Stänkskydd Scania-Vabis och FOCO.

Meddela här vad du önskar komma över.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Stänkskydd Scania-Vabis och FOCO.

Inläggav gjutarleif » 24 dec 2015, 00:44

Hej från Värmland.

Söker stänkskydd till min renovering av Vabis L 75:a. Det jag saknar är stänkskydden som sitter monterade i ett fäste bak på de främre stänkskärmarna. De ska ha den gamla loggan som Scania-Vabis hade fram till bilarna bytte namn till SCANIA i slutet på 60-talet.

Flaket som jag renoverar är av fabrikat FOCO och det vore trevligt att ha de bakre stänkskydden med FOCO-loggan. Typen jag menar har jag sett på den LB 76:a som Stefan Andersson äger.

Tacksam för alla tips och kontakter som kan ge "napp".

mvh//gjutarleif.
gjutarleif

Re: Stänkskydd Scania-Vabis och FOCO.

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2015, 09:18

Foco stänkskydd skulle även jag vara intresserad av.
Thomas Almen

Inläggav herrstina- » 24 dec 2015, 11:24

Scaniastänkskydden finns i Danmark och kostar 280:- dkr/paret.

Om ni är några st som vill ha unika stänkskydd, tex. FOCO så slå er ihopa och ta kontakt med någon firma som trycker logotyper på stänkskydd, det kostar mindre än man skulle kunna tro. Ofta har dom en minstaserie men den borde vara förhandlingsbar.

Jag kollade lie snabbt och släpis ordnar det här med minst 30 st. Förmodligen finns det billigare alternativ.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Thomas Almen » 24 dec 2015, 11:41

Sjysst Stina, tack för tipset. Skulle haft gamla typen Ilsbo oxå, men det lär lösa sig.
Thomas Almen

Inläggav Bo Norvinge » 24 dec 2015, 12:05

Finns det firmor som tillverkar riktiga i gummi?
Dagens firmor som Plastomer m.m. tillverkar väl bara i plast och med det moderna fästet med skena.

Undrar om det inte går att bygga själv om man är händig och har en massa tid över. Lite olika gummitjocklekar, sax, vass kniv, vit däckfärg, vulklim och en massa tålamod.
Hade planer i min glada ungdom att snickra ihop egna med texten "Road Train". Det fanns de som hade sådana... i tidningar. Även egen text på däcken.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav gjutarleif » 24 dec 2015, 13:29

Tack herrstina för tipsen.
Vilken firma är det i Danmark som säljer Scaniastänkskydden? Är även intresserad av tips på tillverkare förutom släpis som tillhandahåller stänkskydd till bakre axlarna.

Tack på förhand.

gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav herrstina- » 24 dec 2015, 13:45

Så här efteråt är det lätt att vara efterklok, jag var bekant med gubben som städade på Scania här för många år sedan. Alla nya bilar som kom från påbyggare hade deras logga på stänkskydden, de här plockades av och ersattes med Vabis stänklappar. Påbyggarnas hamnade i sopbingen och så småningom hos mig.

Dom kund varit kul och haft nu.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 24 dec 2015, 15:09

Det torde inte vara omöjligt att få stänkskydd tillverkade i gummi om man är villig att betala verktygskostnaderna.
Kjell T

Inläggav herrstina- » 24 dec 2015, 15:29

Sorry!

Jag glömde skicka med länken till dansken.

http://scanvotruckparts.skysite.dk/?side=299601

Här lite alternativ till "tryckare".

https://www.google.se/webhp?hl=sv#hl=sv ... tbil+tryck

Sist jag köpta var det en firma i Västervik som levererade, just nu minns jag inte namnet.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav herrstina- » 24 dec 2015, 15:33

En ide skulle kunna var att kolla hos handlare som sålt tex. FOCO eller ILSBO, det kan ju ligga en trave stänklappar i något förråd.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Bo Abrahamsson » 24 dec 2015, 20:02

Firman i Västervik heter Plastomer Tel. 0490 82281 men som namnet antyder så är dom gjorda av plast inte gummi. Dom dansken har ser ut att vara lika dom som holländaren sålde.
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Inläggav herrstina- » 25 dec 2015, 00:23

Jag är ganska övertygad om att dom danska gummilapparna har samröre med Holland.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav gjutarleif » 25 dec 2015, 13:37

Tack för tipsen.

Har kollat "Dansken" och kommer att beställa där. Fanns för övrigt mycket "smått och gott" hos den firman.
Kommer att kontakta några företag som trycker text på stänkskydd och i mitt fall något med texten FOCO.
Många av er på forumet har ju stor erfarenhet av historik kring våra veteraner och jag efterlyser uppgifter kring just FOCO. Stod det FOCO på stänkskydden eller var även HIAB-FOCO eller kanske FOCO-tippen som text? Dessutom behövs ju dimension och typsnitt på texten för att kunna göra en korrekt form för tillverkningen.

Någon som vet????????

mvh//gjutarleif.
gjutarleif

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 13:47

Minns jag rätt, så stog det enbart Foco fram till sent 60-tal. Jag har både hydraultank och typskyltar med rätt typsnitt. Ska plåta och lägga upp bara nordvästen avtar något. Skulle gissa att bokstäverna var ungefär 10 cm höga på stänkskydden.
Thomas Almen

Inläggav Thomas Almen » 25 dec 2015, 17:41

https://www.youtube.com/watch?v=x1nNL5iRpuk Kolla cirka 3 min. in i den här filmen. Stefan Andersson har tidsenliga Foco stänkskydd på sin LB 76. det är möjligt att han har kontakter som kan ta fram nya.
Thomas Almen

Nästa

Återgå till Objekt sökes