Ny bildgåta

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Ny bildgåta

Inläggav S-V L44 » 13 aug 2008, 22:44

Den här bilen dök upp på en kaffefabrik som jag besökte i Egypten för några år sedan.
Detta är kanske inte direkt någon veteranlastbil ännu. Den bör väl få lägga ytterligare några år på sin nacke till dess, men jag vill ändå inte undanhålla er den lite märkliga upplevelsen jag fick när jag såg ekipaget.

Som synes verkar cabben väldigt bekant, men chassiet och många andra detaljer stämmer ju inte med bilmärket man först trode det var, eller hur?
Bilen var försedd med dekaler från ett annat känt lastbilsmärke som jag retuscherat bort, men vilket tror ni det märket är?
När detta bilmärke så småningom kommer fram, kan kombinationen stämma eller är det ett tredje bilmärke involverat? Inte vet jag.

Jag har aldrig varken förr eller senare sett nåt liknande.

/S-V L44
Bilagor
Truck in Egypt - Image 2.JPG
Truck in Egypt - Image 2.JPG (153.81 KiB) Visad 6935 gånger
Truck in Egypt - Image 1.JPG
Truck in Egypt - Image 1.JPG (154.63 KiB) Visad 6935 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44

Re: Ny bildgåta

Inläggav Anders » 14 aug 2008, 13:55

Iveco-chassie med en Scania R-hytt?

Eller är jag helt ute och cyklar? :)

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav S-V L44 » 14 aug 2008, 15:01

Först när jag såg bilen på lite avstånd så såg den ut som en mycket skum Scania. R-hytten dominerade, men helheten stämde ju inte.
Jag kan egentligen inte bedöma om Iveco är rätt men bilen hade andra dekaler från ett annat bilmärke, dock inga som helst Scania kännetecken förutom hytten.
Stänkskydden bak hade ytterligare ett annat känt bilmärke påtryckt på dem, men detta tror jag inte alls har någon annan koppling till bilen mer än just som stänkskydd.

Ägaren eller chauffören var stolt som en AGA-spis när jag började visa intresse för hans bil och t.o.m fotograferade den.
Men han kunde ingen engelska och jag kan inte arabiska så jag vet egentligen inte vilken kombination bilen bestod utav. Men håll med om att den är ytterst ovanlig.
Vi kan ju försöka några fler gissningar innan jag visar upp den oretuscherade originalbilden.

/ S-V L44
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav flak » 15 aug 2008, 21:09

Ja du den bilen måste ju vara en HPD för någon legotillverkning med Scania hytter har jag inte hört talas om.

Men ett snyggt bygge är det iallafall!
Flak
Användarvisningsbild
flak

Inläggav Muk » 16 aug 2008, 12:08

Hmmm.. Scania R-hytt med grill från Renault eller Ford transcontinental och stötfångare från Mercedes(?).. ett klassiskt exempel av man tager vad man haver". :D
MVH
Markus Uhrvik
Muk

Inläggav Lulebjörnen » 17 aug 2008, 00:12

Chassi från Mercedes, förslagsvis NG-serien. Hjulen ser höga ut, antagligen 24 tums som har suttit på nån tungdragare.

Hytten är nog från en 2-serie, den raka instrumentbrädan skymtar, och den sanslöst fula ljusbruna inredningen som såg inrökt ut redan vid nyleverans...sen finns det väl skäl att anta att det det har rökts en och annan cigarett i hytten sen också :) ...

Motorluckan ser skum ut, det är nog Scania-luckan som har fått en ny ytterpanel...men backspegelbågarna är iaf Mercedes NG...praktiska grejer...det gick att göra nya av hydraulrör när man riktat originalbågarna lite för många gånger :) ...
Lulebjörnen

Inläggav S-V L44 » 17 aug 2008, 08:32

Eftersom jag själv inte vet exakt vilka komponenter bilen består av och de tre märken som jag själv iakttog vid fotograferandet, Scania, Renault och Mercedes-Benz, finns representerade bland svaren så får vi väl anse uppgiften löst.
Men varifrån kommer framskärmarna?
Den 100 %-iga lösningen på gåtan lär väl förbli olöst ändå.

// S-V L44
Bilagor
Truck in Egypt - Image 5.JPG
Truck in Egypt - Image 5.JPG (137.75 KiB) Visad 6658 gånger
Truck in Egypt - Image 4.JPG
Truck in Egypt - Image 4.JPG (141.15 KiB) Visad 6658 gånger
Truck in Egypt - Image 3.JPG
Truck in Egypt - Image 3.JPG (74.56 KiB) Visad 6659 gånger
Användarvisningsbild
S-V L44

Återgå till Allmänt Veteransnack