No Spin

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: No Spin

Inläggav Thomas Almen » 21 apr 2015, 23:29

Brattbytorpet har en trailer som skulle passa utmärkt efter den där.
Thomas Almen

Inläggav Gösta » 24 apr 2015, 12:00

Hej! Ja så var vi hemma igen. Några äventyrligheter mad No spin, kunde inte märkas. Men det är väl mest vid slirigt underlag för ena hjulet, som det är till nytta.
Däremot så beslutade jag mig för att inte lägga in lågfarten på norrnandsväxeln, annat än när bilen var stillastående, Ljudet som hörs som ett rasslande skrap hördes inte bekvämt,och jag får nog läsa på det där lite bättre

Färden hemåt gick via Hässleholm, eftersom vi hade ett avtalat besök där,
Söder om Jönköping började det mörkna, och där ortsnamnen mestadels avslutas på Ryd och Hult hittade vi en glänta, lämpad för övernattning.

Codrivern Gunnar Persson från Kilafors,fick i rang av ålder inta det bakerst sätet som liggbrits, jag på golvet, på liggunderlag. Efter en stärkande nattsömn och frukost, i bilen, kom vi till Gränna.
Före avfärden hemifrån hade vi uttalat en önskan om att få komma dit, och än en gång bese Andre:s museum
Blev imponerad av deras sätt att själv tillverka vätgas av syra och järnsvarvspån, alltså tonvis med syra fick medföras.

Sedan blev det sträckkörning hemåt, trodde jag, men vid midnatt, nedanför Ytterhogdal, bara 8 mil hemifrån blev jag tvungen att sova en stund. Trots att jag pälsat på mig riktigt med vinterkläder blev det kallt ändå. Tordes inte pilla på, med värmereglagen, de var ställda i kallt läge och hade förmodligen stått där de senaste 20 åren. Vet ju att gammalt gummi, som inte motioneras, kan hamna i ett slags föråldringstillstånd, som gör att det faller i bitar om det belastas,och det får ju inte bara ske, bättre då att uthärda kylan. Tände det gasolkoverterade trangiaköket,som placerats på motorhuven, och med ett fönster, för ventilationens skull, på glänt, sov så en timma. Sen kunde färden fortsätta på ett säkrare sätt. Och en upplevelserik dag var till ända.

Tackar Stina och hans långe broder för ett vänligt bemötande, att Stina dessutom bemödat sig för att få bilen i driftsdugligt skick eftervinterförvaringen ger jag honom en extra eloge för.Heder och tack!

Min reskamrat Gunnar får också ett tack, utan hans karta och sitt handlag med sin GPS,hade jag säkert aldrig hittat hem igen.
Sen hälsar jag tillbaka till alla Långtradare som glatt tutade med sina brummigaste ljudstötar när de igenkännande såg Stinas fd. bil efter vägen.

Och nyss ringde frugan från sitt jobb och tyckte att bilen var söt, och inte alls så anskrämlig som mycket annat jag dragit hem tidigare genom åren.
Lyckat Va!
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Gösta » 24 apr 2015, 12:24

Ja där finns mycket rart. Kan verkligen rekommendera ett besök där. De slår väl snart upp portarna för säsongen kan jag tänka. Bussigt av dej att tipsa.
Tar väl B54:an och fyller den med folk, och åker dit när de har sin årliga dag. Har ju tillfällen när jag träffar medlemmarna där i andra ärenden, så det ska jag undersöka.
Tackar för tipset. Har Min gamla B510 buss åt det hållet ( mitt sommarpyssel) fast Ca sju mil längre bort, så jag har snart vägarna förbi där.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Z 1578 » 24 apr 2015, 14:51

Gratulerar till ett lyckat bil(?)köp! Och tack för den utförliga rapporten om hemresan.Jag måste nog be dig om ett studiebesök framöver, har ju vägarna förbi din hemort någon gång i veckan. Jag är mer än nyfiken på att se ditt nyförvärv i verkligheten.
Andreas
Z 1578

Inläggav Z 1578 » 24 apr 2015, 14:51

Thomas Almen skrev:Brattbytorpet har en trailer som skulle passa utmärkt efter den där.

Vad är det för en trailer?
Andreas
Z 1578

Inläggav Thomas Almen » 24 apr 2015, 15:17

En f.d posttrailer. Drogs av Scaniabussar som var uppbyggda som den Gösta köpt.
Thomas Almen

Inläggav magirus » 24 apr 2015, 16:54

Brattbytorpet har alltid Öppet hus helgen före Midsommar!
Kolla in deras hemsida:
http://www.brattbytorpet.se/
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Gösta » 24 apr 2015, 18:37

Den enda enaxlingen de hade var med dragstång och den hade postverket tidigare haft. De andra var för stort 20 ton och så. Med det brådskar ju inte.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav Gösta » 24 apr 2015, 19:03

Z1258 ska ju in på marknaden på teknikland och då kan du ju kasta ett öga på den, annars är det bara att du tittar in när du åker förbi . Vi kanske ska mönstra den tillsammans. Skulle tro att det finns en del brister som på allt annat som inte rustats till ögonfröjd. Den är hyfsat utan rost men, några av dörrarna behöver behöver lagas i nerkant. Har inte hunnit öppna motorhuven ännu. Gösta
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 08:29

Det var skönt att hemresan gick utan komplikationer. Blev reservhjulen liggande?

Vi skulle pratat mer innan ni for iväg, då hade du sluppit frysa. Jag hade igång värmen när jag körde in bilen till verkstaden, jag är inte helt säker på att den orkar hålla varmt i kuren vid riktigt låga temperaturer, men fungerar gör det och inga läckage.

Det var ju bra att hustrun gillar åkdonet, sånt är viktigt!

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Gösta » 25 apr 2015, 21:55

Stina. Det övre däcket ville ta sig framåt. Så fick kolla det ganska ofta, och fick således rätta till det då och då, men till slut satte jag det bakom det undre några centi. Och sedan höll det sig permanent där. Kollade värmereglagen idag, och visst funkade den. Men det skulle ha varit lite snöpligt om en komforthöjande åtgärd resulterat i fall på mållinjen.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav herrstina- » 25 apr 2015, 22:01

Där ser man, jag trodde inte att dom skulle röra sig, men gamla däck blir rätt hala. Nästa gång lägger vi något strävt emellan.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack