Tommys LS 85:a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 10 sep 2008, 03:08

Helt riktigt att det funnits två helt olika lastbilsserier från Scania-Vabis/Scania med samma typbeteckning, nämligen LS85. Tror dock att
de allra flesta som läser detta och känner till något om lastbilar förstår att det är de "äkta" 8-cyl. LS 85:orna från 1950-talet som avses i ämnet "Tommys LS85:a". Den 6-cyl. Scania LS85 från 1970-talet är ju en helt generation lastbilar som aldrig hade 8-cyl. motorer.
Man kan tycka så här efteråt att det var olyckligt att två helt olika lastbilsserier fick samma typbeteckning.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Kjell T » 10 sep 2008, 09:35

Man kan tro att en tidning skriven av biltillverkaren själv skulle innehålla korrekta uppgifter, men efter att ha läst om L71:an med rak 8:a som i MIL 2/90 beskrivs som en LS 85 från 1952, inser man så inte är fallet. Då och då har det förekommit mindre felaktig information om äldre modeller i tidningen, men detta var i grövsta laget. Dessutom finns det i samma nummer berättat om en 30-tals bil som sägs vara en L1664. En sådan biltyp har inte tillverkats, 1664 är motortypen och efter vad jag förstått kom bokstaven "L" ( alt. "F" för fyrhjulsdrivna) i användning först på fyrtiotalet.
Att man i tal säger fel må vara acceptabelt, men när det är skriven text som innehåller felaktig information leder det lätt till att de felaktiga uppgifter småningom börjar uppfattas som "sanning".
Vad beträffar typbeteckning på ombyggda bilar så kan man undra och diskutera vad som är korrekt. Om en LS60 med rak 8:a blir LS 85, blir då en LS 71 med rak 8:a en LS 95? Hur är det med en LB110 som får motor från en LB 140? Är det då en fortfarande en LB 110 eller är det en LB 140 eller något annat?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 10 sep 2008, 14:32

Stod det verkligen ett så allvarligt fel i MIL nr 2/90 om traktorn i Bjärnum att den beskrivs som en LS85 från 1952? Får leta fram tidningen och kolla detta. Denna traktor är ju i grunden en LS7150 som tidigare har beskrivits i detta ämne. Tragiskt om MIL skriver så vilseledande uppgifter. Kan ha varit så att fordonsägaren "trott" detta och inte närmare fördjupat sig i fordonets rätta historia. Betr. förändringar genom t ex motorbyte från ex.vis 6-cyl. till V8 - exempel LB110 som får en V8 och då blir en "LB140", så är det väl så i Sverige att bilen fortfarande är en LB110. Detta har väl med Vägverkets bestämmelser att göra. Är fordonet av ett visst märke och har en viss typbeteckning, så behåller fordonet dessa uppgifter under hela sin livslängd. Kanske man utför omtypning och justering av motoreffekt, vikt m m i Vägverkets uppgifter, men den ursprungliga modellbeteckningen kvarstår. Det finns något exempel att omtypning inte har utförts. Sedan kan man tycka att en LB110 med V8 är en "LB140". Det är dock ändå bara vad man tycker.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 10 sep 2008, 20:06

Jag håller med att det är olyckligt att officiell information som sprids via tillverkare och media inte är helt korrekt, men det är tyvärr inte alldeles ovanligt.

Jag har inte tillgång till artikeln eller ens läst den, men jag antar att den är en strikt journalistik artikel ämnad åt ”vanligt” och ”okunnigt” folk såsom allmän förströelse.
Och dessutom kan man kanske anta att artikeln är skriven av en kanske föga insatt journalist som inte gjort en korrekt faktakontroll, men det hindrar ju inte att fakta ändå skall vara riktig fakta.
Man borde naturligtvis ha beskrivit bilen som ”Replica” och sedan kunde man berättat historien om denna bil och lagt in jämförelser med de ”äkta” prototyperna.
Det hade säkert gett ett lika underhållande och imponerande intryck på läsarna i alla fall.

Fortfarande är ju bilen, trots att den nu kanske i mångas ögon blivit "nedgraderad" till en LS71 (om än unik), väldigt högintressant, så jag tycker att vi absolut inte skall rynka på näsan åt den.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav jonas a » 11 sep 2008, 22:42

En bit ner på sidan finns en grön LS85 i Holland, enligt holländska bilregistret import och registrerad 2007.

http://www.leobol.nl/restored1.htm

Mvh Jonas A
Jonas A
jonas a
 
Inlägg: 126
Blev medlem: 21 aug 2008, 07:17
Ort: Södra Sverige

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 12 sep 2008, 03:58

Denna holländska bil är ingen äkta LS85 utan en replica. Den lär enligt uppgift vara en, från Sverige, importerad LS71 som förlängts och fått 8-cyl. motor. Årsmodellen är 1955. De 5 st äkta LS85:orna var tillverkade år 1951. Renoveringen verkar dock ha blivit mycket lyckad.
Snygg färgsättning och bilen ser "rätt" ut !
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Eddie » 13 sep 2008, 17:13

