Tvångsomhändertagande

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Tvångsomhändertagande

Inläggav Bo Norvinge » 27 dec 2014, 15:15

Vad är det som gäller vid tvångsskrotning egentligen.

Sista november såg jag en förhållandevis fin Opel Blitz 1966 som stod parkerad på Turbingatan i Kvillebäcken Göteborg. I framruta satt en ilsket fluorescerande dekal om att den skulle forslas bort.
Idag ringde en entusiast och berättade att han sett en fin Blitz på Skrotfrag i Agnesberg. Han berättade att bilen inte fick säljas med delar var möjligt att köpa loss.
Mycket riktigt när jag kollade upp "min" Blitz så var den Fraggen ägare från 2:a december och fordonsstatus: Avställt inför skrotning.

GPW104_OpelBlitz-1966_Norvinge2014.JPG
GPW104_OpelBlitz-1966_Norvinge2014.JPG (62.31 KiB) Visad 16746 gånger

Vad säger reglerna beträffande tvångsomhändertagande?
Är inte ett alternativ att alla omhändertagna fordon istället säljs? Fordonet kan inbringa kommunerna en liten slant som i alla fall kan täcka bortforslingskostnaden och dessutom kan fordonet komma till glädje hos någon annan.
Är det varje kommun som avgör när man ska göra och vad man ska göra?
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Re: Tvångsomhändertagande

Inläggav Reid Hulting » 27 dec 2014, 15:36

En sådan lapp på rutan är ju en uppmaning till alla entusiaster att nu är det bråttom. Att begära att en kommun skall dra igång en försäljningsorganisation för alla omhändertagna fordon är nog lite mycket. De flesta omhändertagna fordonen är trots allt bara skrot. Undrar om inte föregående ägare inom en viss tid kan, mot betalning, begära att få bilen tillbaka?
Dock verkade Blitzen, som var besiktigad senast 2011, mycket väl värd ett bättre öde.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Anders Ason » 27 dec 2014, 16:05

Du glömde för ett ögonblick att vi bor i Sverige, Bosse. Ett land där numera logik och sunt förnuft blivit en bristvara. :cry:
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav Lasse Hsand » 27 dec 2014, 16:19

Försökte för många årsedan och köpa loss en PV 544 som händer tagits av komunen. Den stod på komunförrådet. Efter många samtal fick jag komma i kontakt med en ansvarig. Skulle visst kumma få köpa den om jag betalade alla parkerings böter 17st samt frakt kostnader 3st. Kunde nog köpa en icke små krockad på Blocket för bättre pengar. Var ut på skroten någon månad senare och köpte lös alla guldkorn på den för mycket bättre pengar. :D :D . Fortfarande synd på Opeln
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand

Inläggav Bo Norvinge » 27 dec 2014, 17:59

Borde inte kommunerna bara kunna lämna in objekten på KVD och liknande?

Eller rent av på deras hemsidor ha något liknande:
"Den 1/12 forslar vi bort en Opel Blitz årsmodell 1966 från Turbingatan. Klockan 12.00 startar budgivning på plats".
Vinnande bud får tala om för bärgaren vart den ska och vem som överlämnar förskottsbetalningen för frakten.

Utopi möjligen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Z 1578 » 27 dec 2014, 18:33

Jag tror det blir för dyrt för kommunerna att sälja omhändertagna bilar, om jag inte är helt ute och cyklar så sålde Östersunds kommun bilarna förut men slutade på grund av kostnaderna det medförde. Det är väl bara i Sverige som det kan anses vara en kostnad att få någon tusenlapp för en skrothög och sedan få den bortforslad...
Har den som i det här fallet hamnat på skroten så är det nog kört, tror det finns en regel som säger att skroten inte får sälja en hel bil. Åtminstone inte i ett stycke med tillhörande papper.
Andreas
Z 1578

Inläggav gunnilse » 27 dec 2014, 19:35

Just bilen i fråga har vart till salu väldigt lång tid även vart ute på Blocket. Priset var som ett fallande höstlöv tror den låg på sex sist jag såg den ute.
Bara hoppas någon får nytta av delarna om den nu inte går in på fraggen omgående då kan man inte rädda något.

Visst går bilar som finner något värde till auktion Kviberg tex brukar ha dessa då saknas nycklar div delar buckliga å allmänt misshandlade..
gunnilse

Inläggav Bo Norvinge » 27 dec 2014, 20:38

Då förstår jag.

Jag skulle inte ha den.
(Nähä, Bosse skulle inte ha den så varför fråga då)

Men det finns ju ett talesätt:
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Z 1578 » 27 dec 2014, 20:49

Även om man inte vill ha den själv så är det alltid synd om en kry bil (eller något annat, typ vad som helst...) hamnar på skroten, då tänker man ju att jag borde ha dragit hem den i alla fall. Det står ju ändå så mycket skrot här... :D
Andreas
Z 1578

Inläggav Reid Hulting » 27 dec 2014, 21:09

Jo, en blänkare här på sidorna t.ex. hade kanske räddat den.

Reid.
Reid Hulting

Inläggav Noxcania » 27 dec 2014, 22:45

Åkte førbi till & från Älvängen & till & från Bohus & tyckte nog att jag såg nått blått & tänkte att "jaha, så nånn har en sånn där"...
Noxcania

Inläggav gunnilse » 27 dec 2014, 22:47

Har man lite koll på annons sidorna verkar intresset falnat ordentligt.
Har man skruvat lite så är prisbilden ibland skev varför köpa ett vrak när steget till en körbar kärra är så litet..
Flak däck svets lack bromsar mm e ju runda 50 lök + objekt 25 då ligger vi nära hundra strecket å under det strecket finns mycket att bra körbara fordon att ge sin lilla personliga prägel på.
Sen lättare segmentet som denne Opeln å som jag själv har en F4 antingen skrotas de eller säljs till en nyskild som ska flytta eller så får man ta med den i graven :lol:
gunnilse

Återgå till Allmänt Veteransnack