Fundering hydraliskt tippflak

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Fundering hydraliskt tippflak

Inläggav heavychevy54 » 02 sep 2016, 14:23

Hej
Jag går i köptankar objeket är ett cheva chassie från 1947 på detta sitter det ett hydraliskt tippflak
som jag inte kommer att ha någon användning för,
så jag undrar om det finns en marknad för sådana? i nuläget vet jag inget om skicket mått eller tillverkare
det jag vet är att det är en flat botten och har troligtvis suttit trälemmar på
men undrar om det finns ett gererellt intresse för ett sådant flak
Göran
heavychevy54

Re: Fundering hydraliskt tippflak

Inläggav dragdjur » 03 sep 2016, 19:46

I princip finns det säkert intresse för ett tippflak. Det finns ju många som bygger släpvagnar för att få som dom vill ha dom. Det blir väl närmast i storlek då, för en släpvagn kan ju inte se ut på så många olika sätt, egentligen. Så om du annonserar på olika traktorforum, det är väl närmast där som självbyggarna finns. Det finns ju ett stort och heltäckande forum, Maskinisten. Där finns mycket självbyggen. Sedan finns t.ex Fordsonforum. Volvo-BM har ett forum, men det är lite "sömnigt" där, men för breddens skull, kan man annonsera även där. Sedan kan det ju vara en möjlighet att någon har just en Cheva-lastbil och söker ett passande tippflak. Då har du redan anmält här på detta forumet att det kommer att säljas senare.
Tänk på när du monterar av tippflaket att vara försiktig med delarna. Ett tippflak som är demonterat med skärbrännare och vinkelslip är inte så mycket värt. Småbitar, fästdetaljer och bultar m.m m.m lägger du lämpligast i en stadig kartong eller annan förpackning. Gärna vädersäker. Använd kameran i din handel. Digitalbilder är så gott som "gratis". Annat var det förr med pappersbilder. Och ange så noggranna mått du kan.
dragdjur

Inläggav Noxcania » 03 sep 2016, 23:43

Skulle vilja inflika att i den mån de e møjligt så skruvar man tillbax bultar & muttrar så de senare e enklare å se hur de satt ihop, d.v.s. så lite som møjligt i lådan/kartongen.
Noxcania

Inläggav dragdjur » 04 sep 2016, 00:10

Ja, det är rätt!
dragdjur

Inläggav Kjell T » 04 sep 2016, 09:52

Vad är det för rambredd på en Chevrolet från 1947? Kan flaket möjligen passa på någon annan bil från samma tid?
Kjell T

Inläggav S-V L44 » 04 sep 2016, 10:47

Jag hade samma tanke.
Har man behov av ett tidsmässigt flak så vore det väl en bra lösning.
Trävirket får man nog ta som regel att man måste byta ut.

Hur viktigt är det egentligen med rambredden på chassit som så ofta anförs?
Om det skiljer går det naturligtvis inte att sätta på ett annat chassi rakt över, men tippflaket borde ju gå att konvertera.
Alla flak är i grund och botten tillverkade hantverksmässigt (förutom eventuellt krökta balkar) så uppmätning, kapning, svetsning kan väl vara lösningen om det inte stämmer, eller tänker jag fullständigt galet?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav heavychevy54 » 09 sep 2016, 14:40

S-V L44 skrev:Jag hade samma tanke.
Har man behov av ett tidsmässigt flak så vore det väl en bra lösning.
Trävirket får man nog ta som regel att man måste byta ut.

Hur viktigt är det egentligen med rambredden på chassit som så ofta anförs?
Om det skiljer går det naturligtvis inte att sätta på ett annat chassi rakt över, men tippflaket borde ju gå att konvertera.
Alla flak är i grund och botten tillverkade hantverksmässigt (förutom eventuellt krökta balkar) så uppmätning, kapning, svetsning kan väl vara lösningen om det inte stämmer, eller tänker jag fullständigt galet?

// Kjell N

Nä du täker väl inte galet
Det viktigaste måste ju vara de mekaniska och hydraliska delarna finns,måtten längd och bredd kan man väl justera om dom inte skulle stämma
heavychevy54

Inläggav heavychevy54 » 09 sep 2016, 14:43

Jag återkommer med ett mått på ramens bredd
heavychevy54

Inläggav heavychevy54 » 28 sep 2016, 15:39

Här kommer måtten på ramens bredd
92 cm på rambalkens utsida och 80 cm på insidan
heavychevy54

Återgå till Allmänt Veteransnack