Tommys LS 85:a

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 05 sep 2008, 23:36

Satt och gick igenom lite äldre trådar som kanske skulle behöva livas upp.

Det står en bil på Åkerimuseum strax utanför Olofström som har lång huv och enligt uppgift är försedd med en rak 8:a.
Jag hade ett ärende i trakterna i somras och tänkte titta in. Trots att det stod att museet hade öppet till 16:00 både på deras hemsida och på deras ytterdörr så hade de faktiskt stängt redan klockan 15:00. Så jag kom tyvärr inte in, men lyckligtvis kunde jag betrakta bilen genom grindarna och ta ett foto av den.

Som synes är bilen tvåaxlad, men om man kollar bilregistret så är bilen numera registrerad som en A-traktor och den nämns vara baserad på en LS7150-180 från 1957 med chassinummer 152023.
Betyder dessa uppgifter att bilen egentligen har varit ”vanlig” boggie Regent som någon byggt om?
Detta är väl ingen av Scania-Vabis fem prototyper? Det låter väl inte rimligt att bygga ytterligare prototyper 4-5 år efter den första serien som uppenbarligen inte slog så väl ut och dessutom på ett utgående chassi?

Men beteckningen ”-180” skulle trots allt indikera att bilen hade (eller numera har) 180 hk precis som den raka 8:an utan turbo har. Men varför är då den övriga modellbeteckningen inte ändrad?
Detta är väl ingen av Scania-Vabis fem prototyper?

Å andra sidan finns det fler Regenter som har samma slutbeteckning (-180) bl.a. Tommy Lindbergs bärgningsbil (FJA761) samt Billy Hedströms långtradarekipage (LJJ372 eller H5794). Dessa två bilar har ju inte raka 8:or.

Eller har jag fel att slutsiffrorna i modellbeteckningen anger hästkraftsantal?

Någon som vet mer?


// S-V L44
Bilagor
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - A-traktor - Olofström - LR.JPG
Scania-Vabis LS7150-180 - 1957 - DTN033 - A-traktor - Olofström - LR.JPG (141.47 KiB) Visad 23246 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Thomas Almen » 06 sep 2008, 14:16

Beteckningen, (där fick du Per, en som kunde stava rätt), 180 i slutet betyder nog av gammal Scaniatradition tillåten totalvikt. Ex.vis LS 110-42 s 220, eller LS 141-54 235. Uppdelat alltså i modell, hjulbas, super på de äldre modellerna, totalvikt, i detta fall alltså 18 ton.
Thomas Almen
 

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Kjell T » 07 sep 2008, 21:21

Är detta inte samma bil som i MIL nr 2 1990? Där sägs att den är från 1952, vad är rätt om det är samma bil?
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 07 sep 2008, 21:54

Ibland om en bil byggs om till t.ex. A-traktor så kan den få ett nytt modellår, året då ombyggnaden skedde eller rättare sagt då ny registreringsbesiktning urfördes.
Men denna bil har chassinummer 152023 enligt Vägverket.

Numret indikerar att tillverkningsåret skall vara 1957, så det är nog rätt år.
Eller är chassinumret inte rätt?

Jag har inte MIL nr 2, 1990, så jag kan inte kolla artikeln.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 07 sep 2008, 22:06

Kollade t.ex. huvlåsen närmre på mitt foto. Dessa är de nyare låsen som kom cirka 1955. En "äkta" bil från 1952 hade ju helt andra huvlås.
Det syns också att ratten är vit och förmodligen tre-ekrad (vilket dock inte syns helt). Vore bilen från 1952 så bör den ha haft en svart fyr-ekrad ratt, eller ...?

Bilen är registrerad som en LS71, dvs. boggie, men tydligen ombyggd till tvåaxlad. Om bilen skulle vara från 1952, så är också benämningen LS71 felaktig eftersom det var LS60 som gällde då.

Jag skall eventuellt åka till Blekinge imorgon så om jag får tid skall titta in på museet och se om jag hittar andra detaljer som kanske kan verifiera årsmodell.
Jag kan t.ex. kolla bakaxel, instrumentering, m.m.

Visst kan man byta ut delar, men vissa detaljer bör ju ändå finnas kvar från den ursprungliga bilen.
Skall bli intressant att få fram mer information.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 07 sep 2008, 22:18

Beteckningen, (där fick du Per, en som kunde stava rätt), 180 i slutet betyder nog av gammal Scaniatradition tillåten totalvikt. Ex.vis LS 110-42 s 220, eller LS 141-54 235. Uppdelat alltså i modell, hjulbas, super på de äldre modellerna, totalvikt, i detta fall alltså 18 ton.


Innebär detta också att t.ex. L5146-90 från 1954 eller L5142-100 från 1955 skulle indikera 9 resp. 10 tons totalvikt?
Slutsiffrorna stämmer ju annars rätt väl överens med motorstyrkan i dessa två exempel.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Kjell T » 08 sep 2008, 11:12

De sista siffrorna i modell betckningen tiorde nog var angivelse för totalvikten. Tex L51 kunde också ha 11 tons totalvikt, istället för den "normala" 10 ton och då var modellbeteckningen tex L5146-110. En L71 med 12 tons totalvikt kunde då vara L7146-120 om axelavståndet var 4,6m. En LS 71 kunde vara tex LS7142-160 med 16 tons totalvikt och samma bil med förstärkt fjädring och 18tons totalvikt var då LS 7142-180. Så har jag uppfattat modellbeteckningarna utgående från att ha studerat fördonshandlingar, broschyrer mm.
Den här avbildade bilen har helt riktigt de senare huvlåsen, nyare ratt och tyder på att det inte är en 52:a i orginalskick. Alla dessa detaljer syns tyvärr inte i tidningen. Bilen i MIL 2/90 var då i Bjärnum och hade en motor med insprutningspump på höger sida.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Per Thomson » 08 sep 2008, 11:42

