av herrstina- » 29 sep 2015, 22:25
Det här är ett ämne med mycket romantiskt skimmer. Preem har cirkus 30% förnyelsebart bränsle i sin Diesel, det handlar om RME, tallolja och andra substanser som jag inte kan namnet på. Jag tror att just RME ligger runt 7%, men är inte helt säker. Det här styrs av ett regelverk så förhållandet är nog snarlikt hos de andra bolagen.
Min uppfattning är att det inte skiljer nämnvärt på energiinnehållet på den moderna och ursprungliga Dieseln, däremot kom något som kallades för lättdiesel (i Statoils regi hette det Dipular) på 80-talet. den soppan hade ungefär 20% lägre energiinnehåll än standarddieseln. Den här Dieseln innehöll bla mycket fotogen. Det här bränslets dåliga rykte förföljer nog fortfarande Dieseln.
Det är några år sedan sist men jag har gjort många uppföljningar genom åren, framförallt när vi körde utrikes och tankade i olika länder. Inte vid något tillfälle kunde jag påvisa att bränsle från något specifikt land skulle vara mätbart bättre än vårt eller andra länders. Variationerna handlade om plus/minus ett par procent och det kan lika gärna vara andra faktorer som spelade in.
En klar fördel med den moderna Dieseln är att den i princip är okänslig för kyla, man kan alltså köra med samma bränsle i hela landet året om. Förr fick man antingen raffinera soppan extra för att få den mer kördtålig och räckte det inte så blandades andra substanser i. Både kemiska produkter och bensin/fotogen fungerade, lite olika beroende på förhållande.
Det tillsätts additiv för att säkerställa smörjbarheten hos bränslet och alla analyser jag känner till pekar på samma håll, nämligen att vår moderna soppa smörjer bättre än den gamla. Däremot kan vissa inblandningar av tex RME förorsaka problem genom att tex angripa gummitätningar i framförallt äldre bränslesystem.
En annan fråga är microorganismer eller alger i soppan, det har alltid förekommit i alla former av kolvätebaserade bränslen och är alltså inget som har med den moderna Dieseln att göra.
Det vore naturligtvis önskvärt om branschen eller myndigheterna kunde bestämma sig och fastställa en norm för vilka egenskaper soppan ska ha, det skulle underlätta för motortillverkarna att leva upp till myndighetskraven på motorernas utsläpp.
Stina.