Renovering/restaurering till orginalskick

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Renovering/restaurering till orginalskick

Inläggav Kjell T » 15 sep 2008, 11:05

Då och då kan man höra och läsa synpunkter om lastbilar som renoverats och någon har åsikter om hur bilen är renoverad och vad som är rätt eller fel. Detta är något som jag gått och funderat på i långa tider. Om vi utgår från att en lastbil som använts i 15 eller kanske 20 år skall restaureras till veteranfordon, vilken utrustning skall den då ha?
Skall den efter renovering se ut och ha samma/likvärdig utrustning som när den var ny, eller skall den ha den utrustning som den hade mitt under sin aktiva tjänstgöring? Eller skall det vara den utrustning och färgsättning som den troligen hade under större delen under sin dagliga tjänstgöring?
Kjell T

Re: Renovering/restaurering till orginalskick

Inläggav flak » 15 sep 2008, 14:18

Personligen måste jag säga att hur man renoverar sitt fordon är helt upp till ägaren själv.

Dock finns det inget snyggare än en "orenoverad" lastbil.

En värdig representant är Robbe eller Råbelöfs Gods, denna underbara Starke med all sin historik och charm så slår den allt på mässor, veteranrallyn.
rabelof.jpg
rabelof.jpg (36.25 KiB) Visad 18322 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Cliff Ellingsworth » 15 sep 2008, 17:33

Kjell T skrev:Då och då kan man höra och läsa synpunkter om lastbilar som renoverats och någon har åsikter om hur bilen är renoverad och vad som är rätt eller fel. Detta är något som jag gått och funderat på i långa tider. Om vi utgår från att en lastbil som använts i 15 eller kanske 20 år skall restaureras till veteranfordon, vilken utrustning skall den då ha?
Skall den efter renovering se ut och ha samma/likvärdig utrustning som när den var ny, eller skall den ha den utrustning som den hade mitt under sin aktiva tjänstgöring? Eller skall det vara den utrustning och färgsättning som den troligen hade under större delen under sin dagliga tjänstgöring?

Jag kan bara svara på hur jag resonerar när det gäller renovering! Mitt objekt som jag nu håller på med är en Ford Custom -68 och där försöker jag att återställa så mycket orginal som går från just den tiden och att köra på orginaldelar blir dyrt och tidsödande i längden, så det blir nog att man blandar lite nytt med gammalt just för att det skall bli funktionellt. Men visst är min tanke att komma så nära som möjligt,och då får man verkligen brottas med rosten för att kunna återställa så mycket som möjligt. Det är väl ok att låta tiden ha sin gång på lastbilen och låta den rosta på, men det blir nog i längden inte mycket kvar av både bil och historia! Kolla gärna mitt objekt så kommer du att förstå min tankegång med att återställa. (Gäller även för andra som vill se min kärra!) Gå in på http://www.bilmeck.se , sidan som heter logga in
skriv in "meck" & lösen är "350"
Mvh Cliff
Användarvisningsbild
Cliff Ellingsworth

Inläggav Anders Roger Larsson » 15 sep 2008, 19:04

Kjell T skrev:Då och då kan man höra och läsa synpunkter om lastbilar som renoverats och någon har åsikter om hur bilen är renoverad och vad som är rätt eller fel. Detta är något som jag gått och funderat på i långa tider. Om vi utgår från att en lastbil som använts i 15 eller kanske 20 år skall restaureras till veteranfordon, vilken utrustning skall den då ha?

Du skall renovera Din bil till det skick som Du själv vill ha den utan att snegla på andra...
Senast redigerad av Anders Roger Larsson 17 sep 2008, 17:30, redigerad totalt 1 gång.
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav S-V L44 » 15 sep 2008, 19:56

Min åsikt är följande:
- Givetvis är ett tidstypiskt bruksskick alltid snyggast oavsett om bilen är allmänt skabbig eller inte. En lastbil är ju ett arbetsredskap och det är alltid trevligt att kunna inbilla sig att den fått slita hårt för någon eller några generationer sedan. Men om fordonet ser ut att vara allmänt slitet, rostigt, etc. så sätter tyvärr t.ex. bilprovning och trafikpolis ofta ett likhetstecken med att bilen inte skulle vara trafiksäker, även om det bara skulle handla om kosmetiska skavanker, och de blir därmed oftare lite petigare i sina bedömningar. Vid nybesiktning av ett sedan länge avställt gammal fordon är det säkert lättare att få ett fordon accepterat om det är inte är alltför skabbigt. Om fordonet däremot fallit ur Vägverkets bilregister och måste genomgå en ny registreringsbesiktning tror jag att man är något mera överseende om hela bilen är helrenoverad, dvs. man har visat att man är beredd att ta hand om fordonet som en gång varit skrotat och därmed kan man ju också få det inte bara skattebefriat utan även besiktningsbefriat. Givetvis måste ju fordonet vara trafiksäkert under alla omständigheter. Jag vet inte om övriga Forum-medlemmar har egna erfarenheter i detta avseende?
- Om man tänker renovera skall man helst försöka ta reda på fordonets historik och helst också försöka få fram gamla bilder eller åtminstone betrakta bilder av andra fordon som är lika gamla och sedan ha dessa som utgångspunkt för renoveringen. Gamla registreringshandlingar ger oftast en ganska beskrivande bild hur påbyggnaden såg ut, även om det inte nämns några fabrikat. Man behöver ju inte följa strikt men oftast är ju tidstypiska attribut att föredra snarare än att t.ex. sätta en modern lastväxlare på ett chassi från tidigt 50-tal. Jag tycker att påbyggnaden inte bör vara nyare än chassiet med mer än max 10-15 år och färgsättningen bör vara tidstypisk den också.
- När det gäller chassikomponenter och drivlina kan det ju ibland vara väldigt svårt och/eller kostsamt att få tag i de rätta delarna. Men kan man bevara de för gällande chassi tidstypiska komponenterna så skall man definitivt försöka göra detta så långt det är möjligt.
- Sen tycker jag inte heller att man skall klä ut sin bil alltför mycket så att det liknar en julgran eller vagntåg som tillhör en cirkus. Jag tycker t.ex. inte att det passar att hänga på en Michelin-gubbe på en 30- eller 40-talsbil, medan det ju kan vara helt rätt på en 60-talsbil. Jag tycker t.o.m. att dagens nummerskyltar och reflexer stör en smula och att det borde funnits speciella gammelfordonsskyltar som var mera passande till fordon tillverkade före 1972 i alla fall.

Titta också på bifogade bil som jag fann på en Brasiliansk hemsida för ett antal år sedan.
Detta är ju en gammal lastbil i grunden men ändå inte någon "veteranlastbil" numera, utan en strikt show truck precis som en personbils-Hot Rod ju inte heller den kan betraktas som en "veteranbil" även om chassit härrör sig från 30-talet.
I och för sig tycker jag att denna brasilianska race truck ser rätt tuff ut och har ibland haft planer på att göra något liknande med min L51:a och funderat på att sätta en mittmonterad V8:a på chassit och haft bilen bara för skojs skull. Men det lär inte bli så eftersom jag inte kan försvara kostnaderna.

// S-V L44
Bilagor
Mercedes-Benz.JPG
Mercedes-Benz.JPG (129.44 KiB) Visad 18242 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Gösta » 16 sep 2008, 07:59

Har okså funderat på vilken nivå ,man lämpligen ska ställa sig . Och kommit fram till att det inte finns bara en gyllene sanning. Herremindar vad många aspekter det finns att ta hänsyn till. Ska jag komma ut på vägen nån gång , vad är mitt syfte med renoveringen. Och hur mycke muskler har jag på det finansiella planet. Vadå springa runt på marknader i åratal och jaga en sorts bult som det står Volvo på. Ja vad annars, den bulten togs ju bort när plogfästen monterades för 63år sedan, ånu då när bilen ska återställas är det väl......Personligen gillar jag underhållet bruksskick, att det finns ett litet penselborst kvar från en lackbättring stör mig inte ett dugg, snarare berikar det. När förståsigpåarna kommer med sin pekpinne och talar om hur det ska va, då kan det bli intressanta diskutioner. Om vi jobbar på utifrån den egna förutsättningen och samtidigt ställer frågan varför. Då kan det bli riktigt lyckat!/ Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav kringlan » 16 sep 2008, 12:13

Gösta skrev:Har okså funderat på vilken nivå ,man lämpligen ska ställa sig . Och kommit fram till att det inte finns bara en gyllene sanning. Herremindar vad många aspekter det finns att ta hänsyn till. Ska jag komma ut på vägen nån gång , vad är mitt syfte med renoveringen. Och hur mycke muskler har jag på det finansiella planet. Vadå springa runt på marknader i åratal och jaga en sorts bult som det står Volvo på. Ja vad annars, den bulten togs ju bort när plogfästen monterades för 63år sedan, ånu då när bilen ska återställas är det väl......Personligen gillar jag underhållet bruksskick, att det finns ett litet penselborst kvar från en lackbättring stör mig inte ett dugg, snarare berikar det. När förståsigpåarna kommer med sin pekpinne och talar om hur det ska va, då kan det bli intressanta diskutioner. Om vi jobbar på utifrån den egna förutsättningen och samtidigt ställer frågan varför. Då kan det bli riktigt lyckat!/ Gösta

