CB radio

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

CB radio

Inläggav Tobbe Holmsjö » 20 sep 2008, 21:58

Hej är det något liv på komradion "27mh"på rallyna, förr användes den ju flitigt men det är ju rätt många som har åkeriradio 80mhz idag dom går ju betydligt bättre,men 27 mhz skulle gjort sig i veteranlastbilarna och kanal 19 som TIA hade förr ,eller vad tycker ni.Var själv TIA bas från 1988 och till slutet .
Vi hörs på cb,n .mvh Tobbe Holmsjö TIA BAS Kalle 11
Tobbe Holmsjö

Re: CB radio

Inläggav Anders Ason » 20 sep 2008, 22:22

Tobbe Holmsjö skrev:Hej är det något liv på komradion "27mh"på rallyna, förr användes den ju flitigt men det är ju rätt många som har åkeriradio 80mhz idag dom går ju betydligt bättre,men 27 mhz skulle gjort sig i veteranlastbilarna och kanal 19 som TIA hade förr ,eller vad tycker ni.Var själv TIA bas från 1988 och till slutet .

Det har ju dykt upp flera synpunkter på komradio av privatradiotyp i våra bilar. Har själv haft licens för sådana i flera år men lät det förfalla då mobiltelefonerna tog över. Trodde faktiskt att frågan var helt död efter att ny teknik kommit. Har till leda hört brus, italienska kanaler o annat oljud på gamla AM-kanaler på 27 Mhz. Blev mycket bättre på 29 Mhz bandet och FM. Kollade på Tradera och visst finns det apparater att köpa nästan gratis men vad gäller numera i licensfrågan, är det helt fritt med godkända apparater, man måste väl ha en signal? Är det någon trafik på de banden överhuvudtaget (27 o 29)?

Tror jag har gamla prylar ligger o skräpar någonstans.

Någon som vet och/eller har uppfattningar?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Klas Pettersson » 21 sep 2008, 04:17

Information om 27 mhz...

http://www.27mhz.se/index.php

:D
Användarvisningsbild
Klas Pettersson

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2008, 10:36

LBS76 skrev:Information om 27 mhz...

Tack för tipset, ska gå ner o gräva djup i lådorna o se vad jag hittar!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 21 sep 2008, 17:48

LBS76 skrev:Information om 27 mhz...

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2008, 07:13

Tobbe Holmsjö skrev:Hej är det något liv på komradion "27mh"på rallyna, förr användes den ju flitigt men det är ju rätt många som har åkeriradio 80mhz idag dom går ju betydligt bättre,men 27 mhz skulle gjort sig i veteranlastbilarna och kanal 19 som TIA hade förr ,eller vad tycker ni.Var själv TIA bas från 1988 och till slutet .

Ja du Tobbe! Intresset verkar inte var särskilt stort för trådlösa förbindelser. Själv hade jag mycket väl kunnat tänka mig att köpa en ny station då de lämnar ca 1 watt mer i uteffekt än de gamla. Får passa så länge och se om det händer något på den här fronten.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Tobbe Holmsjö » 23 sep 2008, 21:01

Det verkar lite trögt men det går nog,har pratat med lite andra veteraner och dom är positiva så det kommer nog att kopplas in några 27mhz-radio i bilarna i vinter ,så får vi väl se vad som händer.Det är ju både bra och roligt att kunna hålla kontakt på rallyna man har ju ej telefonummer till alla,som sagt man får ju en komradio idag för några hundralappar så det kan det ju vara värt tycker jag. mvh Tobbe
Tobbe Holmsjö

Inläggav Åkarns Kalle » 23 sep 2008, 21:28

Hej utan att ha läst detta sökte jag på tradera igår och leta faktiskt fram Åkarns gamla Zodiac idag

mvh Åkarns Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Bo Norvinge » 24 sep 2008, 20:31

Vet inte om det redan framgått av tidigare länkar men någon licens behövs inte idag.

Förare från våra grannländer och andra européer är klart flitigare än svenskarna på radion.
Det verkar som om ingen i landet använder radion. Så även jag!
Klart är att den har några fördelar jämte mobitelefonen.

MVH
Bo Norvinge
CB 2694
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Cliff Ellingsworth » 24 sep 2008, 20:37

Bo Norvinge skrev:Vet inte om det redan framgått av tidigare länkar men någon licens behövs inte idag.

Förare från våra grannländer och andra européer är klart flitigare än svenskarna på radion.
Det verkar som om ingen i landet använder radion. Så även jag!
Klart är att den har några fördelar jämte mobitelefonen.

MVH
Bo Norvinge
CB 2694

Jag fick tag på en gammal Handic 605 på 4 w och ett antal kanaler i bl.a kanal 19, på 27 mhz tror du att den räcker till eller kan den vara för svag! Tänkte montera in den i lastbilen :wink:
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Tobbe Holmsjö » 24 sep 2008, 21:01

Hej Cliff dom flesta gamla 27mhz var ju på 4 el 5 watt så det går nog bra en riktig antennmontering med bra jordning är lika så viktigt.mvh Tobbe
Tobbe Holmsjö

Inläggav Cliff Ellingsworth » 24 sep 2008, 21:20

Tobbe Holmsjö skrev:Hej Cliff dom flesta gamla 27mhz var ju på 4 el 5 watt så det går nog bra en riktig antennmontering med bra jordning är lika så viktigt.mvh Tobbe

Hej Tobbe
Vet du räckvidden på en sådan apparat!
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Stellan » 24 sep 2008, 21:25

Är det någon som känner till en Zodiac som heter: BE-02? Den har alla kontroller och display i mikrofonen, och det verkar som om den funkar :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2008, 21:38

Cliff Ellingsworth skrev:
Tobbe Holmsjö skrev:Hej Cliff dom flesta gamla 27mhz var ju på 4 el 5 watt så det går nog bra en riktig antennmontering med bra jordning är lika så viktigt.mvh Tobbe

Hej Tobbe
Vet du räckvidden på en sådan apparat!

Tidigare (under licenstiden) var det 5 w tillförd effekt till slutsteget som gällde, d v s omkring 3,5 W ut i bästa fall (höll på mycket med detta då och har en SWR-meter o lite annat kvar). När de nya reglerna kom blev det tillåtet att ha 5 W ut vilket borde göra en viss skillnad. Mellan bil och en bra bas kanske räckvidden kan vara 2-3 mil på dagtid? Tyvärr blir antennerna långa på den låga frekvens där CB-radiona finns.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Åkarns Kalle » 27 sep 2008, 18:26

För några år sedan ställde jag basstation i köket och koppla in antenn (Mor & Far var väl inte så glada men) ialla fall var det mest "Pastagubbar" som använde den fick in en och annan nöjesseglare också
vi räkna ut att vi hörde lasstbilar på ca 4 mils håll

mvh Åkans Kalle
CB 1852
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack