av Kjell T » 11 dec 2015, 12:20
Vad cylinderantal och annat beträffar så är det i allmänhet kompromisser av olika orsaker, ofta handlar det om produktionsekonomi.
Den perfekta motorn ur balanseringssynpunkt är en rak 6:a eller en boxer 6:a. Men ju mera cylindrar man har ju mindre märks den inbyggda obalansen, tex en V8:a.
Ur balanseringssynpunkt är Scania 5:or intressanta, de första med 72 grader mellan vevslängarna och balansaxlar. Nu har vevslängarna fördelats 67,206-85,346-54,896-85,346-67,206. Denna osymetriska vevaxel har gjort att balansaxlarna kan lämnas bort.
Vad lagerdimensionering beträffar är det många faktorer som har gjort att man frångått långa lagerytor med liten diameter vilken var vanligt på äldre motorer, se tex T-Ford vevaxel. Med en lagertapp med stor diameter och liten längd är lagret mindre känsligt för snedställning, vilket sker kontinuerligt när motorn är i gång och vevaxeln flexar. Med stor diameter blir det också mera material i övergångarna mellan vevtapp och ramlagertapp.
Diametern är också en kompromiss eftersom en stor diameter ger en större periferihastighet.
Ett intressant exempel på diametrar från mindre motorer: VW 1200 34PS (hk) 1961- med vevtappsdiameter 55mm och BMW M10, M12/13 har 48mm. BMW M12/13 är den motor som är en kraftigt ombyggd M10 för Formel 1 på 80-talet, och den motorn har världsrekord i litereffekt.
Jag har inte koll på alla Wärtsilä V-motorer, men någon tidigare hade en ojämnt gradtal på vinkeln mellan cylinderraderna , tror det var 57,5 grader.