Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
flak skrev:Tackar för info
Här kommer lite kuriosa
Bärgaren ägdes av Bärgningskåren i Stockholm och enligt dörreklamen av Bärgningscentralen i Brömölla, det finns inga reg papper efter 1969.
Nån som känner till något om det företaget......
herrstina- skrev:Sydkraft hade en gul sexhjulsdriven FWD från -59 som var svenskregad, den användes för linjearbete där terängen var svår.
Det var en frambyggd historia med en kort nos och världen största motorhuv inne i hytten, den hade någon form av växlingsautomat som skötte växling och koppling via ett luftreglage vid ratten, motorn var Cummins 14 L med turbo.
Bilen hade tilltalsnamnet Polly och slutade sina dagar hos en ambitiös åkare som skulle använda ramen för att bygga upp en FORD 9000, finessen var att Polly var så gammal att vare sig krocktest eller bromsintyg erfodrades. Projektet blev av olika anledningar aldrig slutfört. Tyvärr?
Hon ersattes i början av 70-talet av Polly II som var en sexhjulsdriven hybrid där karossen var Henschel och maskineriet var Mercedes V10.
Jag har ingen aning om Sydkraft var första ägare eller om det finns ytterligare historia.
Stina.
färingsösoljeätare skrev::roll: ja chefen just den är det förresten vet du ngn mackbärgare i jönköpingsrakten o thamesen sista ägare är tyvärr dement men tanten ska knata över till en anställd.
kan man få bli 150 bast så man hinner med allt man vill vore de ju trevligt men nu får man ge järnet till nästa bes
Återgå till Ovanliga lastbilar som varit i trafik i norden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster