Sedan tjugofemtalet år reser jag en hel del i tjänsten världen över. Digitalkameran hänger naturligtvis numera med överallt, men det är ju tyvärr inte alltid man lyckas få den där bilden man vill fånga. Speciellt inte när man sitter i en taxi och någon intressant lastbil dyker upp. Hyrbil går ju bra för då kan man stanna i princip när helst man vill.
Under ett av mina otaliga besök i Ecuador genom åren fick jag emellertid till detta foto av en fin Scania-Vabis, förmodligen en Brasilientillverkad L75:a av okänd årsmodell. Eller den är kanske inte alls tillverkad i Brasilien eftersom framskärmarna ser ”svenska” ut med tanke på utseendet på ventilationsgallren över strålkastarna. Brassarna har ju oftast, men dock inte generellt, lite större och glesare galler.
Bilen ser ut att ha levt ett ganska tufft liv, men så såg eller ser många bilar faktiskt ut därnere än idag även om det numera börjar dyka upp helt nya lastbilar också.
”Se Vende” i framrutan betyder att bilen är ”Till Salu”. Någon spekulant?
Bilden är tagen 2003 så bilen är förmodligen redan såld, men jag antar att den fortfarande lever för det rullar riktigt många sådana i mina ögon halvgamla bilar där nere. Dock finns det nästan inte alls några bilar från före 1960-talet i trafik, i alla fall inte Scania-Vabis som är de mest intressanta för mig.
Blir ni inte lite avundsjuka på hyttkomforten? Den är ju väldigt spatiös och t.o.m. utrustad med TD för perfekt ventilation i det varma och fuktiga klimatet som råder året om.
Lägg även märke till andra detaljer såsom t.ex. luftrenaren och backspeglarna.
Kolla också in det lilla korset som hänger under främre stötfångaren. Det kanske kan komma till nytta därnere ibland, vad vet jag?
P.S. Se även mina andra inlägg om bl.a. hytter. Denna hytt kanske inte platsar i forumet. Det är nog svårt att hitta någon teknisk information om den.