Lastbil Treff in Hamburg

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav S-V L44 » 21 jul 2016, 18:38

Jo, dom minns man mycket väl som barn eftersom det gick några i hemtrakterna.Tyvärr rostade de allra flesta upp på mycket kort tid.
Framifrån ser de ut som en ledsen St Bernhardshund.
Den trevligaste som bevarats här i landet tycker jag är denna var man verkligen lyckats med att hålla rätt nivå på patinan.

Tempo Matador - 1950 - DMG554 - S5368 - 06 - Projekt - Forshaga.JPG
Tempo Matador - 1950 - DMG554 - S5368 - 06 - Projekt - Forshaga.JPG (124 KiB) Visad 10708 gånger

Tempo Matador - 1950 - DMG554 - S5368 - 13 - Projekt - Forshaga  - Perras.JPG
Tempo Matador - 1950 - DMG554 - S5368 - 13 - Projekt - Forshaga - Perras.JPG (321.85 KiB) Visad 10708 gånger


// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav herrstina- » 21 jul 2016, 20:47

Det skulle kunna ha varit en prototyp till Hanomags F20 som senare blev M-B 206, förvillande likt förutom hytten.

För många år sedan såg jag en trehjulig Tempo på Hansa Park i Neustadt, den var byggd i Indien, dom här fordonen licenstillverkades tydligen på en mängd olika platser.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav herrstina- » 21 jul 2016, 20:51

Allt har en förklaring, jag Googlade och fick veta att Tempo gick upp i Hanomag 1966. Den här bilen fick helt enkelt en modernare hytt och blev Hanomag F20.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re:VW-motor i Tempo Matador

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 jul 2016, 13:44

Tempo Matador hade VW-motor och, tror jag, en VW bakaxel. På den tiden fanns inga VW last- och skåpbilar.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav herrstina- » 25 jul 2016, 14:38

Spännande saker det här, åren -49-51 hade Tempo Matador VW motor, ZF 4-växlad osynkad låda och axlarna var förmodligen av egen tillverkning. 1951 ströp Vw leveranserna av motorer eftersom deras egen transporter lanserades.

Matadoren designades om och fick motor från Austin.

Här kan man lära lite om den här ovanliga bilen. Det finns ganska tydliga bilder på chassiet om man bläddrar ner en bit.

http://www.oldbug.com/tempo.htm

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 jul 2016, 19:00

herrstina- skrev:Spännande saker det här, åren -49-51 hade Tempo Matador VW motor, ZF 4-växlad osynkad låda och axlarna var förmodligen av egen tillverkning. 1951 ströp Vw leveranserna av motorer eftersom deras egen transporter lanserades.

Stina.


Men nog levererades de med VW-motorer efter 1951? I Sundsvall såg jag och hörde Tempo Matador vad jag uppfattade som ny ca 1953.
Bengt Dahlberg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 29 dec 2007, 14:54

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav herrstina- » 25 jul 2016, 21:01

Men nog levererades de med VW-motorer efter 1951? I Sundsvall såg jag och hörde Tempo Matador vad jag uppfattade som ny ca 1953.[/quote]


Jag har ingen aning!

Jag hittar uppgifter som säger att dom levererades med folkamotor -49-51, på andra ställen säger man -49-52. Tydligen inställde VW leveranserna av motorer "med kort frist" under 1952, därför gissar jag att det finns bilar från -52 både med folkamotor och antingen den trecylindriga tvåtaktaren eller den raka fyra som erbjöds som alternativ.
Även här råder delade meningar om huruvida fyran kom från Austin eller Ingenjörsfirma Müller...

Ingenting tyder på att bilar efter 1952 har levererats med folkamotor.

Parallel zum Hanseat kamen die Tempo-Vierradlieferwagen Matador und Wiking (Spitzname: „Fischmaul“) in das Programm. Die ersten Matadore von 1949 (deren Frontpartie Kritiker gelegentlich mit dem Gesicht eines Boxerhundes verglichen) wurden von 25-PS-VW-Industrie-Motoren angetrieben, die das Tempo-Werk neu direkt von VW bezog. Da Tempo es versäumte, einen langfristigen Liefervertrag abzuschließen, konnte der Generaldirektor von VW, Heinz Nordhoff, 1952 die Lieferung dieses Motors an Tempo als Konkurrenz-Unternehmen sehr kurzfristig einstellen. Daraufhin wurde der Matador wahlweise mit einem Dreizylinder-Zweitaktmotor (672 cm³) oder einem Viertaktmotor (1092 cm³, 34 PS) angeboten, beide von Ing.-Büro Müller in Andernach.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3827
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Lastbil Treff in Hamburg

Inläggav Kjell T » 26 jul 2016, 06:09

Den enda Tempo jag har minnen av härifrån är en Tempo Rapid, troligen var av årsmodell 1959 , den hade ett bageri i byn och den fick jag ibland åka med i ibland när bröd skulle levereras ut till butikerna som var upp till 10 mil bort. Motorn i den var en Austin.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster