Köpråd F83

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Köpråd F83

Inläggav kringlan » 01 sep 2008, 12:05

Hejsan. Jag får väl börja med att presentera mig. Jag är en bilgalning från Härnösand som hittils haft allt möjligt i bilväg (mer än 200 bilar på drygt 30 år)
Har för tillfället (bara) 4 bilar, å nu har en lastbil börjat tränga sig på. det beror säkerligen på att grannen där jag växte upp hade en volvo viking tippbil med kran, som jag klängde & hängde på som liten snorunge, & nu är jag erbjuden en F83 :a 1968 med trevägstipp & kran, den var besiktad till maj i år & fick vid årets bes 2 anm, dels bränsleläkage vid spridarpumpen & ojämn bromsverkan, som inte ägaren har hunnit åtgärda. Kranen är av enklare typ med wire & höjbart torn kommer ej ihåg om det var tico eller....i allafall så var motorn till rotationen ur funktion, men det är väl en rätt så vanlig hydraulmotor eller?
Annars så var lastbilen lättstartad & lättväxlad norrlandsväxeln funkade oxo, i övrigt så var den rätt ok med nästan nya däck fram samt 2 bra bakdäck, garagelackad & småbulig men jääävligt charmig
kan jag slå till på 10 000:- ???
//Kringlan
Ja e inte dömm!! ja har bara otur när ja tänker... ;-)
Användarvisningsbild
kringlan

Re: Köpråd F83

Inläggav Stellan » 01 sep 2008, 17:43

Hade jag pengarna, platsen och den inte är alltför rostig så hade jag nog klippt till. F82, och F83 är som sagt otroligt härliga bilar...och det finns alldeles för få bevarade. Kranen kan jag inte så mycket om, men den kan man ju alltid plocka med efterhand som man har bilen.

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Stellan » 01 sep 2008, 17:44

Glömde att säga välkommen också :D

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav kringlan » 01 sep 2008, 20:26

Bilder härhttp://picasaweb.google.se/L.Kringstad/F83?authkey=xaDgAl6EQW8#
Var & kollade på den en sväng till i kväll & Kommer nog att köpa den, är det nån som har en manual eller sprängskiss på spridarpumpen till en perkins D39
//Kringlan
Senast redigerad av kringlan 25 okt 2008, 19:59, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Kjell T » 01 sep 2008, 21:57

Sprängskiss till CAV DPA pumpen har jag. Den finns i två olika utföranden på denna motor. Med hydraulisk eller mekanisk regulator. Det är en Perkins motor som använts fltigt till många fordon och arbetsmaskiner.
TICO kranens svaghet är efter vad jag förstått svag kuggkrans för svängen, har ingen egen erfarenhet av dessa kranar.
Kjell T

Inläggav flak » 01 sep 2008, 21:59

Först måste jag säga välkommen i gänget....och sen i samma andetag KÖP..........!
det hade jag gjort direkt, kranen är ju alltid bra och ha och är motorn i bra skick så är det bara och slå till..

Var inne och spanade på bilderna...snyggt objekt, men kranen........?!

Ser ut att vara en radikalt ombyggd Hiab 193 wirekran.
Senast redigerad av flak 01 sep 2008, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 01 sep 2008, 22:12

Hittade en diabild på en lite äldre kusin i arkivet. Den kanske skulle ligga under "Volvo historik", men jag tycker att den är så härlig...och för att uppmuntra Kringlan lite också :P
010b.JPG
010b.JPG (196.17 KiB) Visad 19592 gånger

Hur vanligt var det med positionsljus på taket på de här modellerna, någon som vet?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 01 sep 2008, 22:26

Takljus var definitivt ingen vanlig syn på majoriteten av F82-83 orna har bara sett några distributionsvagnar, samt bärgningsbilar med liknande, dock inte av denna typen.

Tänkte komma med lite uppmuntran i form av en bild med färgsättning i helrätt stuk. :!:
Här med en Foco kran.
Volvo F83.jpg
Volvo F83.jpg (51.81 KiB) Visad 19594 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Stellan » 01 sep 2008, 22:40

Kapellbilen är nog lite för gammal för att vara F82 eller F83, det är antingen en L42 eller L43. En Snabbe eller Trygge alltså...men de är väldigt luriga att se skillnad på.

En annan diabild ur arkivet...jag undrar om inte den här är en F83.
011b.JPG
011b.JPG (196.99 KiB) Visad 19573 gånger

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav flak » 02 sep 2008, 00:13

Angående slakteribilen.
Skulle sätta mina stålar på att detta är en Volvo Snabbe den saknar system 8 Volvomärket i fronten och så brukade det vara lite si och så i försäljningsbroschyrerna, dom satte dit foton på äldre modeller för det fanns ju gått om sådana.

Men det är klart har ju inte kollat bilen på bilreg nr så man ska ju inte svära på det......

Lastbilen på bilden finns med på försäljningsbroschyren för Volvo F82.

Har ju en viss förkärlek för dessa Volvo modeller och så är dom SÅ roliga att bygga modell på....... :!:
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Kjell T » 02 sep 2008, 06:53

Detta märke är inte min specialitet, men avslöjar inte motorn vad det är för bil? De tidiga dieslarna hade Ford motor som i mitten av 60-talet byttes till Perkins. Perkins motorn kallades av VOlvo för D39.
Kjell T

Inläggav Stellan » 02 sep 2008, 16:09

flak skrev:Angående slakteribilen.
Skulle sätta mina stålar på att detta är en Volvo Snabbe den saknar system 8 Volvomärket i fronten och så brukade det vara lite si och så i försäljningsbroschyrerna, dom satte dit foton på äldre modeller för det fanns ju gått om sådana.

Hade F82/83 något annat än "järnhandlarmärket" i grillen överhuvudtaget? Sedan undrar jag om inte slakteribilen är en Trygge...de gick ju i regel med rätt så tunga lass. Inför system 8 1965 så dekaltrimmade de nog en hel massa bilar, men vad gör man när man inte har tillräckligt med det man ska ha :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav kringlan » 02 sep 2008, 17:26

Hej & tack för all respons samt välkomnanden!
Har varit till en kompis som driver den lokala volvo entreprenadverkstaden idag & lånat en gammal verkstadshandbok på F83, avd motor D39A :) :) Så hjälpen fanns på närmare håll än jag hade anat, kul! Dessutom så kunde jag få ställa dit den om jag går bet, så fick han se om han kunde ta den på lite "dötider" Så nu blir det Affär :P
Har ni några bra tips på billig försäkring på den? Kollade med IF idag där kostar den 3900/år trafikförsäkring, tror kanske att det inte går att få mycke billgare :?:
Ha det //Kringlan
Användarvisningsbild
kringlan

Inläggav Anders Ason » 02 sep 2008, 20:44

kringlan skrev:Hej & tack för all respons samt välkomnanden!
Har varit till en kompis som driver den lokala volvo entreprenadverkstaden idag & lånat en gammal verkstadshandbok på F83, avd motor D39A :) :) Så hjälpen fanns på närmare håll än jag hade anat, kul! Dessutom så kunde jag få ställa dit den om jag går bet, så fick han se om han kunde ta den på lite "dötider" Så nu blir det Affär :P
Har ni några bra tips på billig försäkring på den? Kollade med IF idag där kostar den 3900/år trafikförsäkring, tror kanske att det inte går att få mycke billgare :?:
Ha det //Kringlan

Lycka till och visst finns det billigare försäkringer - kolla med Trygg-Hansa Veteran.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav kringlan » 03 sep 2008, 09:55

Anders Ason skrev:
kringlan skrev:Hej & tack för all respons samt välkomnanden!
Ha det //Kringlan

Lycka till och visst finns det billigare försäkringer - kolla med Trygg-Hansa Veteran.

Tack Anders för tipset! Trygg-Hansa kostade bara 1274/År Å halvförsäkring dessutom!
Mvh //Lasse
Användarvisningsbild
kringlan

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack