Lars-Gunnar skrev:Anders Ason skrev:Lulebjörnen skrev:Om det nu är någon som umgås med planer på att införskaffa en IH så är det ju av yttersta vikt att man kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Framför allt växlingsarbetet kan vara en utfodring för förare av den moderna skolan.
Här är i alla fall en utmärkt instruktionsfilm om hur man håller fart på en 1972 IH, "gaspowered" givetvis för de rätta avgasknallarna...
http://www.youtube.com/watch?v=xAADEoJpTFQFörstår ju varför de är så pigga på automatlådor där borta! /Anders
Hur många av dagens chaufförer skulle klara av denna växlingsprocedur?
Det är ju dubbeltrampning med gasning emellan.
Tänker på min far som körde en Ford Fargo som jag alldrig åkte i då jag var för liten. Jag kan gissa att det var till att dubbeltrampa en osynkad låda men om den hade 2 växelspakar/lådor kan jag inte uttala mig om. I allafall behärskade han dubbeltrampningens konst.
Det var först med Titan som alla växlar utom 1:an var synkroniserade om jag inte har fel.
Lars-Gunnar
- Jag kan! Körde en VOLVO -43 under en period i min ungdom. Bilen H1716 med helt osynkad låda var en reservbil på LBC. Jag klarade dock inte av att backa in en tvåaxlad släpvagn med spindelbultsstyrning, en sk ostvagn på Gotlandsfärjan vid ett tillfälle. Jag bjöd på underhållningen, kaptenen på färjan för raseriet och passagerarna fick ta förseningen. Jag fick aldrig den körningen mer.
Sedan 1983 har jag en MF35 traktor -59:a som också saknar synkning helt, både på vanliga lådan och på hög/lågen. Har suttit åtskilliga timmar och rivit bland kuggarna med dessa två spakar. I mer än 13 år var jag månskensbonde och traktorn går fortfarande då och då!
Farsans Viking -55 hade synkad låda förutom ettans växel. Å andra sidan hade den unika växellägen för tvåan och fyran = båda nedåt! Denna låda har ett otal värnpliktiga svurit över under sin "lump" och frågan är väl om de kommit över det än? Det var nämnligen Vikingens drivlina i en mycket vanlig IKV. Fick provköra den (för länge sedan) i samband med ett samverkansarbete på mitt nuvarande jobb. Befälen och bassarna förberedde sig på en lustiger dans, men... växlelådan var det minsta bekymret, satt liksom i blodet. Vad de ojade sig över var de snabba manövrarna och den höga farten. Fick applåder! och fick sedan avslöja hur det hängde i hop. Erbjöds omgående fronttjänst men som tur var fanns det inget krig i närheten. På den tiden letade man inte upp krigen som idag!
/Anders