövrerades genom en elmotor inne i bakaxeln.
Den delade varje växel i en hög och en låg, alltså en form av splitväxel. Den modellen kallades "norrlandsväxel".
Systemet fanns på alla storlekar och även i bussar, längst användes det troligen i B 58 chassier.
Jag har sett samma konstruktion på större Bedfordbilar, därför skulle jag tro att det var en Eaton- konstruktion.
Fordon med den här konstruktionen hade också en elväxel på hastighetsmätarviren som såg till att hastighetsmätaren hängde med när det växlades.
För att undvika oväsen och tragiska incidenter krävde det här en speciell körteknik.
...
Stina.
Tillsatslådan som satt i ramen på Scania-Vabis 75 och tidiga 76,or och möjligen på vissa sena Regenter var i funktionen samma som split och norrlandsväxel, den delade altså varje växel i två.
BURTRÄSKARN skrev:Men är det någon som vet varför det kallades just för norrlansväxel? Kanske för att allting går hälften så fort här ?![]()
Återgå till Allmänt Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster