SSA Sockerbolaget

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

SSA Sockerbolaget

Inläggav Bengt Dahlberg » 25 sep 2015, 20:22

http://www.samlingsportalen.se/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDN00756&Imgnr=1

Traktor eller bil? Vem kan tillverkaren vara och när och var kan bilden vara tagen? Kan det vara en Scania-Vabis?

Bildtext:
"Växeltraktor" tillhörande Svenska Sockerfabriks Aktiebolag, SSA samt sluten godsvagn Statens Järnvägar, SJ G3 på en vagnvändskiva.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KBDN00756
Bilden från Sveriges Järnvägsmuseum Portal
Bengt Dahlberg

Re: SSA Sockerbolaget

Inläggav Anders Ason » 25 sep 2015, 22:52

Roligt fordon!
Gissningsvis: Bilen är redan gammal när bilden togs. Ursprungsbilen borde vara tillverkad de första åren på 20-talet och då som vanlig lastbil om den inte var speciellt beställd.
Sittbrunnskorgen ser ut (ganska säker på) vara Scania-Vabis, motorhuven är inte original och bilen saknar kylare. Alltså en eldriven bil med batterierna baktill i skåpet. Flera tecken i skyn: "Urbilen" hade både handbroms (verkande på bakhjulen) och växelspak till kulissväxellådan på utsidan av sittbrunnen. Högerstyrningen också typisk för mitt antagande. Framaxelns nedböjning ursprungligen för att ge plats för den bukplåt under motorn som var original. En kortad bil som i övrigt var original hade knappast inte klarat att flytta en lastad vagn utan att ha slirat. Nu funkar de tunga batterierna som vikt också. Även gissningsvis finns fram/back/kör/stopp tekniken (reläer eller mekaniska kontakter) i den vertikala lådan på sidan.

Rimligtvis med avseende på användningsområdet borde det finnas dokumentation om bilen.

Lite spekulationer i all hast och utan efterforskningar.

Senare kom det lite modernare grejer till SSA:
P1030164.jpg
Therese o Robban på Elmia 2014
P1030164.jpg (97.03 KiB) Visad 11222 gånger

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 25 sep 2015, 23:24

Det var ett mycket intressant fordon och en intressant spekulation från Anders Asons sida.

Jag har ägnat mig åt att försöka dokumentera Sockerbolagets fordon främst i Malmöhus län, och har hittills funnit uppgifter om ett stort antal som nu börjar närma sig 200, men tror att det kommer att landa på minst 300.
Sockerbolagets fordonspark var ganska brokig med många udda bilmärken och inbegrep även ett betydande antal eldrivna fordon, bl.a. en av märket Bleichert (kanske det enda exemplaret i Sverige).

Fordonet på bilden är säkert "HPD" byggd av diverse hopplockade delar då vissa detaljer otvivelaktigt stammar från Scania-Vabis.
Om fordonet är en traktor som beskrivet så blev traktorer inte registreringspliktiga i Sverige förrän 1952.
Bilden verkar definitivt vara tagen innan dess så det är tveksamt om den någonsin blev registrerad, och därmed blir den svår att identifiera.

I vilken stad är fotot taget? Landskrona, Malmö, eller ?????

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders Ason » 26 sep 2015, 06:45

Bilen/traktorn:

växeltraktor.jpg
växeltraktor.jpg (142.56 KiB) Visad 11208 gånger

Åren före 1920 och straxt efter var en brytningstid mellan helgjutna gummihjul och luftfyllda ringar och kedjedrift eller kardan. Det som något stör mitt försök till analys av traktorn är att hjulen inte är typiska. Före 1920 ca var det stålekerhjul och efter plåtdiskar som dock såg annorlunda ut än traktorns. Framhjulen ser också kraftigare ut än original.

T1-lastbil (Custom).JPG
Här en militäranpassad variant.
T1-lastbil (Custom).JPG (185.13 KiB) Visad 11206 gånger
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2015, 09:21

Beträffande traktorns framhjul, så hade Scania-Vabis infört denna typ av tallrikshjul på vissa av sina chassin åtminstone redan 1928/1929.
Det som däremot är lite mindre "Scania-Vabis-likt" är bakaxelns hjulnav, men det liknar en bakaxel som t.ex. satt som drivaxel (3:e axel) på en av 1920-talets fåtal 3:axliga Scania-Vabis-bilar.

Jag noterade f.ö. på Samlingsportalens hemsida att fotografiet skall vara taget i Landskrona, vilket jag egentligen tyckte mig känna igen, men var tidigare inte helt säker.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav S-V L44 » 26 sep 2015, 09:54

Sockerbolagets fordon är intressanta.
Lars von Rosen skrev 2007 en artikel om några av Sockerbolagets fordon i sin egen tidskrift "Grävaren".

Den här, för många, välkända lastbilen som ägdes av, den för en kort tid sedan bortgångne, Börje Jönsson hade också ett förflutet inom Sockerbolaget.

Scania-Vabis 335 - 1932 - ADJ460 - 12 - Börje Jönsson - Helsingborg.JPG
Scania-Vabis 335 - 1932 - ADJ460 - 12 - Börje Jönsson - Helsingborg.JPG (209.13 KiB) Visad 11191 gånger

Bilen inregistrerades av Sockerbolaget i Arlöv i mars 1932, och tilldelades registreringsnumret M50.
M50 satt tidigare på en 1909-års Scania som även den var placerad vid Sockerbolaget i Arlöv. Innan 1916-års registreringsreform så hade den bilen registreringsmärket M99.

Börje Jönssons bil, som från början var försedd med ett tippflak, blev i januari 1957 omändrad till brandbil vid Sockerbolagets fabriksanläggning i Arlöv. I samband med den ombyggnaden registrerades fordonet som buss.
Brandbilen såldes till Blentarps Bil- och Traktorverkstad i juli 1966 varefter den skrotanmäldes.
1968 "hittades" den av Börje Jönsson som lät renovera den med fast flak och fick bilen återregistrerad, men då med registreringsnumret M5550.
Vid införandet av de nya registreringsskyltarna kring 1972 så fick bilen registreringsnummer ADJ460.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Anders » 29 sep 2015, 19:55

Tycker att framhjulen ser ut lite som de som satt på Tidaholm?
Men det kan ju tänkas att den är ett hopplock från flera skrotade bilar?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Återgå till Allmänt Veteransnack