NS frakt i Bolivia

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

NS frakt i Bolivia

Inläggav Bengt Dahlberg » 06 nov 2015, 16:18

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... g~original

En gammal veteran och en ännu äldre veteran. Tydligen finns det fortfarande reservdelar och packningar att få tag på till så gamla grejor.
Bengt Dahlberg

Re: NS frakt i Bolivia

Inläggav Per Thomson » 06 nov 2015, 23:20

Mycket intressanta bilder, hoppas att bilderna blir bestående eftersom de finns på en server utan vår kontroll, tack Bengt!

Inte bara NS frakt, en mängd skyltar från svenska åkerier och företag. Enbart Volvo verkar det som. Mycket intressant. Hittade bilder på ett centralt reglerbart däcktrycksystem, intressant att sådant kan skådas i Bolivia! Sådana system skulle reducera olyckor med tunga fordon avsevärt, särskilt olyckor med tomma ekipage; idag har alla tryck för att klara full-last, vid olastat ekipage blir friktionsytan mot vägbanan för liten för att uppnå optimal bromssträcka.

Här i Sverige har detta system provats på skogsbilar i Värmland för kanske 20 år sedan men då var syftet enbart att skona skogsbilvägar i samband med tjällossning.

Bifogar ett par skärmdumpar.

Bolivia_lufttryck_bil.jpg
Bolivia_lufttryck_bil.jpg (90.6 KiB) Visad 11933 gånger

Bolivia_lufttrycktrailer.jpg
Bolivia_lufttrycktrailer.jpg (68.9 KiB) Visad 11933 gånger

Bolivia.jpg
Vettig hjulbas.
Bolivia.jpg (71.94 KiB) Visad 11933 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav herrstina- » 07 nov 2015, 00:47

Bilen med den rimliga hjulbasen bygger på den amerikanska bilfilosofin, det innebär att max framaxeltryck är 5,5 ton. Jag tror att fördelen med lång hjulbas minskas kraftigt av det låga framaxeltrycket, det är ju bra med en stabil bil, samtidigt är det bra om man kan svänga också. Tandemboggien håller nog emot rätt bra när det ska svängas.
En pusherbil med dubbla styrande axlar med lite tryck är inte fel i halka.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Z 1578 » 07 nov 2015, 03:28

Mycket speciell hytt på Scanian.
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 07 nov 2015, 08:12

CTI, systemet för att reglera lufttrycket i däcken används fortfarande flitigt av bl.a Ferm i Sundsvall å Själlanders i Näsåker. SCA står för fiolerna i deras fall tror jag. Torbjörn Ebbesson i Strömsund var väl pionjär i Sverige med systemet.
Thomas Almen

Re: Däcktrycksreglering

Inläggav Bengt Dahlberg » 07 nov 2015, 16:17

Thomas Almen skrev:CTI, systemet för att reglera lufttrycket i däcken används fortfarande flitigt av bl.a Ferm i Sundsvall å Själlanders i Näsåker. SCA står för fiolerna i deras fall tror jag. Torbjörn Ebbesson i Strömsund var väl pionjär i Sverige med systemet.

Första gången jag var i Frankrike, 1957, imponerades jag av de franska lastbilarna som Unic, Saviem, Berliet och Bernard. Däremot såg jag inga Panhard som jag några år tidigare sett som tvåaxlig bil med kärra för sågtimmertransport till Fillan vid Tunadals sågverk. De franska bilarna hade redan då 10 a' 11 ton axeltryck och grusbilarnas lämmar var dubbelt så höga som de man då såg i Sundsvallstrakten.
Samtliga tunga franska bilar utan undantag hade då system för däcktrycksreglering. Förmodligen för att säkerställa hållbarheten i de dåtida däcken.
Alla bilarna verkade att vara trögväxlade. Vid trafiljusen i Rouen stod jag och åhörde lastbilstrafiken. Vid grönt ljus startades det med ett högljutt vrål från motorn - så blev det tyst till nästa växel "spettats" in och så fortsatte vrålet och så vidare. Mycket se och hörvärt.

Några år senare var Nikita Chrusjtjov med hustru på besök i Rouen och med general de Gaulle som värd och jag hade nöjet att se båda potentaterna i en Citroën och en efterföljande Citroën med Madammerna.

Per Thomson skrev:Mycket intressanta bilder, hoppas att bilderna blir bestående eftersom de finns på en server utan vår kontroll, tack Bengt!

Det är fritt fram för alla och envar att använda bilderna efter eget gottfinnande på egna sidor etc.
Bengt Dahlberg

Inläggav sverker » 09 nov 2015, 02:11

Z 1578 skrev:Mycket speciell hytt på Scanian.

Det ser ut som en LK som fått en 2-serie front. Man ser mycket gamla lastbilar i Bolivia som får arbeta hårt.
sverker

Återgå till Allmänt Veteransnack