ASEAs fordon

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

ASEAs fordon

Inläggav Tågklareraren » 01 mar 2015, 23:37

Jag undrar om någon minns hur ASEAs lastbilar såg ut på 1960-70 talet?
Kanske någon har en bild eller kan berätta.
Gärna viken färg som användes och hur dom var dekalerade, dvs vart satt
ASEA-dekalerna.

/Stefan i ASEA-staden
Tågklareraren

Re: ASEAs fordon

Inläggav Malte. E » 29 mar 2015, 01:04

ASEAs bilar.
Har i det längsta dragit mig för att kommentera frågan, jag tycker mitt minne börjar bli för opålitligt.
Men eftersom ingen annan säger något så...........
Bilarna hade en obestämbar mellangrön kulör, på dörren stod det ASEA, kanske möjligen med "L" och ett nummer under.
Texten, som var ljus, satt inte mitt på dörren, utan jag vill minnas den var förskjuten något uppåt. Några bilar hade lätt-
metallflak, dessas lämmar var omålade.
Men ingen regel utan undantag= mot slutet av 60-talet köptes en Scania, hette den L80? med kort hjulbas och kort flak som
drog en låglastande släpvagn, möjligen avsedd för lokala tungtransporter. Den bilen var ljusgrå.
Ett annat undantag, väldigt unikt, var en begagnad Titan med en skåptrailer. Den inreddes som utställningsbuss,vinröd och vit,
men stod mest stilla, varefter den avyttrades.
Nedskrivet med reservationer för minnesfel.
Malte E.
Malte. E

Inläggav 30Fredrik » 29 mar 2015, 10:30

Hej Malte! Var inte så blygsam, det är inget fel på ditt minne, såg den grå Scanian många gånger när man var hos ASEA och lossade!!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik

Inläggav Malte. E » 29 mar 2015, 11:28

Tack för det stödet Fredrik !
Blir ibland förskräckt över minnesluckorna," var ska detta sluta?"
Då såg du säkert också Börje Karlsson : "Stockholms-Kalle", som körde den bilen när den var ny.Sedan kom den i händerna på
maskinflyttargänget, som körde den tills den avyttrades. De var till skillnad från Stockholms-Kalle inte chaufförer.
Stockholms-Kalle hade fått den benämningen eftersom han i många år körde ASEAs största bil, L1, en 1950 års LS 65 med två-axlig
vagn. Den skötte transporterna mellan Västerås och verkstäderna i Stockholm. (f.d. Luth & Roséns).
Malte E.
Malte. E

Återgå till Allmänt Veteransnack