Gulf lever igen!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gulf lever igen!

Inläggav Anders Ason » 05 okt 2008, 22:02

Gulf lever igen, eller kanske aldrig varit borta från den svenska marknaden?
"Tankat o tänkt"

Efter att ha kört förbi denna mack ganska ofta så bestämde jag mig för att se om den fungerade, så att det inte var något nostalgitrick :D (inläggets datum)

Visst funkade den och det alldeles utmärkt! Men... inte var det som det var förr då jag tankade Gulf (åkeriets generalleverantör). När jag började min (lagliga!) motorförarkarriär körde jag moppen en hel vecka på 2 kronor och jag körde mycket. Köpte senare en fabriksny CHEVROLET Malibu Estate Wagon i USA och tog med hem och då kostade bensinen på Gulf 1,47 kr! Tur var väl det för den fullsmogade och slöa V8:an drog två liter vid lugn körning - året var 1977. Brickan i tankröret fick slås bort (för litet hål för Sverige) och katalysatorn ersättas med ett rakt rör - det fanns inte en droppe blyfri bensin att tillgå på den tiden.
Det som dock verkar ha utvecklats ser ut att vara en speciell servicegren vid denna mack, om bilen inte funkar (eller pengarna slut?) kan man hiva ner den repupphängda cykeln och fortsätta sin färd?

gulf1081005.jpg
gulf1081005.jpg (168.21 KiB) Visad 13858 gånger
Bilagor
gulf3081005.jpg
gulf3081005.jpg (201.24 KiB) Visad 13860 gånger
gulf2081005.jpg
gulf2081005.jpg (157.9 KiB) Visad 13854 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Gulf lever igen!

Inläggav Lars-Gunnar » 06 okt 2008, 10:16

Ja det var en glad nyhet.

De säger att det är en satsning för/på landsbygden. Vi hade GULF som enda privat drivna mack hemma där jag växte upp och sedan hade vi vårt kära BP vid verkstaden.

BP OCH GULF är ju klassiker för 50-talare.

Här från deras PDF-fil:

The legend is back
Efter nästan 30 års frånvaro är det klassiska varumärket Gulf tillbaka. Genom Svenska Oljebolaget AB lanseras nu Gulf på bred front i Sverige, Danmark och Norge. Bolaget har ca 130 bensinstationer. Dessa stationer samt återförsäljare och samarbetspartners marknadsför nu Gulfs breda sortiment av smörjmedel och bilvårdsprodukter på den skandinaviska marknaden. Svenska Oljebolaget med ca 30 anställda och kontor i Göteborg, Anderstorp och Sandefjord i Norge bygger nu upp det klassiska varumärket på nytt.
På bara drygt ett år har Svenska Oljebolaget byggt upp en smörjmedelsförsäljning som täcker Sverige, Norge och Danmark. Med erfarna säljare expanderar verksamheten kontinuerligt.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav Anders » 06 okt 2008, 12:04

Vore det inte läge att återlansera BP och Texaco i sverige igen?

Helt klart ett steg i rätt riktning att GULF kommer tillbaka igen.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Per Thomson » 06 okt 2008, 12:07

Texaco :?: Anders du menar väl Caltex :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav flak » 06 okt 2008, 13:01

Visst blir landskapet och humöret gladare när man ser en Gulfskylt :lol: och jag kan nämna att Fina har kommit tillbaka fast i dagsläget så säljs endast oljeprodukterna och inga mackar.

Nu väntar vi bara på ESSO, BP, Caltex.....så vi slipper Q8..Statoil..
Logotyperna var mkt snyggare förr!

Vi får vekligen hoppas att dom satsar på landbygden, nu när mackdöden härjar
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Henrik K » 06 okt 2008, 16:54

Texaco heter ju Preem numera.
Myrslok -61:a 2196mil ska bli trailer dragare.
Henrik K

Inläggav Anders Ason » 06 okt 2008, 17:45

Lars-Gunnar skrev:Ja det var en glad nyhet.

De säger att det är en satsning för/på landsbygden. Vi hade GULF som enda privat drivna mack hemma där jag växte upp och sedan hade vi vårt kära BP vid verkstaden.

BP OCH GULF är ju klassiker för 50-talare.

Här från deras PDF-fil:

The legend is back
Efter nästan 30 års frånvaro är det klassiska varumärket Gulf tillbaka. Genom Svenska Oljebolaget AB lanseras nu Gulf på bred front i Sverige, Danmark och Norge. Bolaget har ca 130 bensinstationer. Dessa stationer samt återförsäljare och samarbetspartners marknadsför nu Gulfs breda sortiment av smörjmedel och bilvårdsprodukter på den skandinaviska marknaden. Svenska Oljebolaget med ca 30 anställda och kontor i Göteborg, Anderstorp och Sandefjord i Norge bygger nu upp det klassiska varumärket på nytt.
På bara drygt ett år har Svenska Oljebolaget byggt upp en smörjmedelsförsäljning som täcker Sverige, Norge och Danmark. Med erfarna säljare expanderar verksamheten kontinuerligt.

Lars-Gunnar

Aha!!! Gulf dog ut för att det inte fanns några PDF-filer på 60-70 talet. :D :D :D

Ett envist rykte från förr säger att det var Gulf som Biltema köpte sin oljor från de första åren - kanske det var det som knäckte Gulf? :mrgreen:

Å andra sidan hade Gulf funnits kvar så hade det varit amerikanskt i dag -gulfkriget ni vet! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Kanske det är Bin Ladin som köpt upp märket och har något lurt i tankarna? :mrgreen:

(fattar inte var jag får allt i från!) :idea:

:lol: :lol: :lol:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 06 okt 2008, 17:48

Anders skrev:Vore det inte läge att återlansera BP och Texaco i sverige igen?

Fattar inte varför BP kallades för "Blå Pumpen" av åkargubbarna när jag var liten? :?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 06 okt 2008, 18:04

flak skrev:Visst blir landskapet och humöret gladare när man ser en Gulfskylt :lol: och jag kan nämna att Fina har kommit tillbaka fast i dagsläget så säljs endast oljeprodukterna och inga mackar.

Nu väntar vi bara på ESSO, BP, Caltex.....så vi slipper Q8..Statoil..
Logotyperna var mkt snyggare förr!

Vi får verkligen hoppas att dom satsar på landbygden, nu när mackdöden härjar

Har en emaljerad Esso - skylt i min MC-bod/verkstad. Hade den på väggen utanför tidigare men det vågar jag inte längre!!!

Tills helt nyligen hade vi en handpump av den gamla Gulf-modellen för moppar på en Q8 mack här i sta´n. (undrar vart den tog vägen - måste fråga någon gång)

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders » 06 okt 2008, 18:25

Anders Ason skrev:
Å andra sidan hade Gulf funnits kvar så hade det varit amerikanskt i dag -gulfkriget ni vet! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gulf är ju amerikanskt från början. Kommer från Beaumont i Texas, dock inget ställe man behöver ha besökt innan man tar ner skylten. Massor av träskmark och jättemyggor. :D

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders Ason » 06 okt 2008, 18:31

Anders skrev:
Anders Ason skrev:

Gulf är ju amerikanskt från början. Kommer från Beaumont i Texas, dock inget ställe man behöver ha besökt innan man tar ner skylten. Massor av träskmark och jättemyggor. :D

Anders

OK men frugans bil som tankas på den svenska Gulfmacken är tillverkad i USA (Undrar var bensinen kommer från, OK?).
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Pickos » 07 okt 2008, 13:47

Anders Ason skrev:
Anders skrev:Vore det inte läge att återlansera BP och Texaco i sverige igen?

Fattar inte varför BP kallades för "Blå Pumpen" av åkargubbarna när jag var liten? :?

I begynnelsen var pumparna blå, helt enkelt. :wink:
http://www.zlattes.com/bp.html
1:a Korinthierbrevet 10:15
Pickos

Inläggav Anders Ason » 09 okt 2008, 21:31

Anders Ason skrev:
Tills helt nyligen hade vi en handpump av den gamla Gulf-modellen för moppar på en Q8 mack här i sta´n. (undrar vart den tog vägen - måste fråga någon gång)

[/color][/list]

Jag har hittat den! Den togs ur drift för ett tag sedan (1-2 år?) och jag var på den aktuella macken och tankade i dag (OK f.d . Gulf). Visst fanns pumpen kvar (på en inhägnad "bakgård" på macken) även om den var omlackad för länge sedan. Tidigare var den i Gulfs glada färger med stor logga o allt. Döm även till min förvåning att macken fått en ny föreståndare för några veckor sedan vilken jag känner sedan tidigare. Dessvärre hade redan en annan person fått upp ögonen före mig för denna unika tingest och hade den på beting. Vi får väl se hur det går?
      moppepump.jpg
      Det är faktiskt en färgbild även om den ser svart/vit ut.
      moppepump.jpg (168.74 KiB) Visad 13440 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack