Att skära...

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Att skära...

Inläggav Malte. E » 16 apr 2015, 18:32

Scania-Vabischassiet 18002, en F11, levererades till AB Dure för uppskärning.
Högst förbryllande tyckte jag då, men förstod sedan att det var fråga om att
snitta upp ett demo-chassie.
Detta med uppskärning är något man vanligen inte reflekterar över så ingående.
Men trots allt, det kräver nog säkert en skicklighet och en blick med lite konst-
närlig ådra. Det är förmodligen tidskrävande, kostsamt och arbetskrävande, men men har sedan en kort varaktighet
eftersom objekten snabbt åldras och blir inaktuella.

Undrar vad det blir av ett sådant chassi som denna Scania-Vabis F11 ?
Skrot förmodligen, trots allt nedlagt arbete. Inte ens ett teknikmuseum vill
väl härbärgera det i längden. Och knappast ens den mest hängivna entusiast vill
ha ett sådant chassi stående i bostaden,(sovrummet ?).

Obs elmotorn under framaxeln som kan få allt att snurra och röra sig.

IMG_NEW.jpg
IMG_NEW.jpg (88.05 KiB) Visad 10887 gånger

Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Att skära...

Inläggav magirus » 16 apr 2015, 21:27

Vilken prydnad i vardagsrummet!!!! 8)
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Att skära...

Inläggav Bo Norvinge » 16 apr 2015, 22:41

Bör väl tjänstgjort några årtionde på någon slags yrkesskola.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge
 
Inlägg: 2825
Blev medlem: 23 mar 2007, 13:03
Ort: Brålanda, Hedekas

Re: Att skära...

Inläggav Malte. E » 18 apr 2015, 06:58

Repliker,
Till signaturen Magirus.
Hade det varit hundra år tillbaka i tiden och en engelsk lord av den gamla stammen, så hade nog detta beteende varit helt och fullt tänkbart !

Och till Bosse Norvinge,
Din förmodan låter högst intressant. Hoppas den äger sin riktighet !
Hälsningar
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Att skära...

Inläggav magirus » 18 apr 2015, 09:32

Hos oss räcker det om vardagsrummet vore nog stort! :lol:
Känner ett visst släktskap med excentriker då jag i ett hugskott målade skorstenen på vårat hus grå med 2 horisontella vita ränder runt om=beteckningen målas på "skorstenen" på flottiljledarens Jagare i en jagarflottilj tillhörande Royal Australian Navy :idea:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1152
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Att skära...

Inläggav Malte. E » 18 apr 2015, 11:54

Skorsten.
Hmm,
Hade definitivt föredragit en blå skorsten med svart topp.=
Alfred holt & Co. i Liverpool !
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Att skära...

Inläggav 30Fredrik » 18 apr 2015, 13:13

Tjenare Malte!! Ja det här hör väl inte till tråden.men det är ju vår och man får väl förmoda att du har eldat upp trycket i ångpannan din på båten?? För den har du väl kvar?? MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 498
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Att skära...

Inläggav Malte. E » 18 apr 2015, 15:18

Replik till Fredrik:
Näe..egentligen inte.
Så för att icke reta upp moderatorerna och vänner av ordning svarar jag med tre ord:
Sjölivet Under Avveckling!
Hälsningar
Malte E
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32

Re: Att skära...

Inläggav S-V L44 » 19 apr 2015, 01:12

Det bör vara samma chassi på denna bild från Kalmar. Inte har man väl skurit upp mer än ett chassi, eller?

Scania-Vabis F10 Chassi - Kalmar 1945.JPG
Scania-Vabis F10 Chassi - Kalmar 1945.JPG (112.83 KiB) Visad 10647 gånger

Chassit är ju ett fyrhjulssdrivet F10-chassi (F11 eller F12) och den sista modellen av dessa fyrhjulsdrivna bilar hette F40 (F42 eller F43) och fanns endast som årsmodell 1950 och de fyrhjulsdrivna chassierna slutade tillverkas samma år.
Även om tidsangivelsen 1945 inte är helt korrekt, så notera dock att ratten är treekrad.
Jag trodde att det bara fanns fyrekade rattar på Scania-Vabis före cirka 1953.
Mina bilar har fyrekrade rattar och alla Scania-Vabis reservdelsböcker som jag har från åren 1925-1950 visar bara fyrekrade rattar.
L51 som introducerades 1953 fick tvåekrad ratt, och en sådan har jag också, men treekrat ????

Malte, vet du varför chassinumret egentligen hette 18002?
F10, 2F10 och F40 har ju annars chassinummer mellan 75003 och 75556.
Det borde kanske snarare varit chassiet med chassinummer 75001 eller 75002 som skurit upp?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: 11 aug 2008, 23:22
Ort: Staffanstorp

Re: Att skära...

Inläggav Malte. E » 19 apr 2015, 16:00

Hej Kjell !
Misstron mot angivet chassinummer var berättigad.
Jag hade nämligen förväxlat motornummer och chassinummer. Rätt chassinummer ska vara 75323.
Men de hade låtit skära upp även en F12, med chassinummret 75322, av år 1944.

Det där sammanhanget med rattarna är så långt och komplicerat så det tar vi en annan gång !
Malte E.
Malte. E
 
Inlägg: 450
Blev medlem: 11 feb 2012, 22:32


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster