"Slaktare Holmgren 1951"

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

"Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav Anders Roger Larsson » 04 maj 2015, 19:32

"Slaktare Holmgren 1951". Utanför "Slakthuset" - troligen Katrineholm. Bakgavellift! När kom de? Någon som kan idenifiera bilen?

https://scontent-bru.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/11157462_1440172736283046_7867129063924436287_o.jpg
Det var bättre förr - ju förr dess bättre
Användarvisningsbild
Anders Roger Larsson
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 jul 2007, 18:12
Ort: Arvika

Re: "Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav S-V L44 » 06 jun 2015, 14:07

Härlig bild.
Hytten andas 1940-tal, så bilen bör vara en ur Volvos medeltunga modellutbud från 1940-talet.
LV245 hade tio och LV150 hade åtta hjulbultar, så chassit är antingen LV120, LV125, LV130 eller LV140 som alla (förutom vissa chassinummerserier av LV140) hade sex hjulbultar.
LV120 och LV125 var de allra vanligaste Rundnosarna så jag skulle gissa på någon av dem.

Jag har gjort en snabbkoll bland ett stort antal registreringshandlingar och "hydrolift" och "lastbrygga bak" börjar nämnas i handlingarna först runt 1965.
Bakgavelliften ser ut som en primitiv konstruktion och är kanske resultatet av en uppfinningsrik lokal smed.
Min far sökte och fick patent på en hydraulisk säcklastare som bysmeden tillverkade åt honom runt 1950. Säcklastaren hängdes på bakgavellämmen, och resterna av lastaren fanns i garaget åtminstone i början av 1960-talet.
Patenthandlingarna med detaljerade ritningar minns jag fanns i en byrålåda en bit in på 70-talet men städades tyvärr bort.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: "Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav S-V L44 » 11 jun 2015, 16:33

Kan bakgavellyften på ursprungsbilden vara av fabrikat Fruehauf?
Jag upptäckte den här bilen från 1946 var det står "... och baktill placerad lastningsanordning (Fruehauf)."

M11285 - Volvo LV127 T - 1946 - Ch # 125-6441 - Kort 1a - (Förut A10422 - Sedan A15068).JPG
M11285 - Volvo LV127 T - 1946 - Ch # 125-6441 - Kort 1a - (Förut A10422 - Sedan A15068).JPG (191.72 KiB) Visad 9469 gånger

Eftersom bilen ursprungligen kommer från Stockholms stad och registrerades i Skåne först i mars 1954 (bilen återbördades sedan till Stockholm stad i september 1954 igen) så är det osäkert exakt när lastningsanordningen påmonterades.
Det är uppenbart att det fanns en typ av bakgavellift redan 1954 i alla fall, men troligen inte så tidigt som 1946.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: "Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav Malte. E » 12 jun 2015, 06:15

Om lyftar,
här en tidsuppgift liggande mitt emellan de av Kjell N nämnda:
I boken "Boken Om Lastbilen", tryckt 1953, finns på sidan 93, en primitiv och tydligen
hydraulisk lyftanordning avbildad, Den kallas "Quick Lift" och kommer från firman
Falk & Co Ltd, Stockholm.( Märk den Brittiska ändelsen)! Inte för att den avbildade
anordningen duger att hantera pallgods med, men man tycktes vara på rätt väg.
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: "Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav Kjell T » 12 jun 2015, 11:31

I Classic Commercials fanns en gång en bild på en Bedford OL 1950 reg. nr VMK 758 (brittisk) med en hydraulisk bakgavellyft. Fotograferad i "modern tid". Tyvärr minns jag inte vilket nummer.
Kjell T
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: "Slaktare Holmgren 1951"

Inläggav Per Thomson » 12 jun 2015, 12:19

Bakgavellyftar fanns förmodligen tidigare i andra länder som England och USA innan de kom till Sverige. Märket "Fruehauf" (USA) tyder inte minst på det. I Sverige var man förmodligen lite för konservativ till sådana nymodigheter, det var väl inte "manligt" :mrgreen:
Att man sen fick förstörd rygg redan vid bästa medelålder betydde inget.
Först när pallsystem började införas och det saknades lastbryggor, samt att de mest konservativa åkarna kom på "hemmet", öppnade det sig en marknad för bakgavellyftar även i vårt land
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7474
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster