Thomas Almen skrev:Barnet kommer ju att bli barnledig i början av nästa år. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fördriva ledigheten än att kolla runt på olika skrotar efter dom delar du behöver

. Skillnaden mellan 360 å 400 va väl EDC på den större? . Det var tydligen tillräckligt i en del fall. Den jag körde fick visa musklerna mer än en gång, å den gjorde mig inte besviken. Varför inte sätta ett lagom långt flak/skåp på nyförvärvet? Ser en del sydeuropeer gjort det, med rätt lyckat resultat.
Överraskande nog behöver du uppdatera dina uppgifter på dom här volvona. I den här generationen som hade motorer i TD122 serien fanns inte EDC, ett väldigt litet antal som nog kan betraktas som en mix av fältprov och förseriebilar hade TD122 med EDC i kombination med Gear Tronic. Spisen i den här 360 varianten heter TD122 F och är på noga räknat 356 hästar. Motorn i tex min lådbil heter TD122 FS och den producerar 396 hästar. Båda varianterna har mekaniskt reglage till pumpen och skillnaden är nog ungefär 11/2 varv på rökbegränsare. De flesta 360 blev nog justerade så dom gav betydligt mer än 400 hästaren.
När Euroklassningen kom 1992 dök nästa generation upp, den hette TD123 ES och var Volvos första miljömotor, effekten var 404 hästar. 123 ES motorn hade EDC och Alfaomställare vilket innebar att insprutningstiden justerades efter varvtal och oljetryck, den här motorn var optimerad på 1200 rpm där den var starkare och mer ekonomisk än det mesta som fanns på marknaden då.
Vi hade en bil med 123 ES motor som kluddade när den var ny, nu som då hittades aldrig något fel så en ny motor stoppades i och alla kablage och elektroniska komponenter byttes ut, sen gick den bilen 170.000 mil med ett vattenpumpsbyte.
Den utbytta motorn stoppades senare i en annan bil i Mälardalen där den gick problemfritt så mitt antagande att felet låg i kablage och elkomponenter var förmodligen rätt.
När det gäller byggnation på den här dyrgripen får vi se vad som händer, idealet vore om det gick att få tag i flaket som suttit på bilen, det borde ju passa? Annars är en möjlighet att leta upp ett fast flak i lagom längd och skruva på. Jag misstänker att det kan bli besvärligt att få dit ett tippflak från en annan bil, tippkonstruktioner har ofta en kolv som ska få plats någonstans i chassiet och där är redan rätt trångt. Annars kan den ju vara dragbil.
Stina.