Det är kännt att vissa åkare utöver de som fick del av provserien själva svarade för modifiering av Regenter. Jag misstänker att dessa åkare gjorde ombyggnaden helt på eget ansvar, dvs man kunde säkert inte räkna med några garantier. Om bilen på bilden är ett sådant exemplar eller om modifieringen gjorts under "sentid" av någon EPA-fantast vet jag inte. Nåväl, 150 hästar var ju i minsta laget vid tidpunkten 1957. Flera företag, t ex Stora Kopparbergs Bergslag AB i Falun, efterfrågade länge såväl kraftigare motorer som tandemdrift från Scania-Vabis vid denna tidpunkt. Transportchefen vid detta företag omkom dock under en isbanetävling vid tiden då detta var aktuellt annars hade nog det här företaget själva gjort liknande modifieringar då de hade krävande transporter. (Källa: Leif Svärd.)

Volvo Titan hade ju redan Turbo (1954) och 185 hästar. När så S-V 75-an lanserades 1968 kom så S-V med D-10 motron, dock bara med ytterligare 15 hästar (165) men den var tänkt som en stomme för vidare utveckling med överladdning vilket också kom något år senare och då blev det 205 kusar.

Tommy Linderg vet nog säkert vilket antal 8:or som blev modifierade utöver provserien.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 08 sep 2008, 15:55

För att något klargöra historien om den traktorregistrerade DTN 033:s bakgrund kommer en här en liten förenklad sammanställning:
- Levererad som LS7150 (vanlig 6-cyl. Regent) flakbil till en åkare i Karlshamn. Åkaren flyttade senare till Asarum.
- Såld till Växjö 1962. Ombyggd till 8-cyl hos Fors Bil AB i Växjö. Beställare av detta arbete var sannolikt köparen, Ulmestigs Åkeri, Växjö.
Något år innan skrotades en av de fem originalbilarna som Scania-Vabis byggde (LS85). Detta skedde på en bilskrot i Blekinge. En egen
"vild" gissning att man varit på skroten och köpt delar, t ex motorn från denna bil.
- Historien efter Växjötiden är oklar, men på 1970-talet så dyker DTN 033 upp i Stockholm. I tvåaxligt utförande med kran, vändskiva
och drag flyttar den trailar och släp runt om i Stor-Stockholmsområdet. Ägare är Bröderna Petterssons Åkeri i Bjärnum. Vid senare
efterforskning visade det sig att fordonet blivit kraftigt ombyggt. En ScV L75 lär ha "släppt till" rambakdelen. Hytten byts till nyare
BeGe typ 1080 och en kran monteras. En "hemmagjord" stötfångare med text "SCANIA" och "VABIS" (typ L55, L75 mm) monteras.
Fordonet godkänt vid besiktning i Enköping 1972. Rullar så ett antal år i Stor-Stockholm. Någon gång på 1980-talet tar Bröderna
Pettersson i Bjärnum "hem" sin traktor till Bjärnum. Tanken är att återställa fordonet till riktig lastbil igen. En skrot-LS71 inköps och
tanken var att kapa bakdelen från LS71:an och svetsa ihop den med framdelen på "traktorn". Åren går och till slut säljs både traktorn
och skrot-LS71:an till Åkerimuseet i Olofström. Återstår att se vad som kommer att hända med detta projekt.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav S-V L44 » 08 sep 2008, 16:01

Tack för den fina redogörelsen. Det är skojigt att få reda på en bils historik.

// S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Anders » 08 sep 2008, 17:59

Det är alltså rätt mycket som inte är original på denna bil?
Men, har den fortfarande den åttacylindriga motorn? Eller blev det bytt tillbaka till sexa igen?

Anders
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Kjell T » 08 sep 2008, 19:19

Det är alltså den LS 85:a som det skrevs om i MIL 2/1990 och som där sades vara av årsmodell 1952. Intressant.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Per Thomson » 08 sep 2008, 23:36

Anders skrev:Det är alltså rätt mycket som inte är original på denna bil?
Men, har den fortfarande den åttacylindriga motorn? Eller blev det bytt tillbaka till sexa igen?

Anders

8:an kvar
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav bilobuss » 09 sep 2008, 03:42

Fordonet DTN 033 är (och förblir ?) en ScV LS7150 ombyggd till 8-cyl.utförande. Denna ombyggnad skedde alltså 1962 och fortfarande
(trots omfattande ombyggnad och omtypning till traktorutförande år 1972) är fordonet 8-cylindrigt. Det som är kvar av LS71 "Regent" i fordonet är framdelen av ramen, framaxel och torpedvägg. Bakdelen av ramen kommer, som tidigare omnämnts, från en ScV L75. Hytten, som är utbytt, är av BeGe:s fabrikat typ 1080 och tillverkad på 1960-talet (stålhytten). Vid ombyggnaden år 1962 förlängdes Regentramen c:a 30 cm framåt. Kylaren och grillen flyttades framåt och motorhuven skarvades, troligen med plåt från en annan Regenthuv. 8-cyl motor, troligen D812, monterades i stället för Regentens sedvanliga motor av typ D642. Observera noga att fordonet alltså INTE är av typ LS85,
utan av typ LS7150, måhanda kraftigt ombyggt i två olika etapper.
bilobuss
bilobuss
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 apr 2007, 03:57
Ort: Trångsund

Re: Tommys LS 85:a

Inläggav Per Thomson » 09 sep 2008, 20:34

Observera också att Scania-Vabis LS85 från 50-talet inte är detsamma som Scania LS85 från sjuttiotalet :!:
Mycket att hålla reda på och lätt att förväxla :?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7477
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster