Trafiktillstånd i registreringsbevis?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Trafiktillstånd i registreringsbevis?

Inläggav faun v12 » 11 jan 2015, 23:44

Intressant ämne! Har genom åren sparat på i första hand lokala skyltar från min hemort och däromkring,men även några enstaka udda-skyltar. Grönskyltarna infördes 1949 och de tidigare vita troligen 1940 eller kanske före ,att jag skriver 1940 beror på en författning jag läst om märkning av Trafikbil och det faktum att en eller kanske två bilar i boken om Petsamo-trafiken är behäftad med vit skylt med texten "Trafikbil ". I handlingar jag ärvt på länsföreningen i Örebro kan man konstatera att varje bil skulle ha två skyltar samt att släpvagnar skulle ha skylt med samma nummer som på bilens trafikskylt. Denna regel med två skyltar såg ut att försvinna på andra hälften av 1950 -talet. Leverantör av skyltar till Örebro län var Åvikens Metall i Gnosjö. Man levererade från start 1949 gjuten text och lösa siffror. Hur släpskyltarna såg ut och hur länge dom fanns kvar kan jag inte utläsa,däremot var priset per skylt till åkare 1949 :6 kronor.
Bilagor
image.jpg
image.jpg (98.36 KiB) Visad 12012 gånger
faun v12

Inläggav Per Thomson » 12 jan 2015, 12:41

Tack för den redogörelsen Kenneth!
Kan i sammanhanget nämn att min skylt från 88:an, ja jag hade även inrikes trafiktillstånd, ser ut på samma sätt men med ortsnamnet "AVESTA".
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Malte. E » 12 jan 2015, 21:48

Olika slags skyltar.
Intressant och roande läsning. De trafikbilsskyltar som nämns i ovanstående inlägg var gjutna så att en "knottrig" yta och bakgrund uppstod till bokstäverna.
Ja, jag kan inte hitta på någon bättre liknelse än knottrig. På samma sätt var registreringsskyltarna beskaffade förr.
Det fanns ytterligare en typ av trafikrelaterade skyltar, en vitmålad plåt ung. i storlek med en trafikbilsskylt, på vilken det stod : " ÅKARE 908". Ja, siffrorna är gripna ur luften, bara som exempel. Var dessa en Stockholmsföreteelse ? kan inte erinra mig att ha sett dem någon annan stans än i Stockholm.
Malte E.
Malte. E

Inläggav faun v12 » 12 jan 2015, 22:51

Svar till Malte! Liknande skyltar fanns på 1930-talet i Örebro,skall fota någon vid tillfälle !
faun v12

Inläggav Åkarns Kalle » 15 jan 2015, 22:15

Intressant intressant
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Åkarns Kalle » 23 sep 2015, 13:01

fortsätter denna tråd.....
Då jag i veckan fick några regbevis från landsarkivet
på den ena bilen en Volvo L39538 -1957 (med chassinr 79) som gick trad S-vall -Göteborg finns ingen anteckning om trafiktillstånd fast
jag vet att det åkeriet hade trafiktillstånd.........

På den andra bilen en Volvo L389 -1954 där jag var osäker på om åkeriet verkligen hade tillstånd eller om dom körde ändå (då allt var möjligt enl. RPB)
då står en stämpel i rutan för "anteckn. och anmärn." Yrk. traf. tillst. och med blyerts under tom 24/9-1954
på kort 2 där bilen blivit omreggad med "anordning för påhängsvagn" står i samma ruta skrivet med skrivmaskin Yrk. traf. tillst. t.o.m. 24/9- 1954
sedan handskrivet 31/12-54 9/8-56, 30/4-57 och så fortsätter det tills bilen säljs i maj 1963 sista förlängningen av Yrk. traf. tillst. gäller till 11/1 1964....

MVH Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle

Inläggav Lasse G » 26 sep 2015, 17:59

Ang dom röda skyltarna. Har för mig att det fanns något som kallades linjebil som bara fick gå mellan två bestämda trafikområde. Hette det så? Va ju en jäkla massa trams man skulle lära sig på trafikkortens tid, nästan lika ila som dagens YKB :evil:
Lasse G

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack