Försäkringsbolag ?????

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Försäkringsbolag ?????

Inläggav Reid Hulting » 26 dec 2015, 00:45

Som du Stina tidigare skriver så övergår en försäkring automatiskt till en garage-/avställningsförsäkring när fordonet ställs av. När jag då ringde upp försäkringsbolaget, Trygg-Hansa, för att höra hur jag försäkrar en bil för att åka till bilprovning utan ställa på den, så gällde min trafikförsäkring för den resan. Men som sagt, kolla med bolaget.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 26 dec 2015, 00:50

Sanningen är nog att du inte får köra till bilprovningen utan att ställa på den. Allt vi diskuterar här får nog betraktas som en gråzon.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 26 dec 2015, 01:02

Du får köra till bilprovning utan att ställa på fordonet, under förutsättning att du har en gällande försäkring.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 26 dec 2015, 01:30

Nu skulle jag vilja veta hur ni lägger fram det för att försäkringsbolagen ska trafikförsäkra ett avställt fordon.

Jag lyckas nämligen inte med det.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Reid Hulting » 26 dec 2015, 14:14

Var själv skeptisk till att det skulle gå att göra så första gången jag hörde talas om det. Så ringde därför upp försäkringsbolaget när det blev aktuellt att besiktiga en bil. De gick då in och kollade om jag hade bilen försäkrad, och eftersom den var avställningsförsäkrad så fungerade det. Men blir du stoppad av polisen så måste du kunna visa att du har en bokad besiktningstid som du är på väg till.
Den här möjligheten har väl kommit till för att man t.ex. inte skall behöva betala vägavgift för ett fordon bara för att åka och besiktiga.
Men återigen, det är väl bäst att kolla med aktuellt försäkringsbolag hur man gör, de kan ju ha olika rutiner.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav herrstina- » 26 dec 2015, 14:33

Jag får nog forska i det här, även om jag bara har några hundra meter bort till Bilprovningen.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 26 dec 2015, 16:16

Håller nog med Reid. Jag hade bokad tid i Karlskoga när jag körde hem 88:an. Om jag sen av nån anledning bokar av den är en annan femma.
Thomas Almen

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack