Takskyltar ock pinuppor

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Takskyltar ock pinuppor

Inläggav sundsgo1 » 03 apr 2015, 20:21

20140907_124616.jpg
20140907_124616.jpg (109.46 KiB) Visad 9236 gånger
Lite om takskyltar! Var mycket bättre för när det fanns takskyltar så man kunde känna igen och se vilka bilar man mötte. intressant för en liten grabb som åkte med på lov med pappan eller släktingar och vänner.Det var andra tak på bilarna på den tiden och enkelt att montera och billigt att köpa in för ägare eller åkeri. Bilspedition eller ASG var dom vanliga. Jättefina takskyltar som betingar ett stort pris i dag. Sen fanns det dom som var ovanliga och extra trevliga att läsa på. Olika hus firmor hade sina husnamn på taket på sina bilar.Kylbilar som körde fisk sina. Det var dom som körde betong eller glass eller öl och läsk.Allt fick man reda på var det var frågan om.Sånt var viktigt för i tiden.
Nu är det inte så viktigt Som mest kan du läsa DSV på trailern inte fint upplysta skyltar som sa så mycket vad dom körde för eller transportörers namn.
sundsgo1

Re: Takskyltar ock pinuppor

Inläggav Anders Ason » 03 apr 2015, 20:31

Håller med, men även länsbokstäverna var intressanta. Saknar båda. De personliga regnummerskyltarna tillför nog mest ägaren till fordonet något och Transportstyrelsens kassa (jo jag känner till att pengarna går till något välgörande ändamål. Allt?).

Bara att det funnits en "Stärkelseföreningen"!
Motvikt mot IOGT och MHF? :mrgreen:

Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Noxcania » 03 apr 2015, 23:39

Minns när man äntligen hittade en grill-pinuppa på en skrot - men då va hon så rostig att de inte gick att se nått annat än konturerna...
Nåja, jag satte den i grillen på min "vinter-Amazon-som-åxå-funka-på-sommarn" H.T. (sånt man fixa me bågfilen på den tiden) & en dag efter att ha vart & badat va hon borta(!), nånn hade snott min rostiga plåt!!!

& apropå läns-bokstäver: Frankrike har ju ganska nyss tatt bort de, men man kan få de om man vill, & dessutom kan man där välja från vilket distrikt man vill!
Så om man bor i norr kan man ta tex Bordeaux's nummer & leka att man bor där.
Noxcania

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2015, 10:24

Nja Anders, det där med länsbokstav i regskylten var inte alltid så bra, i vart fall inte om man var från "landet" och kom till Kungl hufvudstaden. Vid ett tillfälle lånade jag ut min folka till Sthlms-åkaren medan jag körde en utlandssväng. Han använde min W-registrerade bil till o från jobbet (Lidingö-centrum) under en vecka och förstod inte vad det hade hänt med medtrafikanterna, han blev trängd och var nära att kollidera vid ett flertal tillfällen, andra förare hötte med näven. Först efter några dagar kom han på vad som var orsak till detta ogina trafikbeteende då han vid ett trafikljusstopp fick höra "hur kör du masjävel". :lol:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav sundsgo1 » 04 apr 2015, 17:52

Det var så Anders länsbokstäver var något man hade full koll på.Var man intresserad så fastnade det i skallen vad bilarna kom i från.
Var bra i geografin i skolan i alla fall.Var bäst i klassen på det provet,första och sista gången jag var bäst på ett prov!
Fanns inga prov i skolan om lastbilar,vilka årsmodeller och hur många hästar det var i 75an eller 76an eller hur många extraljus det fanns plats för
eller om det var kurvljus eller det var fjärrljus. Hade det varit så hade jag varit bäst igen.
Takskylten hade i alla fall farsan varit smart att spara. Den är i från 1962 en klenod plåtpinuppan är född tidigare har suttit på en spik i gubbens garage
så länge jag mins. Scania-Vabis bokstäverna tillhör min front på LB76 an.

Tack för alla visningar.
sundsgo1

Inläggav flak » 05 apr 2015, 22:10

Vi tar en repris på Jibabetong..en passande skylt i sambandet.
4758 235060607.jpg
4758 235060607.jpg (99.25 KiB) Visad 9030 gånger
Flak
Användarvisningsbild
flak

Återgå till Allmänt Veteransnack