Långtimmer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Långtimmer

Inläggav janne59 » 27 jan 2015, 15:40

Hej på er alla.

Detta får väl räknas till avdelningen för onödigt vetande, men jag undrar om någon här på forumet vet om det förekommer transport av långtimmer i vårt land nu för tiden?
Tanken slog mig när jag tittade på timmerbilar från Canada på you Tube, och erinrade mig att jag någonstans sett 40-50 år gamla bilder på svenska ekipage.

Hälsningar Jan Johansson
janne59

Re: Långtimmer

Inläggav Bengt Dahlberg » 27 jan 2015, 20:25

Någonstans har jag sett bilder på lastning av långa trästolpar på fartyg i svensk hamn. De bör ju ha kommit till hamnen på bil.
Trästolpar för kraftledningar och järnvägselektrifieringar är ovanliga numera om de ens förekommer.
Eljest efterfrågas knappast sågtimmer eller massaved i långa längder.

Vid sidan om. Vad gäller de för 50 a' 60 år sedan vanliga korta pit props som exporterades har de antagligen ersatts av stålstöttor i de få kolgruvor som fortfarande är i drift.
Bengt Dahlberg

Inläggav Per Thomson » 28 jan 2015, 11:35

I avvaktan på eventuellt mer svar rekommenderar jag den här tråden http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=2120&p=31513&hilit=stolp#p31513
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Thomas Almen » 30 jan 2015, 21:57

Lars Persson i Vimmerby å Anderssons i Segersta utanför Kilafors är väl störst på körning av långtimmer idag. Även i Ludvika finns ett åkeri med ekipage för sån körning. Tydligen har stolpproduktionen minskat generellt i landet.Pratade för nåt år sen med en av dom ansvariga på stolpfabriken i Kälarne, å det var inte alls bra där.
Thomas Almen

Inläggav Sudde52 » 31 jan 2015, 01:58

Kablarna/telefontrådarna ska ju grävas ner numera, kan tänka mej att marknaden för helstam har dalat betydligt sen Gudrun härjade...
mvh Sudde
Användarvisningsbild
Sudde52

Inläggav Bengt Gustafsson » 31 jan 2015, 09:47

Håll utkik i kommande nummer av Trailer ...

Med vänlig hälsning
Bengt G
Bengt Gustafsson

Inläggav Thomas Almen » 31 jan 2015, 10:08

Vissa ledningar ska även fortsatt vara luftlinjer. Å både nybyggnad och underhåll kräver fortfarande stolpar.
Thomas Almen

Återgå till Allmänt Veteransnack