Volvo N86 ursprung?

Efterlysningar gäller ex. personer, uppgifter, litteratur, filmer m.m. el.likn.
Bilar ska vara på "objekt sökes".

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Volvo N86 ursprung?

Inläggav jens vagar » 06 mar 2015, 19:41

Hej,

Har en N86 som jag har tänkt börja renovera. Problemet är att jag inte har papper bilen. Finns det möjligtvis nån som känner igen denna bil?
Jag köpte den -08 från en lastbilsskrot i Uppsala. Skroten har inga papper i behåll.
Bilen har ägts av Enköpings åkeri nån gång.
Hoppas på nåt tips:)
Bilagor
Volvo N86 Blocketbild.jpg
Volvo N86 Blocketbild.jpg (40.95 KiB) Visad 26682 gånger
jens vagar

Re: Volvo N86 ursprung?

Inläggav magirus » 06 mar 2015, 20:19

Du har ju en nummerplåt med "ABC123-nummer".
Kontakta SVAR i Ramsele, dom har info om "utgångna regnummer.
Länken går till deras beställningssida. Scrolla ner lite så finns det rubriker om sök på fordon.
http://riksarkivet.se/bestall-uppgifter

Lycka till :D
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav jens vagar » 06 mar 2015, 22:11

Tack för det tipset! Jag har försökt söka på transportstyrelsen hemsida på regnummern men inte lyckats finna nån match.
skall försöka med ditt tips:)
jens vagar

Inläggav magirus » 07 mar 2015, 00:05

Det är för att numret har fallit ur det gällande registret.
Det som finns hos SVAR är just de som fallit ur, men enda sökingången (som jag fick berättat för mej) är just att man måste veta regnumret för att dom ska hitta handlingarna.
Med kopior av dessa handlingar kan du gå vidare till en återregistrering. Ev. kan du ringa till SVAR, glömde kolla telnummer, men om du går in på Riksarkivets hemsida finns det kontaktuppgifter där då SVAR är en del av RA.

Lycka till
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav Bo Norvinge » 07 mar 2015, 00:53

I detta fall när numret fallit ur datasystemet är lösningen en "specialbeställning" från SVAR.
Det kräver en insats av arkivarien att ramla ner i källaren och slänga sig in i plåtskåpet och fiska fram mikrofilmrullen och föra över de ibland fruktansvärt dåliga avfotograferingarna till papperskopior.
Om jag inte minns fel tog de 250 kronor för att rota fram en rulle. Därtill en tia per kopia men minimumantal på fem papper.
Ska man ha hela historiken kan det bli hemskt kostsamt. Inte bara varje ägarbyte utan dessutom varenda av- och påställning renderar i en handling. Och på den tiden lönade det sig att ställa av en bil ett par månader om det var dåligt att göra.

Tänk om någon "AK-arbetare" kunde sättas på att digitalisera mikrofilmerna, ja även alla andra pappershandlingar ur fordonsarkiven och göra OCR-avläsningar.
Vad lätt allt hade varit.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Z 1578 » 07 mar 2015, 00:58

Man bör även tala om vad det är för typ av fordon samt fabrikat man söker då flera fordon kan ha haft samma nummer.
Alltså att numret återanvänts. Har man någon aning om när det aktuella fordonet försvunnit ur registret kan det också underlätta att hitta rätt handlingar då man kan söka efter de senaste som kan stämma för just din bil. Avregistreringen bör ju finnas bland dom sista.

