Gängstandarder

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Gängstandarder

Inläggav S-V L44 » 20 feb 2015, 17:19

Man läser i allehanda trådar att man skall beakta att gamla bilar oftast inte har mm-gängor.
Hur förhöll det sig med den svenska fordonsindustrin?
Finns det någon tidslinje var man kan säga
före = tum
efter = mm
Förmodligen är detta inte helt enkelt då bilar under en lång tidsepok kan ha en salig blandning av olika standarder.
Men det kunde vara skoj att veta ungefär hur saker och ting förhöll sig.
Har t.ex. Volvo och Scania olika perioder var man fasade över fån tum-gånga till mm-gänga?

Själv har jag ett förflutet i ett större svenskt verkstadsföretag så jag vet vilken rör det kan bli med reservdelsförsörjning om man inte låter "ungdomarna" se upp och ställa frågor.
Än idag finns det ju tum-mått på mycket komponenter som importeras från USA. Jag har erfarenhet av detta från djungeln i Elfenbenskusten när man plötsligt inser att man saknar vissa verktyg. Då får man snällt se till att tillverka något på egen hand även om det kan innebära en hel dagsresa till närmsta större verkstad.

Nu när jag i stort sett är pensionär och vårsolen börjar titta fram kommer jag att börja rota med mina egna bilar från tiden runt 1950, och inbillar mig att de flesta förskruvningarna är tum-storlekar.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Gängstandarder

Inläggav herrstina- » 20 feb 2015, 17:45

Hur det är på riktigt gamla Scanior vet jag inte, men alla jag kommit kontakt med har haft metriska gängor på själva bilen.

Rörledningar var tum tom. 1 serien.

Volvo har haft tum på det mesta ända fram till de sista F bilarna då det började blandas för att på de modernare FH bli uteslutande mm. Det här gällde för både chassie och rörledningar.

När vi köpte Långnosen och jag pillade med den visade det sig att det mesta i motor och chassie hade metriska gängor. Efterforskningen tyder på att Volvo från början hade mm och i något skede, möjligen i samband med en begynnande export övergick till tum, för att så småningom återvända till mm.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-

Inläggav Kjell T » 21 feb 2015, 10:30

Gängor på olika skruvförband är intressant eftersom det håller ihop våra fordon. En av de bästa informationskällorna jag hittat med uppgifter på olika gängor är: www.gewinde-normen.de
Tyvärr finns även där vissa luckor i tabellerna.
Något av de brokigaste är äldre brittiska motorcyklar där vi kan hitta många olika typer av gängor, Whirwhorth (BSW), BSF (British Stantard Fine), Brittisk Cykelgänga, Rörgänga (BSP eller R), BA osv. I något skede kom även UNF och även UNC med på vissa. Övriga brittiska fordon i samma fantastiska stil.
En stor överraskning jag stötte på var vid arbete med en Enfield tillverkad i Indien omkring år 2000. Den hade BSF gängor på skruvar och dessa har skallar enligt gammal brittisk standard. Dessa nyckelvidder är inte överensstämmande med vanliga tums dimensioner och inte heller överensstämmande med mm dimensioner.

Volvo personbilars motorer, tex B20 har tumsgängor (UNC) på motorblocket vid svänghjulskåpan UNC 7/16 tom 1973 och from 1974:ans B20 var det M12. Idioti!

Tex Scania-Vabis L51 har mm gänga på de flesta sällen förutom bromscylindrarnas fastsättning som är BSF gänga, lika år det med hjulskruvar-muttrar som är BSF 7/8". Vad beträffar mm skruvarna som finns på S-V så har de ofta finare stigning än de vanligen förekommande "universal" skruvarna .
På senare Scania är det vad jag vet tums gänga på tre ställen. Säkerhetsbältets fastsättning är UNF 7/16 (även på alla andra bilar from ca 1965), på centrifugalrenarens axel är det UNC 7/16 i nedre ändan ( övre ändan har jag inte kollat). Inget märkligt eftersom den är tillverkad av brittiska Glacier. Hjulmuttrar-skruvar har BSF 7/8" (har inte kollat de allra nyaste bilarna).
Inom fordonsbranshen finns det en märklig blandning på mått. Ett av de som man ser ofta är däckdimensionerna idag, med bredd i mm, profilhöjd i procent och fälgdiameter i tum.
Kjell T

Inläggav Z 1578 » 21 feb 2015, 11:56

Kjell T skrev:Volvo personbilars motorer, tex B20 har tumsgängor (UNC) på motorblocket vid svänghjulskåpan UNC 7/16 tom 1973 och from 1974:ans B20 var det M12. Idioti!

Även i vevaxelns bägge ändar och i svänghjulet har man lyckats få till mm-gäng för att strula till det lite extra.

I växellådorna på Bm och Volvo traktorer från 50-talet är det också mm.
Jag skulle byta växellåda i en baklastare jag har och då måste slutväxeln vändas för att få 5 växlar "bakåt". Det var inga större problem att vända på grejorna men sen blev det en del funderingar när jag skulle gänga ett par hål som man var tvungen att borra nya. Ville kunna använda samma bultar så jag letade bland tumgängtapparna eftersom jag tog för givet att det var tumgängor i lådan. Det visade sig efter ett tag att det var mm..
Andreas
Z 1578

Återgå till Allmänt Veteransnack