Vill bara klargöra en del om Br. Petterssons LS7150 -180.
För det första innebär modellbeteckningen "lastbil stödaxel 71 hjulbas ramlängd(utöver hjulbasen 5m+1,8m)".
Br. Petterssons "åtta" köptes av HJ transport i Spånga i början/mitten av 1980-talet. HJ transport hade däremot haft den som dragare i Stockholm.
IBr. Pettersson hade innan dess haft en L71, kanske den är av 1952 års modell, dom använde nämligen nummer skyltarna ifrån L71:an på LS71:an, eftersom L71:an hade en billigare traktorklass.
Br. Pettersson gjorde ingenting vid åttan under alla år dom ägde den. En LS71 inköptes för att bygga ihop den till boggibil, men det blev aldrig något med det.
Tommys LS 85 är inte en av orginalbilarna, det finns inga kvar. Däremot har Tommy byggt upp en mycket, mycket fin kopia, som är nästan helt rätt, bl.a. hytten är fel. Ska vara en Be-Ge 1450(på dom fyra fältbilarna) eller BeGe 1080(på scanias egna bil, nr 1).
Eddie
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 14 apr 2008, 07:51
Ort: Bjärnum

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Fredrik Klint » 14 sep 2008, 11:19

Finns det någon som vet reg-nr på dessa fem rariteter?
Jag vet i alla fall ett; A4698. Ska forska vidare någon gång hos Länsstyrelsen...
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 22 dec 2007, 21:06

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Klas Pettersson » 23 sep 2008, 06:27

Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Anders Ason » 23 sep 2008, 08:32



    Visst är det en lång motorhuv men det är en sexa i den och bilen är från -53. Kranen är en ÖSA skogskran.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 23 sep 2008, 14:07

Stod årsmodellen på den blå/vita separatlastaren i annonsen ? Kan inte hitta det. Fordonet är en ScV L71 Regent. Titta på bakaxeln och
huvlåsen. Årsmodell 1956 - 1958. Tidigare fanns de äldre huvlåsen. Nyströmshytten "skvallrar" att det kan vara en f d vägverksbil.
Ingen bil med 8:a i alla fall. En Regent ser ut så där från sidan. Verkar vara ett bra ämne för renovering. I alla fall ser det ut så på bilden.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Anders Ason » 24 sep 2008, 07:19

Kristianstads Thermotrans skrev:Stod årsmodellen på den blå/vita separatlastaren i annonsen ? Kan inte hitta det. Fordonet är en ScV L71 Regent. Titta på bakaxeln och
huvlåsen. Årsmodell 1956 - 1958. Tidigare fanns de äldre huvlåsen. Nyströmshytten "skvallrar" att det kan vara en f d vägverksbil.
Ingen bil med 8:a i alla fall. En Regent ser ut så där från sidan. Verkar vara ett bra ämne för renovering. I alla fall ser det ut så på bilden.


    Den av mig angivna årsmodellen är säljarens uppgift (vilket kan vara fel) men å andra sidan verkar bilen sakna papper = urtagen ur registret. Krävs nog en del arbete för att få in den igen.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Anders » 24 sep 2008, 13:13

Är väl lite smått OT, men tycker att hytten ser betydligt nyare ut än bilen. Eller är det bara jag?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 24 sep 2008, 15:20

Betr. årsmodell på kranbilen så kan den ju bestå av ihopplockade delar från olika objekt. Årsmodellen kan i så fall tillhöra ramen och vara
äldre än vad det ser ut på bilden. När det gäller hytten kan den naturligtvis vara nyare än fordonet. Kan t ex ha suttit en BeGe som ruttnat bort och man har ersatt den med en Nyström. Min teori är dock fortfarande att detta fordon ursprungligen kommer från Vägverket.
Hytten på fordonet i annonsen är väl av typisk Nyströms-modell från andra halvan av 1950-talet. Hytt och huv/skärmar verkar vara nymålade i blå/vit färg. Troligen med pensel. Kanske hytten ser nyare därför. Eftersom man inte känner till chassityp/chassinummer så är det hela ett antagande. En hel del f d Vägverks-Regenter med Nyströmshytter finns kvar som separatlastare, kranbilar, traktorregade dragfordon eller bara står kvar övergivna. Nyströmshytternas hållbarhet mot fukt m m har nog varit en bidragande orsak till detta. Vill man se hur en typisk
Vägverks-Regent från 1950-talet ser ut. Klicka på Veteranlastbilar (bildsidorna) - Åkerihistoria - Borlänge 2008 - Bild 20. Bilden visar Vägverkets renoverade Regent nr 11/2807 CLJ 279 ScV L 7142 VV 1 ch nr 125212 -58. En mycket "sen" Regent med hytt av originaltyp kvar.
http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=775&item=11
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Per Thomson » 25 sep 2008, 09:18

Denna bild från 2006 kanske är bättre http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=700&item=29
Men även Nyströmhytter blir utsatta för tidens tand, här en bild http://www.veteranlastbilar.se/showimg.asp?pageid=703&item=30
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 16 gäster