Sist fick jag betala 150kr i forskningsavgift+papperskopior och porto, totalt 195kr.
Andreas
Z 1578

Inläggav S-V L44 » 07 mar 2015, 03:04

Det finns ett klart billigare alternativ genom att utnyttja denna länk :
http://sok.riksarkivet.se/fordonsarkiv

Knappa i det registreringsnummer man vill söka på.
Har man tur får man träff, men ibland får man det tyvärr inte. Det verkar som man får lättare träff på fordon som brukats i norra halvan av Sverige än i den södra halvan.
Ibland står även det äldre registreringsnumret med jämte det nyare. (Omvänt innebär detta att man också kan söka på ett registreringsnummer av den "gamla" typen.)
Var fordonet traktorregistrerat brukar det stå "Traktor" i kolumnen "Fordon".
Erfarenheten säger att de dokument som är benämnda "TDAT" visar kopian av registreringsbeviset, dvs. det dokument man behöver för att göra en ursprungskontroll.
Dokument benämnda "REG" är oftast handlingar rörande av- och påställningar, obetalda skatter, förfrågan avseende trafikförsäkring, registreringsbesiktningar, etc..

Varje dokument man kryssar för kostar bara en tia och inget annat. Dvs. man slipper de kostsamma sökavgifterna.
Har man riktig otur så är det inte det fordon man egentligen söker när man får hem pappren, men man kan få viss vägledning av datumkolumnen och försöka utesluta datum som kan verka alltför "nya" eller alltför "gamla".

Jag har själv hittat vederbörliga dokument på mina fyra lastbilar "importerade" från Norrland, tre Scania och en Volvo.
Sedan har jag dubbelkollat chassi- och motornummer med Scania på den bilen var man svetsat på ramen där chassinumret normalt sitter. Både Scania och Volvo har också uppgifter vart en bil med ett visst chassinummer skeppades. Volvo har endast uppgifter om återförsäljaren och ingen "första ägare", medan Scania har uppgifter om "första ägaren".

En av mina bilar var f.d. militärbil så den fick man söka efter hos Försvarsmakten istället för hos SVAR.
När man bara vet lite grand hur man skall gå tillväga så är det oftast ganska lätt.
Ju mer "kött på benen" man har inför en ansökan om ursprungskontroll desto lättare blir det att få kontrollen godkänd.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Z 1578 » 07 mar 2015, 12:41

Bra tips Kjell! Jag har aldrig lyckats hitta den här söktjänsten på den nya hemsidan, trodde att den tagits bort.
Andreas
Z 1578

Inläggav S-V L44 » 07 mar 2015, 13:32

Jo, man har dolt sidan väl jämfört med tidigare. Det tog ett bra tag för mig att hitta den sedan man bytt utförandet på hemsidan.
Tyvärr verkar de allra flesta endast fokusera all kraft på släktforskning när det gäller utbudet hos Riksarkivet och de olika Landsarkiven, men det finns så otroligt mycket mer att hämta, inte minst fordonsrelaterat, bara man får vetskap om det.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav magirus » 07 mar 2015, 20:01

Att det är enklare att hitta "norrlandsbilar" beror på att när RA sjösatte "Wincar" var det bara de nordligaste länen som blev scannade, övriga län var inte med i den svängen. osäker om det har tillkommit fler sedan dess.

Att scanna allt blir oerhört kostsamt och det vill inte "skattebetalarna" hosta upp, allt enligt de folkvalda!
Eftersom även detta rör sig om "allmän handling" måste varje scannad handling kontrolleras efter scanning och verifieras. Detta har hittills skett manuellt. Det får nämligen inte finnas något tvivel om att en myndighetshandling är ÄKTA och inte har varit utsatt för påverkan, tex ändrat i texten, bytt ut originalet etc.... det är iaf det som i teorin ska gälla. Därför blir det lite knöligt, allt för att vi ska vara säker på att informationen stämmer.

Att "digitalisera" microfilm är också en inte helt enkel procedur. En del av de handlingar jag jobbar med dagligen är överförda från microfilm/microfiche och är fotot dåligt blir det i stort sett oläsligt när det scannas.
Användarvisningsbild
magirus

Inläggav jens vagar » 16 mar 2015, 19:58

Hej,
Tackar så mycket för era värdefulla tips.
För tillfället har jag en förfrågan hos SVAR, så hoppas på svar därifrån....kan ta sin tid kan man tänka sig..:)
jens vagar

Återgå till Efterlysningar