Lennart Andersson:
"
Tänk vad tiden går, det är snart 30 år sedan jag började köra på Spanien & Portugal för Jotran i Borås. Kommer så väl ihåg min första resa jag satt på Jotrans kontor i Borås när Börje "Göken" Josefsson kom in och tittade på mig och sa... En Göteborgare hmm... klarar du verkligen detta haha.... Det hoppas jag svarade jag med ett flin
Smiley smile
Körningarna skulle delas ut och vi var nog 10 stycken på Jotran som skulle ut denna Fredagskväll med Stena Line. Göken tittade på mig och sa, du är ju ny och då kan dom som känner varandra ha följe till Portugal och du får ensam åka till Barcelona... Klarar du det Haha... Visst tänkte jag att det var ju taskigt men sånt är tydligen livet på utlandet, på denna tiden åkte vi via Antwerpen även till Barcelona där Frankrike tillstånden satt i klocktornet på Svenska Sjömanskyrkan...
Till Antwerpen hade jag sällskap med Ragge & Lennart Persson, vi kom ner till Sjömanskyrkan på lördagkväll, det var på denna tiden många svenskar där nere och vi hade som alltid väldigt trevligt. På söndag kväll bar det iväg mot Paris och väl nere i Paris delade vi på oss och jag fick klara mig själv, det gick fint ner mot Lyon och jag kom till Barcelona utan några problem. Väl framme på TIR parkeringen i Barcelona lämnade jag in mina tullpapper och gick till baren och tog några öl, här träffade jag Roger som körde för Nils Hansson och vi hade helt klart en röjig kväll på Ramblas haha.... Dagen efter var mina papper färdiga och jag åkte till Sandvik för att lossa, sen åkte jag tillbaka till Tir parkeringen och ringde Jotran i Borås och berättade att jag var loss... Göken svarade och det enda han sa var ring Cave dom har last så la han på luren haha... inga telefonnummer eller adress, men jag gick upp till speditörerna och hittade Cave men det var kontoret inne i Barcelona som jag skulle ringa
Smiley smile
Sagt och gjort hittade en telefon automat och ringde då svarade hon i växeln och pratade bara Spanska haha... detta hade jag ju fan inte lärt mig än, det blev ett mycket intressant samtal men jag fick sagt mitt bilnummer och då var det ok... Ryckte tag i en spanjor som gick förbi och gav han telefonen, papper & penna och han kunde lite engelska så vi fick fram en last adress några mil från Zaragoza. Det blev att bjuda honom på några öl och sen åkte jag på morgonen för att lasta, jo jag hittade den lilla garnfabriken ute på landet med hjälp av min Shell karta (dåtidens GPS Haha) och blev förvånad när det var stängt... jag tänkte fan vad är det nu !!!
Då kom en gammal gubbe i en Renault och försökte förklara för mig varför fabriken var stängd, men det gick väl inget vidare... då pekar han att jag skall hoppa in i bilen. Sagt & gjort det bar iväg ner i byn så mycket bilen gick, väl framme vid kyrkan kom det ut ett begravningståg den gamle gubben hoppade ut och förklarade mitt ärende och att jag skulle lasta garn till Sverige, en finklädd herre kom fram och bad om ursäkt för att dom inte var på firman men det var chefen som skulle begravas, jag sa det är lugnt jag väntar vid lastbilen... Jo dom kom någon timma senare och lastade mig och sen bar det iväg till Tranportir i Barcelona för att dagen efter komplettera... När detta var gjort körde jag hemåt, minns att jag ringde i Frankrike till kontoret och frågade vilken färja jag skulle ta hem... du är bokad Stena Kiel imorgon sa dom på kontoret och la på haha... Dom skojade till det lite och jag tyckte det var lite väl snävt men jag körde non stop och kom med båten, sen gjorde dom aldrig så igen haha...
Jo jag lastade och ut igen och dom här resorna passade mig fint denna tiden, några månader senare firade jag Midsommar i Porto (Portugal) med Börje "Göken" Josefsson då berättade han varför han gjort det lite besvärligt för mig med tanke på att det var första turen... Men fixar man det så är man ett bra ämne för att köra lastbil ute i Europa, och visst fan hade Göken rätt haha... Skulle varit nått för dagens chaufförer med all världens data, mobil & Gps. På denna tiden lärde man sig vart man var med hjälp av Shellkarta och att fråga sig fram samt att mobilen var en stor telefonkiosk med mynt någonstans i Europa
"