Tack Gösta! nu slapp jag skriva ett inlägg. Du beskriver med dina ord exakt min inställning till "fordonshobbyn" efter att ha hållit på med allehanda bilar i varierande skick & renoverat både till toppskick samt slitet origalskick, så har jag alltmer börjat värdera bilens historia, & då kan ju även en "åsanisse" lagning vara charmig så länge det fungerar.
Den här bilen är en av dom som jag haft Och som jag menar kan vara kul utan blank lack & "rätt" skruvskallar, den gick rätt igenom bes, med ett gott skratt åt hänglåset på bakluckan
http://picasaweb.google.com/L.Kringstad/Bilar?authkey=BRiUompwXdI#5246560884270174098

//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Lars-Gunnar » 17 sep 2008, 02:50

ekonsult skrev:

Jag kan bara svara på hur jag resonerar när det gäller renovering! Mitt objekt som jag nu håller på med är en Ford Custom -68 och där försöker jag att återställa så mycket orginal som går från just den tiden och att köra på orginaldelar blir dyrt och tidsödande i längden, så det blir nog att man blandar lite nytt med gammalt just för att det skall bli funktionellt. Men visst är min tanke att komma så nära som möjligt,och då får man verkligen brottas med rosten för att kunna återställa så mycket som möjligt. Det är väl ok att låta tiden ha sin gång på lastbilen och låta den rosta på, men det blir nog i längden inte mycket kvar av både bil och historia! Kolla gärna mitt objekt så kommer du att förstå min tankegång med att återställa. (Gäller även för andra som vill se min kärra!) Gå in på http://www.bilmeck.se , sidan som heter logga in
skriv in "meck" & lösen är "350"

Tack för att du delar med dig. Intressant! Personligen skulle jag montera bort hytt och motorhuv med skärmar och låta blästra ram och hytt. Kan inte med att ha en bil som jag vet blir bara sämre och sämre i både korta och långa loppet. Vad säger bilprovningen när det har rostst igenom i axelfästet? Tror man får tänka på sådant också.
Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav arnfinn » 02 nov 2008, 03:40

Gösta skrev:Har okså funderat på vilken nivå ,man lämpligen ska ställa sig . Och kommit fram till att det inte finns bara en gyllene sanning. Herremindar vad många aspekter det finns att ta hänsyn till. Ska jag komma ut på vägen nån gång , vad är mitt syfte med renoveringen. Och hur mycke muskler har jag på det finansiella planet. Vadå springa runt på marknader i åratal och jaga en sorts bult som det står Volvo på. Ja vad annars, den bulten togs ju bort när plogfästen monterades för 63år sedan, ånu då när bilen ska återställas är det väl......Personligen gillar jag underhållet bruksskick, att det finns ett litet penselborst kvar från en lackbättring stör mig inte ett dugg, snarare berikar det. När förståsigpåarna kommer med sin pekpinne och talar om hur det ska va, då kan det bli intressanta diskutioner. Om vi jobbar på utifrån den egna förutsättningen och samtidigt ställer frågan varför. Då kan det bli riktigt lyckat!/ Gösta

Det går ikke å si det bedre! Har hatt ganske mange funderinger på dette i årenes løp og erfaringen er den at om man tar for hardt i finnes også risken at man trøtner på prosjektet. Tidligere var kravene mine høye - nu gleder jeg meg mer med reparasjoner sånn at "renoveringen" er rullende og at gleden ved prosjektet er med hele tiden samtidig som at man kan anvende kjøretøyet. Dessuten er det jo så at man ikke gjør noen inngrep som ikke lar seg reversere. For meg som sysler mest med traktor er det litt enklere og klimaet der jeg bor er relativt vennlig mot et gammelt kjøretøy.
Hvem har ikke sett den utomordentlige pedantrenovering som forfaller med rustanløp overalt fordi bilen ikke kan stå i et temperert lokale til pynt hele tiden. Nei nu er det viktigste at det er funksjonsfriskt.
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Återgå till Allmänt Veteransnack