Identifiering av 1920-30 talslastbil

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Identifiering av 1920-30 talslastbil

Inläggav Klas Pettersson » 20 okt 2015, 15:13

omöppet2.jpg
omöppet2.jpg (99.86 KiB) Visad 5306 gånger
Är det någon här som vet vad Morfar hade för lastbil i slutet av 20 början på 30 talet?
Kan det vara en Ford TT? för en sådan har jag ett regbevis på?
Min mor pratar även om en Manson?
MVH Klas
Användarvisningsbild
Klas Pettersson
 
Inlägg: 479
Blev medlem: 26 mar 2007, 21:27
Ort: Norra Uppland

Re: Identifiering av 1920-30 talslastbil

Inläggav Anders Ason » 20 okt 2015, 19:28

Klas Pettersson skrev:
omöppet2.jpg
Är det någon här som vet vad Morfar hade för lastbil i slutet av 20 början på 30 talet?
Kan det vara en Ford TT? för en sådan har jag ett regbevis på?
Min mor pratar även om en Manson?
MVH Klas


    Inte typisk för Ford TT enl. min uppfattning. Framlyktorna sitter för högt upp bl a.

    Manson? Samma sak med lyktorna. Inget tredje alternativ?

    Din bild pekar på att bilen är äldre, d v s från ca 1918-1920 fram till ca 1925-1926.
    Kanske det går att få fram uppgifter via hembygdsföreningen då den sannolikt levererade till ett lokalt mejeri. Roligt att bilden finns kvar och att ni har en mycket lång mjökkörartradition i familjen. Ett annat ställe man kan söka i är tingshandlingar.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5697
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Identifiering av 1920-30 talslastbil

Inläggav S-V L44 » 21 okt 2015, 11:35

Jag kan inte säkert identifiera bilen, men bilen är sannolikt av amerikanskt ursprung.
Genom att jämföra mot bilder av "kända" bilmärken/modeller så kan kanske drygt tiotalet märken komma ifråga.
Som Anders Ason också skriver så är årsmodellen snarare sent 1910-tal och mitten av 1920-talet snarare än en bit in på 1930-talet.
Det jag fokuserat på är följande:
- Bilens storlek. Ford TT var en entonnare, ibland uppgraderad till en och enhalvtonnare, men bilen på bilden ser ut att vara en tvåtonnare eller två och enhalvtonnare, dvs. större än Ford TT.
- Formen på bilens torped som är svagt sluttande.
- Formen på strålkastarpottorna som är ”rörformade” inte skålformade.
- Placeringen av strålkastarna samt staget mellan strålkastarna.
- Förmodligen sitter det en tillverkningsskylt på torpeden som avslöjar bilmärket. Texten på skylten går inte att avläsa p.g.a. den låga bildupplösningen, men det var ganska få biltillverkare som hade en sådan skylt på torpeden, åtminstone under 1910- och tidigare hälften av 1920-talet.
För att kunna vara helt säker på bilmärket så skulle jag föreslå sökning bland berört Landsarkivs handlingar redan från början. Det ger ett snabbare och säkrare resultat.

Jag bifogar två andra bilder på mjölkbilar från nämnd tidsperiod.

Garford - 1920 - Bålsta.JPG
Garford - 1920 - Bålsta.JPG (22.39 KiB) Visad 5229 gånger

M8729 - Reo - 1926 - Ch & Motor # Okänt - Malmö Mejeri Börringe - Lätt beskuret foto från Landsarkivet.JPG
M8729 - Reo - 1926 - Ch & Motor # Okänt - Malmö Mejeri Börringe - Lätt beskuret foto från Landsarkivet.JPG (111.58 KiB) Visad 5229 gånger

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster