Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
av mats-oh » 22 jul 2015, 16:04
Vägverkets lastbilar fascinerar mig. Dessa slitvargar! Visst även kommunbilar. Alltid Gula.....precis allt som kan lackas blir gult.
Total avsaknad av extrautrustning men ofta utrustade med starkaste motorerna.
N88 Turbo....L76 Super....L110 Super. Dock så om vi tar kommunbilar så var dom kanske lite klenare.
Men iaf tipp och ganska ofta nån mindre kran.
Kranen på vägverksbilarna var väl mest för att lyfta plog och sidovingar.
Tippflaken ofta väldigt korta med alluminiumlämmar.
Vägverket måste varit väldigt tidiga att använda Aluminium.
Dom användes väl mest till snöröjning så därav kraftiga motorer på små kort bilar som väl nästan aldrig gick med släp.
Med vänlig hälsning
Mats
-
mats-oh
-
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33
av Per Thomson » 22 jul 2015, 23:03
Helt rätt beskrivet Mats!
Det var väl en tid då det bara förekom två-axliga bilar, men ändå var det de starkaste varianterna som gällde. En tid innan gul färg så gällde mörkgrön.

- Vagverket.jpg (147.92 KiB) Visad 12716 gånger
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
av Anders Ason » 23 jul 2015, 13:11
Den gröna berodde på försvarsskäl.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
-

Anders Ason
-
- Inlägg: 5697
- Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
- Ort: Linköping
av Per Thomson » 23 jul 2015, 21:20
Anders Ason skrev:Den gröna berodde på försvarsskäl.
Intressant,
finns det något dokument som styrker det?
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
av lokförare » 24 jul 2015, 22:02
vägverkets volvo titaner var endast utrustade
med motorer utan turbo
en del av dem var för svaga för plogkörning
som tidigare nämnts så blev N88:orna utrustade
med turbomotor
-
lokförare
-
- Inlägg: 171
- Blev medlem: 27 dec 2012, 22:07
av Thomas Almen » 24 jul 2015, 23:43
Även 75: orna var utan turbo. Hemma i Jämtland svor vv-gubbarna när dom tvingades släpa nån lastad tradare uppför nån seg backe.
-
Thomas Almen
-
av mats-oh » 15 aug 2015, 20:23
Usch , jaså föregångarna var utan turbo.
Vet iaf att N88orna hade Turbo , även 4*2orna.
Kan tänka mig att iaf Scania 76orna hade också Turbo.
Fina bilar tycker jag.
Mats
-
mats-oh
-
- Inlägg: 244
- Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33
av Per Thomson » 16 aug 2015, 09:57
Det fanns även en del konservativa åkare som var misstänksamma mot turbo långt in på 76-tiden.
Hälsningar
Per Thomson
-

Per Thomson
- Site Admin
-
- Inlägg: 7474
- Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
- Ort: Råå
-
av Lasse Hsand » 16 aug 2015, 09:59
Har en gammal Scania 76 vv. Med D11 i men hydraul pumpen går direkt på kamdrivningen. Var det så på alla VV.
MVH Lars .J
-

Lasse Hsand
-
- Inlägg: 2219
- Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
- Ort: Härnösand
Återgå till Allmänt Veteransnack
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 11 gäster