Tack för det klargörandet Volvostein!
Att GN skulle ha tillverkat så många hyttmodeller var för mig en överraskning. Kan min gissning vara rätt: GN hade i sista stund beslutat sig för att ta upp kampen mot Be-Ge och tillhandahålla dessa alternativ? Utvecklingen mot frambyggda bilar kom ifatt så att dessa alternativ hann aldrig få någon spridning annat än några få demo-exemplar. Såväl Be-Ge som GN fick lägga ner sin tillverkning av torped-hyttsmodeller. Detta skedde runt slutet av 1960 talet, den svenska längdbegränsningen på 24 m infördes 1968 och efter det skulle varje "snålåkare" ha ståhytt.
Lite OT: Den längre GN modellen som det svenska försvaret lät beställa i större antal hann också komma till bruk genom en del "lojala" Volvoåterförsäljare som envisades med att en "Volvo -hytt" måste finnas. Jag hade oturen att på en av mina första kontinentresor för Eurotrans i Vallentuna göra denna resa med en Titan boggi-dragare med "militärhytten". Det var vinter och den mest otrivsamma hytt jag har upplevt under min tid som förare enligt min minnesbild. Det goda utrymmet var det dock inget fel på. F88:an blev ett stort lyft även fast den också var väldigt plåtig.
För två förare var det dock väldigt trångt.

- File0127 (Small).jpg (88.62 KiB) Visad 42150 gånger