Tankbils tank!!

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Tankbils tank!!

Inläggav Anders Ason » 21 maj 2015, 22:54

Tittat på dina bilder. Handslagna skyltar med bokstavsstansar, inslaget bl a med bokstäverna MJV, "Transportredskap", gångbord (varför täcker inte de hela tanken?), handpump, röd färg som målats om flera gånger, tanken ligger på en ram för att kunna stå på ett flak - original eller påbyggt? Inga räcken finns för transport av fat. Om petroleumprodukter skulle nog skyltar om det finnas kvar och ev. spår av bensinmärke.

Vild gissning: tanken är äldre än jag ansåg först, kanske byggd redan från början som vattentank för brandförsvaret - inte bilmonterad utan kanske på en järnvägsvagn. MJV? Motala Järnvägar finns inte, vad kan det stå för då? Inte heller Motala JärnvägsVerkstad.

Hur kom den till platsen, vad vet markägaren o s v.

Vore kul om den här frågan blev utredd.
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Z 1578 » 22 maj 2015, 04:39

Det kan tänkas att "mjv" är en stämpel som tillhör den som krönt tanken, även sifferkombinationen efter kan höra dit.

Den var även mindre än jag trodde, svårt att avgöra på en bild.
Andreas
Z 1578

Inläggav Bengt Dahlberg » 22 maj 2015, 11:02

Bild

Är "38" årtalet för kröning eller liknande? Men då kanske det skulle finnas en s k kattfot inslagen?
Bengt Dahlberg

Inläggav Anders Ason » 22 maj 2015, 11:18

38 som årtal låter bra. Spänningen är oliiidlig!
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 22 maj 2015, 20:52

Oj ojjjj. Men bra vägbeskrivningar ger jag!! :D :D
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Z 1578 » 22 maj 2015, 22:40

Var ut och kollade hur det ser ut på min tank, det sitter en liknande skylt men med lite mer information.
tmp_24928-DSC_0118-1731695521.JPG
tmp_24928-DSC_0118-1731695521.JPG (142.99 KiB) Visad 7801 gånger

Till och med skyltens nitar har krönarens stämpel, det var viktigt när en del leveranser skedde utan mätare.
Då lastades facket upp till kröningsmärket och kunden, oftast en bensinstation fick klättra upp och kolla att nivån var rätt före lossning. Sedan samma procedur efter lossning för att se att det var tomt. Smidigt...

Ska vi tro att Ason har rätt med 1938?
Andreas
Z 1578

Inläggav Malte. E » 23 maj 2015, 06:38

Den berömda tanken igen.
Spekulationerna är många. Tidigare har jag gjort jämförelse med den år 1938 levererade treaxliga tankbilen till Bothén i Göteborg. Likheterna finns där.
Varför täcker inte plattformen tankens hela bredd? undras det. Svar: Det fanns inget behov av förr. Man gick på de smala gångborden på sidorna och skötte
lastningen med en liten 2-3" svivel. När svivlarna småningom blev allt längre, tyngre och upp till 4" samt högre pumptryck, då behövdes större och bättre ut-
rymme, småningom även lag på skyddsräcken. Sedan kom bottenlastningen, men då är man inne på något helt annat.

Det kan stämma att lossningen var smidig och enkel med självtryck och volymmätning enligt kröningsmärken, men det förutsatte att kunden köpte hela fack.
Gick inte hela facket ner i cisternen, ja då blev det allt annat än smidigt, dispyt om volymen, och resten måste lossas genom mätare och sedan subtraheras från
fackets volym, att lossa delposter blev inte möjligt, då måste mätare användas. Ja, t.o.m. bucklor i tankens botten kunde orsaka dispyt med bensinstationsinne-
havare om denne inte ville betala för bensinskvättarna som låg kvar i bucklorna.
Malte E.
Malte. E

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack