Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer
Uppger källan till dessa foton var i Sverige bilderna är tagna?
Roger Larsson skrev:Uppger källan till dessa foton var i Sverige bilderna är tagna?
Troligen skåne eller däromkring...
Anders skrev:Har suttit och tittat på boggien och hytten med förstoringsglas för att försöka komma underfund med vad det kan vara för något.
Den enda referens jag kan komma på är att det i boken "Petsamotrafiken" figurerar liknande hytter. Tycker mig känna igen sidorutan därifrån. Tyvärr har man ju inte med sig referensbiblioteket när man är och jobbar. Men får väl ta igen det när jag kommer hem nästa vecka.
Strålande sol och stekhett i stockholm. För närvarande är det väl 6-700kW som åtgår till att driva AC-anläggningen!![]()
Anders
S-V L44 skrev:Även den bil som är benämnd "Scania-Vabis Regent"
http://web.telia.com/~u17627820/oldcar/s510049.htm
är felaktig.
Bilen är förmodligen, med tanke på den lite "modernare" BeGe-hytten en F42 snarare än en L11, dvs. med lite kortare hjulbas.
/S-V L44
S-V L44 skrev: Den som har BGU på dörren ser ut att ha en BeGe-hytt.
S-V L44 skrev: . . . Att bilen skulle vara dansk tror jag inte riktigt. Danskarna hade om jag inte missminner mig svarta nummerskyltar med vita siffror. Danskarnas lastbilar var ofta målade i mycket bjärtare färger än våra bilar. Även om fotona är svart-vita så ser bilen tämligen tam ut i sin färgsättning. Dessutom hade danskarna ganska ofta en inbyggd takskylt med åkarens namn.
. . .
Min far hade en L40 som han köpte ny 1950. Han sålde den 1956 då jag bara var 6 år gammal så mitt minne av bilen är vagt, men jag minns att framrutan var delad i likhet med den som bilen på bilden har.
. . .
Så kanske bilen har ett skånskt ursprung?
/S-V L44
Återgå till Scania-Vabis Historik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster