av Anders Ason » 24 dec 2015, 11:57
Efter en ganska stor utredning jag själv gjorde för några år sedan kom jag fram till att Trygg-Hansa (T-H) var det enda alternativet. Innehållsmässigt och ekonomiskt. De s k veteranförsäkringarna innehåller alldeles för många begränsningar (för att passa mig), vilket många tyckas strunta i för problemen uppstår ju inte förrän det händer något. Det kan handla om dubbla lås, förvaring i låst garage när det inte används, får inte användas till annat än veterankörning= i princip inget som helst lass, inte ens ett lass gårdsgrus till den egna villan. Inte heller studentkörningar då sådant ansvar inte ingår. Fordonet får inte avvika mot originalet, övningskörning är inte tillåten och fordonet får inte lånas ut, ja listan kan bli lång. I mitt fall ville grabben övningsköra, har inget garage med lås, vill kunna ta hem ett lass gårdsgrus, vill ha ett ansvar som även gäller lastad bil o s v. Veteranförsäkringen går inte heller att "ställa av och på". Efter ett antal förfrågningar hos T-H om en veteranförsäkring så har jag fått samma svar - de har ingen. Länsförsäkringar har det inte heller där jag har alla de andra fordonen försäkrade.
Inget annat bolag kunde matcha T-H men genom att välja lägsta milklassen 500 mil/år blev ändå premien vettig och 500 mil räcker långt om man bor en bit ner i landet. (har inte någon gång kommit upp i det när bilen var igång). T-Hs försäkring går att ställa av/på under vintern då en sådan bil i regel inte används och då kan man också välja ett högre miltal beroende på var man bor.
Jag pratar enbart om trafikförsäkringen här och inte hel eller halv. Där vinner veteranförsäkringen med hästlängder om man är beredd att ta begränsningarna enl. ovan plus ett antal foton som krävs m m.
Hälsningar Anders Ason