Hur skall man i gamla registreringshandlingar från 1927 tolka frasen ”Automobilen är försedd med tre hjulpar”?
Jag har hittills sett samma anteckning på åtminstone tre olika lastbilar, nämligen:
- Chevrolet med en totalvikt av 3740 kg, varav lastvikten 2000 kg
- Adler Djurtransportbil med en totalvikt på 9860 kg, varav lastvikten 5000 kg
- Audi med en totalvikt på 5290 kg, varav lastvikten 3000 kg
Vid den här tiden fanns normalt sett inga anteckningar om axelavstånd i reghandlingarna, men jag tolkar det som att fordonen var försedda med tvillingmonterade hjul på bakaxeln. De berörda bilarna hade pneumatiska hjul på både fram- och bakaxel, så det kan kanske vara anledningen till att man gjorde den speciella anteckningen om ”tre hjulpar”.
Kan min tolkning vara riktig?
Till saken hör också att anteckningen, av handstilen att döma, verkar vara skriven av en och samma besiktningsman, men jag har hittills bara sett frasen på de tre nämnda lastbilarna, där de två sista f.ö. ägdes av grosshandlare Håkan Svensson i Malmö. En grosshandlare som hade åtskilliga för tiden stora och framförallt ovanliga lastbilar. Jag finner inga uppgifter om den här grosshandlaren vid Googling, men man skall nog inte frestas att tro att det skulle vara någon felstavning av ICA:s grundare Hakon Swenson.
Normalt sett kallade man ju boggibilar, dvs. treaxliga lastbilar, under 1920- och 1930-talet (30-talets första hälft i alla fall) för ”sexhjuliga” oavsett om fordonet hade sex, åtta eller tio hjul.
Är det någon mer som gräver i gamla dokument och kan stödja mina teorier med avseende på texten "tre hjulpar"?
// Kjell N