Jag hade en lite skarpare bild av den Tidaholm som visas i broschyrbladet från 1931.

- Tidaholm med wiredriven tipp.JPG (35.72 KiB) Visad 40780 gånger
Dessutom bläddrade jag som hastigast i de otaliga foton som jag har och fann bl.a. denna annons över Acme Motor Trucks från januari 1919.
Visserligen en tecknad bild, men i alla fall.

- Acme - 1919 - Truck Ad - $_57.JPG (192.5 KiB) Visad 40780 gånger
Dessutom fann jag en 1921-års Fageol med samma typ av tippkonstruktion.
Man kan skymta manöverdonen till hydrauliken genom bakrutan.
Jag har en bild av samma fordon taget bakifrån, men den visar ingenting om tippkonstruktionen, bara dumperflaket.

- Fageol - 1921 - 1921 ACME-ATLAS MORTAR CONCRETE FAGEOL DUMP TRUCK 01a - $_57.JPG (218.85 KiB) Visad 40780 gånger
De amerikanska bilderna kommer från olika annonser på E-bay.
Jag skall fortsätta att söka bland bilderna som jag har för att se om jag hittar någon ytterligare bild med en svensk konstruktion av den här typen av tippar.
Om man bara tar hänsyn till trådens rubrik "Nästan märklig tipp", så faller den här moderna bilden av "tipplösa" fordon kanske också in i sammanhanget.
Detta är en ganska vanlig syn i Nord- och Sydamerika.

- DSCF0099.JPG (155.15 KiB) Visad 40773 gånger
Bilden är tagen av mig för något år sedan vid en anläggning som i Crossville, Tennessee som tillverkar flytande rök av sågspån från hickory.
Flytande rök som penslas på köttbiten används som bekant (?) för att erhålla "grillsmak" på köttet som grillats i gasgrillar.
// Kjell N