Skattebefirad i Sverige menar ....

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 09 feb 2015, 23:05

Om jag fortsätter att tjata om försäkringar :-) så ser jag att det inte ingår någon bärgning eller räddning i Trygg-Hansa försäkringen, kanske inte så ofta man behöver använda det men kan ju vara bra att det finns med. Däremot så finns ju bärgning med i IF tll en självrisk på 1000:- men det är väl liknde regler där som hos MHRF försäkringen, kanske ännu hårdare med att inte lastbilen får användas något mer än körning till träffar och lite nöjeskörning, inte något med last.
/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Gösta » 09 feb 2015, 23:34

Om du tvekar mellan de tre du räknat upp så välj någon av de två sista.
En kaka gör ingen fet
Användarvisningsbild
Gösta

Inläggav mats-oh » 10 feb 2015, 20:42

Jag håller med herrstina.
Jag har både min gamla BM traktor och lastbilarna i Trygg Hansa och jag tycker dom har väldigt förmånliga priser för helförsäkringar.
MVH Mats
mats-oh

Inläggav sjömannen » 10 feb 2015, 20:48

mats-oh skrev:Jag håller med herrstina.
Jag har både min gamla BM traktor och lastbilarna i Trygg Hansa och jag tycker dom har väldigt förmånliga priser för helförsäkringar.
MVH Mats

Va har du för BM o va kostar de? Hos Länsförs. skulle de behövas brandbesiktning för typ 900:- innan man ens kunde försäkra den o sedan svindyrt i,a,f,,har en 218-65 a

Sjömannen
sjömannen

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 10 feb 2015, 23:57

Tack för inläggen om försäkringarna, jag skall ringa till ett par bolag och kolla vilket av dem som passar bäst.
Mvh
Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson

Inläggav Bo Abrahamsson » 11 feb 2015, 00:52

sjömannen skrev:
mats-oh skrev:Jag håller med herrstina.
MVH Mats

Va har du för BM o va kostar de? Hos Länsförs. skulle de behövas brandbesiktning för typ 900:- innan man ens kunde försäkra den o sedan svindyrt i,a,f,,har en 218-65 a

Sjömannen

Ring mej ang. försäkring av traktorer hos LF. tel. 0703471229
Hälsn. Bosse
Senast redigerad av Bo Abrahamsson 12 feb 2015, 12:41, redigerad totalt 1 gång.
Bo Abrahamsson

Inläggav sjömannen » 11 feb 2015, 13:43

Tjena,har inget nr...men jag finns på 070 6537900

Sjömannen
sjömannen

Inläggav S-V L44 » 12 feb 2015, 23:23

Noxcania skrev:Jag har hørt att traktor-regade lastbilar måste man betala skatt før.

Det stämmer och en tvåaxlad A-traktor i den tyngre klassen ligger runt 4-5 000 kr/år. Ingen vägavgift.

Det är riktigt att ett traktorregistrerat fordon är skattepliktigt om det är registrerat som TR1, men om fordonet är registrerad som TR2 så är det "Ej skattepliktigt".
Jag vet inte skillnaden mellan TR1 och TR2.

Ett TGV-registrerat fordon är inte heller skattebefriat, men årsskatten är betydligt lägre än för t.ex. ett traktorregistrerat fordon.
Det är naturligtvis bara fyrhjulsdrivna fordon (terrängfordon) som kan platsa i den här kategorin.
Om man nu ser det som en fördel kan man faktiskt också köra ett tungt TGV-registrerat fordon med endast B-körkort.

En fyrhjulsdriven Volvo Viking TL388 registrerad som TGV, har t.ex. en årsskatt av 1560 kronor.
Men är fordonet hastighetsbegränsat, och i så fall till vilken maximala hastighet?
Samma som för Motorredskap (MRED) som jag tror är 60 km/hr, eller?

Hur är det med vägavgifter för TR2, MRED och TGV?

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Bo Abrahamsson » 13 feb 2015, 00:26

Traktor och skogsmaskin som används i jord och skogsbruk är klass II. Traktor som används till övrigt är klass I om jag minns rätt, men det finns säkert undantag.
Hälsn. Bosse
Bo Abrahamsson

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack