Snygg bil eller osmaklig renovering ??

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Snygg bil eller osmaklig renovering ??

Inläggav S-V L44 » 10 sep 2008, 20:32

Med anledning av inläggen i tråden ”Tommys LS85:a” som ledde till en ”L85 wannabe” kan jag visa en länk till en annan ”bastard” av lite annan karaktär:

http://www.scania.com.au/About_Scania/d ... /index.asp

Det rör sig om ett Scania-Vabis B22 busschassi från 1946 som är ombyggd till lastbil, och med bastard menar jag inte detta faktum utan att en hel del komponenter på och i fordonet tycks vara diverse hopplockade delar och flera av dem absolut inte tidstypiska.
Ombyggnaden och/eller renoveringen har uppenbarligen skett både i Holland, och efter det att fordonet kom till Australien 1987.
Scania-Vabis började exportera fordon till Holland i liten skala redan 1946, och man kan uttyda att detta chassi kanske är en av de allra första Scaniorna i Holland. Om den var buss från början framgår egentligen inte men den har tjänstgjort som bärgningsbil åt ett holländskt bussbolag.
Om man kikar på bilderna och studerar den nedladdade PDF filen så undrar man hur mycket tidstypiskt original det egentligen finns kvar av bilen.
Titta t.ex. på bakaxeln som är minst 8 år nyare än chassit, eftersom motorn beskrivs som direktinsprutad indikeras att den är bytt även den, fronten ser ju nästan ut att härröra från en LB76, framruta och dörrar är säkert original men de stora panoramabakrutor tycker jag stör mycket, förarstolens ryggstöd ser ut att komma ifrån en modern entreprenadmaskin, ratten är en modernare tvåekrad, bakskärmarna är moderna, m.m..
Visst kan bilen locka till sig blickar, men personligen tycker jag att den vid närmare betraktande blir näst intill osmaklig.
Visst kan det ibland vara ytterst svårt att få tag i de rätta delarna och därmed skall man ju kunna göra vissa modifieringar men även om det blir funktionellt så är det inte alltid resultatet blir smakfullt.
Här verkar det som om man inte brytt sig ett dugg om att bevara fordonets identitet utan bara gjort bilen attraktiv för ett okunnigt öga.

Vad tycker forumet ??

Notera för övrigt varningsskyltarna fram och bak. Eftersom man ju har vänstertrafik i Australien så måste sådana skyltar finnas på alla vänsterstyrda fordon (som för övrigt är mycket få där nere) och dessutom får man inte framföra ett vänsterstyrt fordon på allmän väg utan att ha en passagerare i framsätet. Annars kan medtrafikanterna tro att det är ett förarlöst fordon ute på vägen och gripas av fullständig panik.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Snygg bil eller osmaklig renovering ??

Inläggav flak » 10 sep 2008, 21:09

Hmm vet inte riktigt vad jag ska tro :shock: ... färgsättningen är ju helt ok men varför i hela friden bygga om en gammal buss till lastbil, det måste ju funnits enklare chassin att ta vara på? :?
:idea: Skvader hade ju funkat istället :!:

Till "byggarens" försvar måste väl rimligt kunna sägas att han utgått från eget huvud och byggt sin egen bil.

Tycker mest att bilen ser ut som en blandras mellan en LB 76:a och en Volvo F85 om man kollar på hytten fast med 30 tals stuk.........?!

Scania logotyperna ser en aning för glassiga ut.

Nästan lite synd att lägga ner så mycket jobb på ett fordon som ej kan betraktas som historiskt fordon.

Undrar varför Scania visar upp detta fordon? inte ur historisk synpunkt iallafall..... :wink:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Per Thomson » 10 sep 2008, 21:31

Jag kan inte avgöra bilens "äkthet" men beträffande liknelsen till LB76:an så kan jag berätta att Holländarna hade frambyggda Scanior långt före LB76:an. Jag minns särskilt Spronsens frambyggda 75:or som vid 60-talets början fraktade tomater till Sverige och ofta hade Scania-delar med i retur till Scania importören i Holland Beers & Zon. När Scania-Vabis kände trycket på att ta fram LB76:an så var det naturligt att man tittade på vad som gjorts i Holland. Därför kanske man kan säga att LB76:an kanske har sitt ursprung i denna föregångare.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 11 sep 2008, 13:52

Håller nog med Per där. Tycker hytten ser typiskt Holländsk ut, om man jämför med exvis DAF från samma tidsperiod.

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav bilobuss » 12 sep 2008, 23:33

Bakaxeln är i alla fall inte från 1946. Ser ut att komma från en Regent eller från 75/76-serierna.
bilobuss
bilobuss

Inläggav Anders Roger Larsson » 13 sep 2008, 09:48

Osmakligt eller inte men ett sådant här fordon som inte är i ett originalskick - utan nästan har ett Hot-Rod stuk - är väl trots allt bättre än inget fordon alls? Naturligtvis vore ju det bästa om fordonet hade renoverats motsvarnde original men som sagt - bättre än inget fordon alls...
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Eddie » 13 sep 2008, 17:33

Jag tycker bilen ser rätt trevlig ut.
Kan den, fast den inte är orginal, göra så att någon blir intresserad av gamla lastbilar så är det väl helt OK.
Det är ju faktiskt rätt dyrt att renovera ett fordon till orginalskick, dessutom kan man undra hur orginal det är, när det mesta på bilen är plockat ifrån en lagerhylla. Men visst är det kul att kolla in en fint renoverad bil.
Men det viktigaste är ju trots allt att bilarna blir räddade, (inte minst nu när skrotpriset är så högt) och att vi får se dom komma rullande på gatorna vid rally eller på söndagsutflykt.
Dessutom är ju trots allt lastbilar arbetsfordon som blir modifierade under sin livstid, t.ex. att man byter till en mer passande bakaxel när den gamla har havererat eller bilen får nya arbetuppgifter, stolen byts mot en bekvämare etc.
Eddie

Inläggav S-V L44 » 18 jul 2011, 00:40

Sedan jag öppnade tråden (var länken inte längre fungerar) har jag samlat på mig lite mer information kring detta fordon som började som buss i Holland 1946 och blev ombyggd till bärgningsbil därstädes 1963.
Scania-Vabis B22 - 1946 - NB2018 - Bärgningsbil Ombyggd Buss - Senare exporterat till Australien.JPG
Scania-Vabis B22 - 1946 - NB2018 - Bärgningsbil Ombyggd Buss - Senare exporterat till Australien.JPG (114.36 KiB) Visad 12041 gånger

Under 1993 blev bilen renoverad och ombyggd till flakbil och fick en hel del modernare attribut och blev så småningom exporterad till Australien.
Scania-Vabis B22 - 1946 - VABI5 - Tasmania - Australia.JPG
Scania-Vabis B22 - 1946 - VABI5 - Tasmania - Australia.JPG (72.86 KiB) Visad 12041 gånger

Jag kan acceptera att bilen byggdes om från buss till bärgningsbil, men visst såg den trevligare ut som bärgningsbil än moderniserad flakbil?

Det som jag tycker stör mest på utsidan är fronten som anknyter till LB76.
I övrigt är hyttens inredning också markant modernare än att den skulle härstamma från 1946, eller ens 1950-talet som kunde accepterats.
Vidare så kommer bakaxeln ifrån en L71/L75 eller t.o.m ännu nyare Scania. Hade man knyckt en bakaxel från t.ex. en L51, L55, L56 hade det ju inte stört lika mycket.
Man kunde ju ändå gjort lite ansträngningar för att ge bilen ett stuk från 1940- och 1950-talet då modellen inte är alltför vanligt förekommande.
Men smaken är ju som baken - delad - och tur är kanske det.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 18 jul 2011, 07:57

Håller med om att en uppsnyggad, men inte ändrad bärgare hade varit mycket trevligare. Blir lite nyfiken på dina synpunkter om inredningen?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Återgå till Allmänt Veteransnack