Klassiska Lastbilar nr 5 2016

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Klassiska Lastbilar nr 5 2016

Inläggav Per Thomson » 05 aug 2016, 11:29

Artikel "Den långa finska vägen till Europa", mittuppslaget, stora bilden; här finns flera svenska bilar med.
Frågor: Känns någon av bilarna igen? Även chaufförerna?

Regenten tycks vara från Stockholmsområdet, 75:an från Åland, men för mercan med dubbla framaxlar går inte att utläsa länsbokstaven på regnumret. Mercan går nog normalt på kontinenttrafik medans scaniorna var i Finlands/Scandinavientrafik av ASG-skyltatna att döma.

Henry Lindgren, Samojeden, hade en sådan merca men jag har för mig att han körde för Autotransit?
Gestrins i Västerås körde tidigt på kontinenten för ASG, hade de någon Mercedes?
Heidmarks i Vallentuna hade en Mercedes, dock med trailer och inte med dubbla framaxlar.

Hoppas jag sått ett frö och att någon tänker till! Bengt Gustavsson kanske kanske kan tolka originalfotot beträffande mercans regnummer?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Re: Klassiska Lastbilar nr 5 2016

Inläggav sverker » 05 aug 2016, 12:03

Kanske ni tycker det är nymodigheter, men jag läser tidningar numera på min läsplatta. I tjänsten Readly finns Klassiska Lastbilar och en massa andra intressanta tidningar, både svenska och utländska. Har för mig det kostar 99 kr/månad för tillgång till allt. Jag älskar att läsa sådana här tidningar, men med papperstidningar så blir problemet att de tar en massa plats för jag vill aldrig slänga någon och dessuto så har jag då alla nummer (som är inlagda, lite olika på olika tidningar hur långt tillbaka som finns) tillgängliga i läsplattan när jag t.ex. reser.

En fråga då är hur ekonomin ser ut för tidningarna, på dagstidningar så säger man ju att lösnummer/prenumerationspriset betalar distributionen och själva innehållet i tidningen betalas av annonser. Stämmer det också på sådana här tidnigngar?
sverker

Inläggav Bengt Gustafsson » 05 aug 2016, 13:35

Mercans regnummer går tyvärr inte att utläsa säkert på originalet men det skulle kunna vara B 2254.

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav Malte. E » 05 aug 2016, 21:26

Kontinent.
Hade Gestrins någon Mercedes ? frågar Per.
Nej det vill jag med nittio procents säkerhet säga att de inte
hade. Däremot hade de en annan kontinentbil som var ganska
konstig. Det var en frambyggd Volvo med hytt från Valbo.
Som den var rätt avvikande till utseendet kallades den för
"Valbostugan".
Hälsningar
Malte E.
Malte. E

Inläggav herrstina- » 05 aug 2016, 22:04

Harry Andersson var tidigt transportör för ASG och körde Mercedes, minns jag rätt hade han tre bilar med låga nummer, varav det lägsta var No:1. Harry kom från Linköping så då borde Länsbokstaven vara E.

Stina.
Senast redigerad av herrstina- 05 aug 2016, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 05 aug 2016, 22:27

Nä, E borde det vara, om det var Linköping.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 05 aug 2016, 22:45

Du har så rätt! Jag googlade tom. för att det skulle bli rätt, slant väl på tangenterna...

Nu är det tillrättat. Huruvida det är Harrys bil vet jag inte, men det verkar rimligt.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Återgå till Allmänt Veteransnack