Vikingline

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Inläggav Fredrik Klint » 10 jan 2008, 19:14

Jag samlar på uppgifter om gamla bärgare (och bilder, även nyare) och hittade en Viking(?) hos Länsstyrelsen i Stockholm:

A3269 > C1129, L385, årsmodell -54, 100hk, 11 tons totalvikt. Har tyvärr ingen bild på den...

En s.k. Synvilla med andra ord? Men de såg likadana ut som en riktig Viking?
Mest intresserad av bärgningsbilar - Har Du nya/gamla bilder på svenska bärgare? Ta gärna kontakt.
Fredrik Klint

Inläggav Micke Lund » 10 jan 2008, 23:37

Här är två bilder på farfars gamla viking -65a som ersatte 249an som jag renoverar. Den ena bilden är tagen vid Josefsdals tegelbruk i Sala som vi körde mycket för.Och den andra bilden är taget hemma vid "macken" med ett lass koks tror jag.Bilen såldes omkring 70-71 till finland.Tyvärr.Och en NB88 kom istället...[img][img]http://i261.photobucket.com/albums/ii43/SALA73/U6234.jpg[/img] [/img]Bild
Senast redigerad av Micke Lund 13 jan 2008, 16:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders Ason » 11 jan 2008, 09:32

Fredrik Klint skrev:Jag samlar på uppgifter om gamla bärgare (och bilder, även nyare) och hittade en Viking(?) hos Länsstyrelsen i Stockholm:

A3269 > C1129, L385, årsmodell -54, 100hk, 11 tons totalvikt. Har tyvärr ingen bild på den...

En s.k. Synvilla med andra ord? Men de såg likadana ut som en riktig Viking?

I början av 50-talet blev nog VOLVO hårt pressade av SCANIAs teknikutveckling och försäljningsframgångar och det var nog helt nödvändigt att få fram en ersättare till den gamla rundnosen. Vad gör man då under tiden som utvecklingsarbetet med att ta fram en ny bil pågår? Enklast är väl att släppa ut en ny modell vars teknik býgger helt på den gamla, d v s Vikingens nya kostym på det gamla rundnoschassiet och därav även 100 hkr motorn. Gav en tidsfrist för att utveckal den nya modellen. Synvillan var ju då ett bra namn på den nya "Vikingen" 1954.

De extra 15 hästarna (med tillhörande vridmoment) var ju en realtivt stor effektökning.

Jag var i nära kontakt med Vikingar av både -54 o -55 års modeller men minns tyvärr inte vad de stora skillnaderna var. På -55 var mittbalken i grillen bredare och efter något år blev de yttre balkarna bredare i stället, sannolikt för att markera något men vad?

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Re: Vikingline

Inläggav Anders Ason » 12 jan 2008, 18:28

Anders Ason skrev:Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!

Vikingens anfader (och min, fast det visste han inte då!):
Bild
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Thomas Almen » 12 jan 2008, 22:39

Micke Lunds förfäder verkar ha haft snits på bilarna. Man skulle kunna tro att det är en bil ur System 8 (86 eller 88), om man ser på blinkers m.m. Hur stark var Vikingen med turbo, 180 hk eller nåt?. Prydligt ekipage i alla fall.
Thomas Almen

Inläggav Micke Lund » 13 jan 2008, 00:08

Kul att ni gillar bilarna. :D Det var nog mest pappa som stylade bilarna på den tiden.Han hade även lampor i knopparna på pejlstängerna vilket nog var ganska ovanligt på den tiden. Jag kollade i reg.papperet och där stod det att det var 150hk i vikingen.
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders Ason » 13 jan 2008, 16:04

Micke Lund skrev:Här är två bilder på farfars gamla viking -65a ....

Hmmm... häftig Viking, finns den kvar i Finland går den väl att ta hem igen? En fråga: skyddsgummina/fotstegen på framskärmarna är väl knappast orginal? Hur kom de dit? Det är de ju däremot orginal på de millitära versionerna.

(tips: peta in ett vagnretur/enter mellan de på bilderna får du dem under varandra)
Senast redigerad av Anders Ason 13 jan 2008, 16:49, redigerad totalt 1 gång.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Micke Lund » 13 jan 2008, 16:35

Ja där ser man,det gick ju det med Anders :D
Jag har försökt jaga rätt på bilen men inte kommit så långt.Jag vet vem som köpte bilen av oss där borta i Finland.Jag har även pratat med köparens fru och hon berättade att dom hade en firma där det köptes och såldes lastbilar hela tiden.Jag skickade även ett kort på bilen så att dom kunde friska upp minnet lite, men det har inte gett något tyvärr. :(
Om man hade ett finskt reg nummer så skulle det gå lättare.
Alpus släpet som är efter köpte Sala maskinfabrik och monterade på någon slags maskin till gruvindustrin, så det är utomlands någonstans det med. :x Gummina vet jag inte hur dom kom dit,pappa gick bort -02 och det var han som kunde det mesta om dom gamla bilarna,och deras utrustning. Det är lika med rundnosen som var den första lastbil han körde när han fick körkortet,han visste exakt var alla spakar och knappar satt.Vilket jag har lite problem med nu när jag renoverar den :roll:
Användarvisningsbild
Micke Lund

Inläggav Anders Ason » 13 jan 2008, 19:27

Anders Ason skrev:Här är en tråd om VOLVO Viking, bilen som byggde Sverige enligt VOLVO!

Någon som vet hur man, via Vägverket kan få fram hur många Vikíngar som finns registrerade, i drift såväl som avställda?
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Micke Lund » 13 jan 2008, 20:34

Någon som vet hur man, via Vägverket kan få fram hur många Vikíngar som finns registrerade, i drift såväl som avställda?

Jag forskade i det där för ett tag sedan,och man kan söka fordon efter märke/modell. Dom tar ut en ganska hög avgift för den tjänsten.Vill minnas att det var flera tusenlappar :(
Användarvisningsbild
Micke Lund

På tal om Viking

Inläggav Stellan » 13 jan 2008, 23:19

Då måste jag ju visa upp "logon" för åkeriet jag körde för i Uddevalla, och faktiskt...den första stora bilen jag fick köra lite runt åkeriet var just en Viking som Abba i Kungshamn hade haft innan.

Bild
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Bo Norvinge » 14 jan 2008, 00:23

På tal om EJAB.

Bild

Detta är en bit av en Erland Johansson-kalender från 60-talet.
Det är visserligen två EJAB-tradare av märke Scania-Vabis som står vid sidan av Gulfmacken i Uddevalla. Macken tror jag drevs av Erland Johansson.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Anders Roger Larsson » 14 jan 2008, 11:11

Bo Norvinge skrev:På tal om EJAB.

Detta är en bit av en Erland Johansson-kalender från 60-talet.
Det är visserligen två EJAB-tradare av märke Scania-Vabis som står vid sidan av Gulfmacken i Uddevalla. Macken tror jag drevs av Erland Johansson.

Det är kul med gamla foto. Förutom dom ovan nämnda lastvagnarna tror jag mig utanför stationsbyggnaden se en MB av okänd modell men med vita däcksidor, till vänster om byggnaden (på spolplattan?) står en MB (190?). Närmast gatan står det troligen en Chevrolet från 1957 och bakom Chevroleten en ljus vagn som ser ut att ha panoramaruta - kanske en Opel Kapitän? Härlig bild i alla fall
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson

Inläggav Stellan » 14 jan 2008, 18:27

Så otroligt härligt att se :D

Kan detta kortet tagits innan åkeriet delades upp och Uddevalla Åkeri kom till? Båda åkerierna hade linjer för Bilspedition och Autotransit. EJAB hade linjer på Malmö - Oslo och Malmö - Uddevalla. Uddevalla Åkeri hade linjer på Uddevalla - Norrköping och Borås/Uddevalla - Oslo.

Är det någon som har lite äldre bilder på EJAB-bilar, så skulle jag bli väldigt glad om det gick att få ta del av dem. Det blir ju sällan att man tar kort på det man själv är en del av. Men jag kom med på ett kort när jag tankade den sista bilen vi hade med EJAB-märket på dörren. Tankstället känns förmodligen igen av en och annan här på forumet ;)

/Stellan

Bild
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders Ason » 15 jan 2008, 10:52

Lite fakta om Vikingen från VOLVO

Den mest kända Volvolastbilen någonsin är utan tvivel Viking, och det beror antagligen på två orsaker: För det första kan det bero på att både märket och modellnamnet börjar på bokstaven V, för det andra att både de gamla vikingarna och Volvofordonen har ett skandinaviskt ursprung.

En väldigt skandinavisk lastbil
Viking var ursprungligen en något uppdaterad modell av den dieseldrivna Rundnoslastbilen L24, fast med ny motorhuv och nya stötfångare. Den fick dock ständigt nya och starkare motorer och modernare chassikomponenter. Eftersom de flesta transporter under 1950-talet krävde ganska blygsamma totalvikter, behövdes inte kraften från L39 Titans 10-litersmotor för arbetsuppgifter där en enda lastbil räckte som transportmedel.

Tekniskt sett var Viking en relativt enkel och okomplicerad lastbil. Det var troligen orsaken till att den blev så populär och att den blev berömd över stora delar av världen.

Tillförlitlig motor med direktinsprutning
Hjärtat i Viking var, i både tidigare och senare modeller, 7- litersmotorn med direktinsprutning (ursprungligen på bara 6 liter), vilket gav en ganska blygsam effekt men ändå gjorde den absolut tillförlitlig. Under det första året som L38-lastbilen tillverkades hade motorn en effekt på endast 100 hk, men detta ökade gradvis med hjälp av turbomotorn till 125 hk.

Den här lastbilsserien kallades alltid Viking, men den beteckningen fick den faktiskt inte förrän 7-litersmotorn kom 1954, tillsammans med bredare stötfångare identiska med dem som användes på L39 Titan.

Kraftfulla uppgraderingar
Till att börja med lanserades den som en grundläggande lastbil utan standardhytt, med en sugmotor på 100 hk och utan servostyrning. Den uppgraderades dock ofta med turbomotor, servostyrning och en bekväm säkerhetshytt. Beteckningen L38 ändrades 1959 till L48, då instrumenten placerades framför föraren. Ursprungligen hade de placerats mitt i hytten, för att underlätta tillverkningen av både vänsterstyrda och högerstyrda Vikinglastbilar.

Viking tillverkades i både tvåaxlade och treaxlade versioner. Den tvåaxlade versionen var överlägset populärast. Till skillnad från de flesta av den tidens Volvolastbilar, fanns Viking ofta även i en allhjulsdriven version. Den var populär som militärfordon eller för tillfällig användning vid timmertransporter eller anläggningsarbeten och var ett för sin tid extremt bra terränggående fordon.

Ytterligare modeller
Mellan 1954 och 1962 tillverkades även en frambyggd lastbil utan standardhytt med beteckningen L382/L3851. Den lastbilen tillverkades inte bara med en 7-liters dieselmotor utan även med en 5-liters bensinmotor. Denna F-lastbil med fast förarhytt tillverkades i ett begränsat antal och användes främst som tippfordon, men ibland även för andra transportuppdrag.

L38 (1953–1962) och L48 (1959–1965) följdes av lastbilen N86. Den såg ungefär likadan ut men hade vidareutvecklats på olika områden och blev aldrig känd under det berömda namnet Viking.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack