Det talas ju om skakfyran och jag undrar var det yttrycket kom ifrån? Var det så att motorn skakade på tomgång eller färd eller båda delarna. Hur kunde man märka det? Hördes det eller skakade bilen?
Den var 2 axlig.
Lars-Gunnar

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Lars-Gunnar skrev:Det var roligen 1956-57 som jag åkte med en lokal åkeriägare som hämtade grus inte långt från var jag bodde. Han hade en Scania Vabis (årsmodell och typ) glömd och jag funderar på om det kunde varit en Regent eller? Vilken modell var det som fick epitet skakfyran?
Det talas ju om skakfyran och jag undrar var det yttrycket kom ifrån? Var det så att motorn skakade på tomgång eller färd eller båda delarna. Hur kunde man märka det? Hördes det eller skakade bilen?
Den var 2 axlig.
Lars-Gunnar
Anders Ason skrev:Lars-Gunnar skrev:Det var roligen 1956-57 som jag åkte med en lokal åkeriägare som hämtade grus inte långt från var jag bodde. Han hade en Scania Vabis (årsmodell och typ) glömd och jag funderar på om det kunde varit en Regent eller? Vilken modell var det som fick epitet skakfyran?
Den var 2 axlig.
Lars-Gunnar
Under min uppväxttid var SCANIA-fyrorna ganska vanliga och det syntes tydligt att det var en sådan då motorhuven var markant kortare än på SCANIA-sexorna. De lastade dock i stort sett lika mycket som 6-cylindriga VOLOVos och Scanior. Förarna (och jag) ansåg att sexcylindriga motorer gick jämnare och bättre och att fyran skakade, vilket var tydligt mest på tomgång. Skak-karaktären var dock överdriven (min uppfattning, bilen skakade inte) och begreppet "skakfyran" var mera ett uttryck som angav vilken bil som avsågs. Modellen avlöstes så småningom av L36 och sedan L50 som fanns mest inom Försvarsmakten som flakbil.
En kuriositet; vid ett tillfälle när jag stannade med tom bil i ett mötte en bekant i en skakfyra med fullt gruslass för ett snack, stannade hans motor av misstag. Det hade ju inte varit något speciellt om inte föraren kom utfarandes ur hytten och gormade att han hade fel på startmotorn. Min replik blev (på skoj) att "jag skjuter igång dig". Då jag möttes med ett stort garv satte jag ryggen mot bilen och tryckte på för kung o fosterland. Döm över bådas förvåning började den lastade bilen att sakta röra sig och några meter räckte för att få igång motorn.
Lutade vägen något? Nej absolut inte, vad var jag sade sedan i många år om den historien.
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst