Innan datorer var vanliga.

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Innan datorer var vanliga.

Inläggav Reid Hulting » 06 okt 2016, 13:57

Hittade igen min gamla telefonbok och ett gammalt kortregister från 70-talet, när jag var aktiv åkare och transportledare.
Mycket minnen när man tittar igenom det hela. Många namn och företag från norr till söder som inte finns längre.

IMG_0864.JPG
IMG_0864.JPG (70.69 KiB) Visad 19148 gånger

Reid.
Reid Hulting

Re: Innan datorer var vanliga.

Inläggav flak » 06 okt 2016, 16:39

Ja tänk vad tiden rullar, och när jag började köra fanns det inga mobiler i lastbilarna utan man fick klara sig med CB...om man nu inte hade NMT.... :D
Fina tidsdokument där i registret.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav herrstina- » 06 okt 2016, 19:57

När nostalgidrömmarna blir för svåra plockar jag fram bokföringen från de första åren som är sparad och kollar på alla verifikationer som är handskrivna. Det är inte så länge sedan datorer var en hypotes...

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Per Thomson » 06 okt 2016, 21:50

Minns när jag hade lastat skiffer i Offerdal 1966 och skulle ringa speditören Ingvar L i Sthlm, döm om min förvåning när en telefonist svarade när luren lyftes, eller var det så att man skulle veva ett varv med en vev på telefonen? Telefonnumret på den aktuella telefonen var "Offerdal 3" tror jag. Det området var nog det sista i Sverige som inte hade fått riktnummer infört.
För övrigt infördes det bara något år senare riktnummer till fler länder i Europa. Ofta när man hade lastat på någon industri i Tyskland (väst-) var det vanligt att man lånade företagets telefon för att ringa till ombudsspeditören i landet för att få besked om nästa lastorder. I början var de inte medvetna om att landsriktnummer hade införts och man passade på att ringa hem och meddela sig med fru och barn. Det dröjde inte länge förrän företagen införde spärr mot utlandssamtal.

Vid ett tillfälle hade jag lastat i en liten stad i Jugoslavien och måste ringa till ombudsspeditören i München. Företaget där jag lastade gick inte med på att varken få sända telex eller ringa till väst så de hänvisade till stadens centrala poststation. Det tog några timmar att få det samtalet uppkopplat, antagligen skulle det kallas på tyskspråkiga avlyssnare.
Var man längre söderöver än Tyskland så var det bara Telex som gällde, det var rätt praktiskt för man riskerade inte att missuppfatta adresser då allt var skrivet på papper.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 06 okt 2016, 21:55

Det var nog "a'Anna på växeln" som kopplade samtalet. ;-)
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 06 okt 2016, 22:22

Träffade en tjej från Tornedalen sent 1968, hennes telefonnummer hem var Korva 1. Så det fanns nog manuella tel.växlar framemot 1970.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav 30Fredrik » 06 okt 2016, 22:24

Ja du milde tid va det har ändrat sej, både på gott+ont!! Minns än när jag körde ute för Stjärna alltså Stjärnströms och man befann sej nån- stans i Öststaterna eller Turkiet så tog det en evighet att ringa hem till Lennart i Sundsvik och när man väl hade fått kontakt,gällde det att ha papper+pennan i beredskap för det skulle ju skrivas lastningsorder som Lennart bokstaverade som vi gjorde i Lumpen " Gustav,Ivar, Bertil, Sigurd" för det gällde ju att inte missa nån bokstav eller postnummer på orterna!!! Om du missade nåt sånt kunde du ju hamna hel åt h---vete!! Ja vilka minnen, men ofta gick det ju bra!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Åkarns Kalle » 06 okt 2016, 23:40

Intressant Uppskattas

å Fraktarna står det..........

Kan det var så att mobiltelfonnr 0202 begär 15 73 54 finns med ?
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Anders Ason » 07 okt 2016, 09:35

Kom i kontakt med datorer i samband med värnplikten 1962. Fanns ett antal i den stridsledningscentral modell 60 där jag jobbade. Värstingen som bestod av ett stort antal höga skåp hade två program, ett för målföljning och ett för stridsledning. Arbetsminnet bestod av ett sk kärnminne på 2k.
Värnplikten innebar sedan anställning i Flygvapnet.
Sedan dess har min vardag och fortfarande är, datorer mina följeslagare.

Apropå teknik blev fars Viking den första som förseddes med komradio i Västervik, en AGA med nog 25 radiorör och anropssignalen blev LBC1.
Radion värmde gott under passagerarsätet på vintern.

IMG_0007 (Medium).jpg
IMG_0007 (Medium).jpg (125.13 KiB) Visad 19036 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Bo Abrahamsson » 07 okt 2016, 20:56

Och där har Vikingen fått Be-Ge hytt.
Hälsn.
Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav Thomas Almen » 08 okt 2016, 07:24

Apropå Pers lastning i Offerdal: Jämtfrakt bildades 1967, å en tidig medlemsmatrikel visar att medlemmarna som bodde i Offerdal var dom enda med manuell telefonväxel. Blev nog inte automatiserat förrns tidigt 70-tal. Kjell Nordgren som drev Lugnvik transport var tidig med mobiltelefoner, Telelarm var väl enda operatören i början av 70- talet. En del av åkarna motsatt sig dock i det längsta att montera slika frihetsbegränsare. Att dom även kunde öka intäkterna tänkte dom inte på.
Thomas Almen

Inläggav Anders Ason » 08 okt 2016, 10:39

Ytterligare ett barndomsminne: Vi hade inte telefon när jag växte upp trots att farsan hade åkeri. Vi skaffade det förhållandevis sent och fick gå in till grannen och ringa korta samtal. Han var med i frivilligbrandkåren (tjänstetelefon) och väntade samtal om utryckning hela tiden (som kom sällan).

Slängde helt nyligen en hel del bokföring 50-60 tals när vi rensade upp efter mors död.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Per Thomson » 08 okt 2016, 17:26

Vi hade däremot telefon och grannfrun lånade telefonen då och då. Telefonen var otursamt placerad i "mitt" rum, eller rättare beskrivet det rum ja var hänvisad till. Naturligtvis kom tanten och skulle ringa när jag var i tillfälle att ha fått en kvinnlig vän på besök och låst rummet. :mrgreen:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 08 okt 2016, 18:46

Det hade säkert kärr, förlåt grannfrun säkert koll på.
Thomas Almen

Inläggav Reid Hulting » 10 okt 2016, 09:21

Åkarns Kalle skrev:Intressant Uppskattas

å Fraktarna står det..........

Kan det var så att mobiltelfonnr 0202 begär 15 73 54 finns med ?

Nej, det numret har jag inte med.

Reid.
Reid Hulting

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack